InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuig

Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuig

Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuig Als je met het vliegtuig op reis gaat, word je gedwongen in een oncomfortabele positie die belastend is voor je lichaam. Na een vlucht kan je spierpijnen hebben en kan je lichaam gespannen en vermoeid aanvoelen. Vooral het fenomeen van "zware benen" speelt veel mensen parten na een lange vliegreis. Een slechte bloedcirculatie tijdens de vliegreis verhoogt zelfs de kans op trombose. Daarom is het aangeraden om terwijl je vliegt enkele oefeningen te doen waardoor je die vervelende gevolgen voor je lichaam kan vermijden. Een van de belangrijkste tips bij het vliegen is om je rug en nek te ontspannen en je benen en voeten te bewegen. Ook een comfortabel reiskussen voor nek, schouders en rug kan wonderen doen voor je lichaam. Welke tips zijn nog zoal nuttig om je spieren te ontspannen tijdens een vliegreis?

Gebrek aan comfort in het vliegtuig

Met het vliegtuig op vakantie gaan heeft het voordeel dat je snel naar de plaats van bestemming kan reizen. Om dezelfde afstand af te leggen met bijvoorbeeld de trein of de wagen heb je veel meer tijd nodig. Voor die winst aan tijd moet je wel wat over hebben. Je moet er vooral reiscomfort voor opofferen: in het vliegtuig heb je niet veel ruimte om comfortabel te zitten en je lichaam zal door deze moeilijke zithouding dan ook vermoeid en gespannen aanvoelen na de vlucht.

Vliegen: kans op trombose

Als je op reis gaat met het vliegtuig, zal je lichaam zich in een verre van ideale positie bevinden. Je kan je benen niet of moeilijk strekken, je rug zit gepositioneerd in een rechte houding en je knieën zijn gebogen. Deze lichaamshouding en vooral de beperkte bewegingsruimte zorgen ervoor dat je lichaam bepaalde spieren gaat opspannen. Door deze spanning zal het lichaam vermoeid gaan aanvoelen na en soms al tijdens de vlucht. Door het gebrek aan bloedcirculatie kan je zelfs het risico lopen op het ontwikkelen van trombose, wat toch een levensgevaarlijke aandoening is. Daarom is het aangeraden om tijdens de vlucht regelmatig wat lichaamsoefeningen te doen.

Spieren ontspannen: tips

Nek en hoofd

Maak met je nek en je hoofd regelmatig draaiende bewegingen om de nekspieren te ontspannen. Laat je hoofd eerst hangen zodat je met de kin de borst raakt. Draai dan met je hoofd vijf keer van links naar rechts en probeer hierbij zo ontspannen mogelijk te zijn. Doe daarna hetzelfde van rechts naar links; dit om eventuele spierpijnen te vermijden. Aanvullend kan je gebruik maken van een comfortabel nekkussen voor je nek en hoofd, zodat de kans op een stijve nek of verkrampte schouders een stuk kleiner wordt.

Schouders

Haal tijdens de vlucht letterlijk je schouders op: breng je schouders in een rustige beweging vijf keer naar omhoog in de richting van je hoofd en laat ze dan weer traag naar beneden komen. Ook dit is een ontspannende beweging voor de nekspieren tijdens een vlucht met het vliegtuig.

Rug

Een van de lichaamsdelen die het meest onder druk staan tijdens een vlucht met het vliegtuig is de rug. De rug wordt gedwongen om lange tijd in een zelfde positie te zitten en het is dan ook moeilijk om de rug te ontspannen. Toch is het belangrijk om af en toe eens voorover te buigen en daarna weer recht te zitten. Probeer dan ook om je rug hol te maken; op die manier kan je vermijden dat je rug verstijfd wordt door het lange zitten. Als extra ondersteuning kan ook hier een kussen erg nuttig zijn.

Benen

Doordat je benen gebogen zitten in de typische zithouding tijdens de vlucht, is de bloedcirculatie al minder vlot dan wanneer je benen uitgestrekt zijn. Veel reizigers klagen dan van "zware benen". Probeer dan ook om af en toe de benen eens los te gooien en uit hun gebogen houding te verlossen. Absoluut te vermijden is om de bloedcirculatie zodanig te bemoeilijken dat er kans op bloedklonters en trombose ontstaat. Uiteraard is het ook goed om af en toe eens in het gangpad te wandelen zodat je benen en je rug weer in een "normale" houding kunnen functioneren. Wil je op zeker spelen, draag dan een elastische compressiekous of reiskous, zodat de bloedcirculatie in de aders van je benen gestimuleerd wordt.

Voeten en kuiten

Maak met je voeten ronddraaiende bewegingen, bijvoorbeeld vijf van links naar rechts en vijf van rechts naar links. Op die manier ontspan je de spieren en bevorder je ook de bloedcirculatie. Probeer ook opwaartse bewegingen te maken met je kuiten zodat het bloed niet in de kuiten blijft ophopen maar weer naar boven gestuwd wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aviofobie / vliegangstVliegangst oftewel aviofobie is een fobie waarbij mensen angst hebben om te vliegen. Indien men wel een vliegtuig neemt…
Vliegangst. Hoe werkt het?Vliegangst. Hoe werkt het?Je droomt al jaren van een prachtig reis naar een ver oord. Lekker ontspannen op een tropisch eiland. Of je wilt zo graa…
Vliegen tijdens zwangerschapVliegen tijdens zwangerschapHet is heerlijk om nog even een moment van rust te pakken voor dat het zover is dat de geboorte op gang komt. Een ontspa…
Vragen en antwoorden die je zou hebben tijdens het vliegenVragen en antwoorden die je zou hebben tijdens het vliegenAls het op vliegen aankomt hebben we allemaal onze vragen. Over de verlichting in een vliegtuig tot hoe langzaam een vli…
Tips voor in het vliegtuigTips voor in het vliegtuigAls je op vakantie gaat met het vliegtuig, wil je graag dat je reis zo comfortabel mogelijk verloopt. Vooral als je lang…

Reageer op het artikel "Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuig"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-11-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Vliegtips
Schrijf mee!