InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Ryanair - de goedkoopste vliegmaatschappij

Ryanair - de goedkoopste vliegmaatschappij

Ryanair - de goedkoopste vliegmaatschappij Ryanair staat tegenwoordig bekend als de goedkoopste vliegmaatschappij van Europa. Ryanair is een Ierse vliegmaatschappij, die in 1985 is opgericht door de familie Ryan. Ryanair maakt ontzettend veel winst (honderden miljoenen euro’s per jaar) door de extra diensten die ze bieden, maar niet zo zeer door het verkopen van stoelen in de ongeveer 250 vliegtuigen. Heel veel mensen kennen Ryanair nu en vinden het een prima maatschappij en zeker omdat Ryanair zulke goedkope vluchten aanbiedt. Ryanair is een low-fare of low-cost vliegmaatschappij, wat simpelweg wil zeggen dat het een goedkope vliegmaatschappij is. Ryanair hanteert het no-frills-concept, net als veel andere low-cost vliegmaatschappijen. Veel mensen kiezen Ryanair, omdat ze het zonde van het geld vinden als ze met een andere vliegmaatschappij reizen. De prijzen van Ryanair zijn vaak honderden euro’s per persoon onder de ‘normale’ prijzen van andere vliegmaatschappijen. Daarvoor krijgt u geen luxe reis naar uw vakantiebestemming. De vliegtuigen zijn meestal simpel ingedeeld, namelijk een smal gangpad van ongeveer 60 cm en aan weerszijden van het gangpad rijen van 3 stoelen.

Het is goede maatschappij om mee te vliegen. U zit maximaal maar 4 uur in het vliegtuig, omdat Ryanair alleen maar binnen Europa blijft.

No frills-concept

Het no frills-concept is een economisch begrip. Het wordt gebruikt bij een dienst waarbij de onbelangrijke delen worden weggelaten. Bij Ryanair is dit bijvoorbeeld het eten. Het eten in het vliegtuig is niet in de prijs inbegrepen. U kunt in een Ryanair vliegtuig alleen maar enkele kleine snacks kopen, maar geen uitgebreide maaltijden. Ryanair verdient aan het eten soms meer dan aan de stoelen, de snacks zijn namelijk erg duur, maar toch kopen mensen wat.
Het no frills-concept heeft een paar kenmerken:
  • Simpele prijsschema’s voor een ticket
  • Geen maaltijden aanwezig in de vliegtuigen
  • Geen gratis vervoer vanaf het vliegveld naar het hotel
  • Geen entertainment
  • Geen overbodige luxe (geen businessclass)
  • Ze vliegen meestal op kleine, goedkope vliegvelden vaak buiten de stad

Er zijn meerdere maatschappijen die het no frills-concept hanteren (ook hotels):

Ook verdient Ryanair zijn geld aan te zware bagage (ongeveer €20,- per kilogram te veel) en aan het inchecken op het vliegveld. Bij Ryanair moet u namelijk online inchecken. Als u dat niet wil of kan, moet u extra betalen om op het vliegveld in te checken. Ook aan de bagage verdient Ryanair geld. U mag gratis uw handbagage meenemen (10 kg en 55x40x20 cm) en tegen betaling (ongeveer €15,- tot €20,- per 15 kilo) mag u een koffer meenemen. De tweede koffer is weer duurder. Uw koffer mag 15 kg bevatten.

Site

De site van ryanair: www.ryanair.com is een zeer overzichtelijke site om te gebruiken. U kunt bij home al gelijk uw bestemming invoeren, uw vertrekvliegveld, het aantal persoon en de datum van vertrek en terugkomst. Lees dan de gebruikersvoorwaarden. Klik dan op ‘vluchten zoeken’. De zoekmachine zoekt nu voor u de vlucht uit. U kunt er dan ook nog voor kiezen een of twee dagen later of eerder te vertrekken.
De site heeft de volgende mogelijkheden:
  • Startpagina voor het zoeken van vluchten
  • Goedkope autoverhuur bij Hertz
  • Voordelige hotels bij Booking.com
  • Jeugdherbergen en B&B’s
  • Vakantiewoningen
  • Reisverzekering afsluiten
  • Airport transfer
  • Cadeaucheques
  • Campingvakanties

Enkele tips

Let altijd goed op de volgende zaken bij Ryanair:
  • U moet 16 jaar of ouder zijn om met Ryanair te reizen.
  • Vul op de site uw gegevens in zoals deze op uw paspoort of ID staan. Als u uw naam online moet wijzigen, rekent Ryanair €100,-. Op het vliegveld zelf is dit zelfs €150,- of u moet een nieuw ticket kopen!
  • Rijbewijzen worden niet geaccepteerd als geldig identiteitsbewijs. ID en paspoort worden wel geaccepteerd (met foto)!
  • Wees altijd op tijd op het vliegveld (een uur is krab, dus probeer twee uur van tevoren aanwezig te zijn). Ryanair laat u staan als u te laat bent (de balie sluit 30 minuten voor vertrek). U moet 30 minuten voor vertrek bij de boardinggate aanwezig zijn.
  • Bekijk altijd waar het vliegveld ligt. Het ligt vaak een stuk buiten de genoemde stad. Bijvoorbeeld: er staat Brussel op de site, maar het vliegveld is die van Charleroi (een half uur onder Brussel met de auto). Transfers zitten niet automatisch bij de prijs.
  • Neem geen verboden spullen mee in de bagage en geen vloeistoffen in uw handbagage.
  • Handbagage: maximaal 10 kg en 55x40x20 cm. De kosten van de bagage: Zie de reisvoorwaarden op de site
  • Lees de reisvoorwaarden!

Vliegvelden in de buurt van Nederland

Dit zijn de vliegvelden in en in de buurt van Nederland:
  • Eindhoven (EIN)
  • Maastricht (MST)
  • Düsseldorf – Weeze (NRN)
  • Brussel – Charleroi (CRL)
  • Voor de mensen uit Limburg: Frankfurt-Hahn (tussen Luxembourg en Frankfurt am Main (250 km vanaf Zuid-Limburg)) (HHN)

Deze vliegvelden vliegen naar de meeste bestemmingen in Europa.
© 2010 - 2017 Jokaz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EasyJet – goedkoop vliegenEasyJet is net zoals Ryanair een low-budget vliegmaatschappij. Dit bedrijf probeert de kosten van het vliegen naar beste…
Transavia.com – een low-budget vliegmaatschappijTransavia.com – een low-budget vliegmaatschappijTransavia.com is een bekende vliegmaatschappij. Iedereen kent de maatschappij wel; van de reclame bijvoorbeeld. De vlieg…
De meest bekende low-cost / low-budget vliegmaatschappijenDe meest bekende low-cost / low-budget vliegmaatschappijenVliegen was nog nooit zo goedkoop en gemakkelijk, mede door de komst van diverse low-cost maatschappijen. Er zijn talloz…
Ryanair, de Ierse vliegmaatschappijRyanair, de Ierse vliegmaatschappijRyanair. Wie kent deze inmiddels zeer bekende vliegmaatschappij nog niet? Met revolutionair lage prijzen probeert het Ie…
Goedkoop vliegen vanaf Weeze: maatschappijenGoedkoop vliegen vanaf Weeze: maatschappijenCreativiteit is het devies als het gaat om het kopen van een goedkoop ticket. Goedkoop vliegen is namelijk niet zo gemak…

Reageer op het artikel "Ryanair - de goedkoopste vliegmaatschappij"

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 31-10-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!