InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegen: handige tips bij het reizen met het vliegtuig

Vliegen: handige tips bij het reizen met het vliegtuig

Vliegen: handige tips bij het reizen met het vliegtuig Op reis gaan met het vliegtuig heeft tal van voordelen, zoals de snelle verplaatsing en de beperkte reistijd. Wil je er even tussenuit na een drukke werkweek, dan kan je door het boeken van een vliegticket snel in een heel andere omgeving staan. Een citytrip is bijvoorbeeld ideaal om even je zinnen te verzetten en te ontsnappen aan de sleur. Toch is vliegen voor veel mensen een bron van zorgen omwille van de praktische ongemakken die ermee gepaard gaan. De moeilijke zithouding in het vliegtuig, de drukte en het storende lawaai zijn maar enkele voorbeelden van de typische irritatie die een vliegreis kan veroorzaken. Een handig nekkussen, een compressiekous voor de benen en geluidsdempende oordopjes kunnen je vliegreis al een heel stuk aangenamer maken. Welke handige tips kunnen je helpen om het wat comfortabeler te hebben in het vliegtuig?

Reizen met het vliegtuig

Als je met het vliegtuig op reis gaat, is het absoluut af te raden om met een lege maag te vertrekken. Een vliegreis maken is een relatief belastende bezigheid voor lichaam en geest en daarom is het beter om over voldoende krachten te bezitten. Desalniettemin eten sommige mensen liever niets uit schrik om te moeten braken. Maar als je vooraf wat hebt gegeten, heb je meer energie om de vlucht vol te maken. Het kan zijn dat je een maaltijd krijgt tijdens de vlucht, maar je weet niet of dit voldoende zal zijn om je honger te stillen.

Lichte maaltijd vooraf

Vóórdat je op reis gaat met het vliegtuig neem je best een lichte maaltijd. Eet niet te vet en te zwaar, want dan zal je je lomer en ongemakkelijker voelen tijdens de vlucht. Een beter idee is om een belegd broodje of pasta te eten; dit is licht verteerbaar en zal je spijsvertering niet onder druk zetten tijdens de vlucht.

Koffie

Bij vluchten die in de ochtend plaatsvinden, kan het aanlokkelijk zijn om eerst enkele kopjes koffie te drinken bij het ontbijt. Cafeïne helpt om wakker te worden en een actieve geest te krijgen. Teveel koffie is echter afgeraden, omdat in dat geval koffie het lichaam uitdroogt. De lucht in het vliegtuig is al droog en dus moet je dit effect zeker niet versterken.

Vliegen en alcohol

Alcohol heeft dezelfde uitdrogende werking op het lichaam als koffie en is onder meer daarom af te raden vóór en tijdens de vlucht. Alcohol kan ervoor zorgen dat je hevige dorst krijgt omdat je lichaam over te weinig vocht beschikt. Je kan eventueel een glaasje wijn of een biertje drinken als dat helpt om vliegangst te overwinnen of om je beter in je vel te voelen, maar overmatig gebruik is natuurlijk uit den boze.

Mineraalwater

Mineraalwater is het best geschikt om uitdroging van het lichaam tegen te gaan. Frisdranken en fruitsapjes kunnen wel lekkerder zijn, maar je gaat er alleen maar meer dorst van krijgen. Het meest aangeraden is om een flesje water mee te nemen in je handbagage, waar je geregeld kan van drinken. Als je zelf een flesje meeneemt, ben je ook niet afhankelijk van de momenten wanneer de stewardessen langskomen met drankjes.

Tips kleding

Losse kledij

In een vliegtuig zit je nooit erg comfortabel. Je beschikt over relatief weinig plaats om je benen te plaatsen en ook je bewegingsruimte is beperkt. Daarom gaan strakke kleren sneller hinderen dan losse kledij. Kledij die makkelijk zit en comfortabel is, is dan ook een must als je lange vluchten maakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een joggingbroek in plaats van een jeans en een makkelijk zittende sweater. Doordat de temperatuur tijdens een vliegreis nogal op en neer kan gaan kan het van pas komen om een "hoodie" (sweater met kap om over je hoofd te trekken) te dragen tegen koude lucht.

Schoenen

Doe vanaf het begin van de vlucht ook je schoenen uit zodat deze niet gaan knellen en je je voeten makkelijker kan bewegen. Eventueel kan je slippers meenemen om in het vliegtuig te gebruiken. Ook warme sokken kunnen nuttig zijn als je relatief snel last hebt van koude voeten.

Compressiekous tegen zware benen

Bewegen is niet makkelijk in een vliegtuig en daardoor is het risico op problemen met de bloedcirculatie groter. Als je te lang in dezelfde houding zit, kan je bloed gaan stollen en dreigt er het gevaar op trombose. Trombose kan je vermijden door regelmatig op te staan en een wandelingetje te maken in het gangpad, waardoor je je spieren kan losmaken. Meer en meer mensen dragen een elastische steunkous of compressiekous om de bloedcirculatie te bevorderen. Hierdoor vermijd je ook dat je na de reis last krijgt van gezwollen of zware benen. Dit soort kousen worden ook wel reiskousen genoemd.

Nekkussen

Doordat je rug, schouders en nek zich in een ongemakkelijke positie bevinden ga je deze lichaamsdelen onbewust wat krampachtiger gebruiken. Hierdoor kan na verloop van tijd pijn, stijfheid en verkramping ontstaan in het gebied van nek en schouders. Maar ook de onderrug kan hinder ondervinden van een starre zithouding in het vliegtuig. Een handig nekkussen en eventueel ook een ondersteundend kussen voor de rug kunnen deze ongemakken opvangen.

Oordopjes en slaapmasker

In een vliegtuig zit je met een heleboel mensen samengepakt als haringen in een ton. Je hebt weinig zitruimte, er is veel lawaai en je kan al snel geïrriteerd geraken als er iets niet naar wens verloopt. Om het storende lawaai in het vliegtuig wat te dempen kan het daarom aangeraden zijn om geluiddempende oordopjes te dragen. Op die manier heb je het wat rustiger en kan je makkelijker een boek lezen, slapen of wat dagdromen terwijl je uit het raam kijkt. Sommige oordopjes zijn te koop samen met een handig slaapmasker, zodat je ook beschermd bent tegen lichtinval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor Slapen: Bus, Vliegtuig of Trein / Lange reizenTips voor het slapen in de bus, het vliegtuig of de trein. U kent het wel, heel enthousiast boekt u een busreis, vliegre…
Tips vliegreisVliegen is een betrouwbare manier van reizen. In het verkeer gebeuren meer ongelukken dan in het luchtverkeer, ondanks h…
Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Hoe bereid je je goed voor op een vliegreis?Wanneer je een vliegreis gaat maken is het een leuk vooruitzicht om op je bestemming aan te komen. Maar de reis is vaak…
Wat doe je tegen oorpijn bij het vliegenWat doe je tegen oorpijn bij het vliegenVeel mensen hebben er last van: oorpijn bij het opstijgen of landen, bij het reizen met een vliegtuig. Deze oorpijn is n…
Comfortabel vliegenEen vliegreis kan oncomfortabel zijn. Weinig ruimte, luidruchtige medepassagiers, knellende kleding, het warm of koud he…

Reageer op het artikel "Vliegen: handige tips bij het reizen met het vliegtuig"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-11-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Vliegtips
Schrijf mee!