InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Transavia.com – een low-budget vliegmaatschappij

Transavia.com – een low-budget vliegmaatschappij

Transavia.com – een low-budget vliegmaatschappij Transavia.com is een bekende vliegmaatschappij. Iedereen kent de maatschappij wel; van de reclame bijvoorbeeld. De vliegtuigen zien er van de buiten- en binnenkant erg goed uit. De medewerkers zijn altijd vrolijk en de vliegvelden in Nederland zijn gunstig: Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht. Jammer is dat ze niet vanuit een goedkoper vliegveld in bijvoorbeeld België of Duitsland vliegen. Transavia.com is een low-cost vliegmaatschappij: ofwel een low-budget of low-fare maatschappij. De maatschappij probeert de kosten voor het bedrijf en voor de klant zo laag mogelijk te houden. Zo is de klant zeker tevreden en de maatschappij, wat een dochteronderneming van KLM is sinds 1991, maakt genoeg winst om steeds nieuwe investeringen te kunnen doen.

Transavia.com opereert tegenwoordig vanuit Amsterdam. Het is nu een Nederlands bedrijf. Eigenlijk is het ook voor een deel Frans, omdat het een dochteronderneming is van Air France-KLM. Bijna alle bestemmingen in Europa zijn te bereiken vanuit Amsterdam. Dit is dus een groot voordeel voor de Nederlanders: een goedkope vliegmaatschappij die vanuit Amsterdam naar veel bestemmingen in Europa vliegt. Transavia.com hanteert het no frills-concept. Dat wil zeggen dat ze geen overbodige luxe leveren en ze naast de inkomsten van het verkopen van stoelen ook nog inkomsten hebben uit andere zaken, zoals: extra bagage, niet inchecken op het vliegveld maar online, etc. Ryanair (klik hier) en EasyJet (klik hier) hanteren ook het no frills concept. Transavia.com is echter wel wat luxer dan de andere low-budget vliegmaatschappij en ook is er meestal entertainment aanwezig bij Transavia.com in tegenstelling tot Ryanair en EasyJet. Hotels kunnen ook het no frills-concept hanteren, zoals Formule 1 hotels (klik hier).

Korte geschiedenis

In 1965 werd Transavia Limburg, wat de naam toen was, opgericht door twee particulieren: een Schotse en een Belgische ondernemer. Het werd Transavia Limburg genoemd, omdat het toen vanaf Maastricht Aachen vliegveld opereerde.
Een jaar later werd het toen nog kleine bedrijf overgenomen door een onderneming ui Florida. Het bedrijf kreeg in dat jaar ook een vergunning om te vliegen vanaf Amsterdam Schiphol. Daarnaast kreeg Transavia de nieuwe naam: Transavia Holland, die vanaf dat moment ook commerciële vluchten zou gaan verzorgen.

Tot 1991 zijn er nog vele overnames van Transavia gedaan, maar in 1991 nam Air France-KLM 80% van de aandelen over en in 2003 werd Transavia Airlines, wat toen de naam was, 100% dochteronderneming van Air France-KLM. Een jaar later kreeg Transavia een nieuwe naam: Transavia.com, wat tot op de dag van vandaag nog steeds de naam is die het succes heeft veroorzaakt.

Site

De site Transavia.com (klik hier) biedt vele mogelijkheden met betrekking tot vluchten en uw vakantie.

Bij ‘Boek een vlucht’ op de homepagina kunt u het vliegveld van vertrek en uw bestemming selecteren. Daarna kunt u ook de datum van vertrek en terugkomst selecteren. Kies dan het aantal personen waarmee u wilt vliegen. Kinderen onder de 12 jaar moeten onder begeleiding van een volwassene vliegen.

Behalve retourvluchten kunt u ook een enkeltje of een combinatie boeken. Een combinatie betekent dat u vertrekt uit het vakantieland vanaf een ander vliegveld dan waarop u aankwam. Dit is een handige mogelijkheid als u een rondreis wilt maken.

Naast het boeken van een vlucht biedt de site nog andere mogelijkheden, namelijk:
  • Een auto huren
  • Een hotel boeken
  • Een vakantiehuis huren
  • Transfer regelen
  • Online inchecken

Vliegvelden in Nederland

Dit zijn de vliegvelden in Nederland van waaruit Transavia.com vliegt:
  • Amsterdam Schiphol
  • Rotterdam
  • Eindhoven
  • Maastricht
© 2010 - 2019 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EasyJet – goedkoop vliegenEasyJet is net zoals Ryanair een low-budget vliegmaatschappij. Dit bedrijf probeert de kosten van het vliegen naar beste…
Ryanair - de goedkoopste vliegmaatschappijRyanair - de goedkoopste vliegmaatschappijRyanair staat tegenwoordig bekend als de goedkoopste vliegmaatschappij van Europa. Ryanair is een Ierse vliegmaatschappi…
Transavia Airlines is een low cost chartermaatschappijTransavia Airlines is een low cost chartermaatschappijTransavia Airlines is een low cost luchtvaartmaatschappij die in handen is van Air- France/KLM. Deze maatschappij bestaa…
Hoeveel bagage mag ik meenemen op reis?Op reis gaan doen de meeste mensen met plezier, u wilt dan ook niet voor onverwachte verrassingen op het vliegveld komen…

Reageer op het artikel "Transavia.com – een low-budget vliegmaatschappij"

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 31-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!