InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen vanaf Groningen Airport Eelde

Goedkoop vliegen vanaf Groningen Airport Eelde

Goedkoop vliegen vanaf Groningen Airport Eelde Waarom zou je als noorderling helemaal richting Schiphol gaan wanneer je naar een zonnige bestemming in Turkije of Spanje wilt afreizen? Dit is vaak niet nodig, omdat veel bestemmingen ook te bereiken zijn vanaf Groningen Airport Eelde. Het parkeren is er gemakkelijk en relatief goedkoop. Het enige nadeel is dat relatief weinig luchtvaartmaatschappijen dit vliegveld gebruiken als vertrekpunt voor hun vluchten.

Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde is een luchthaven in Eelde nabij Groningen, dat dienst doet als commerciële luchthaven met een klein aantal luchtvaartmaatschappijen. Voor veel mensen in het noorden van het land is het een uitkomst en zo worden zij niet genoodzaakt af te reizen naar Amsterdam. Eelde ligt net in de provincie Drenthe. Er is een lijnvlucht naar Groningen, maar de luchthaven wordt vooral gebruikt voor charters naar vakantiebestemmingen in Griekenland, Portugal, Spanje en Turkije. Ook is het mogelijk om vanaf Eelde naar Londen te vliegen met Flybe. Gemiddeld gebruiken jaarlijks rond de 200.000 mensen de luchthaven en ook is de KLM Flight Academy er gevestigd.

Op Groningen Airport zijn nog een aantal andere bedrijven gevestigd, dit zijn Groundservice Groningen Airport, General Enterprises, Stella Aviation Academy, KLM Flight Academy, Cirrus Europe, Aero Eelde, Dutch Flight Academy, Noord Nederlandse Aeroclub Eelde en Vliegsport Avia Noord.

Bestemmingen te bereiken vanaf Groningen Airport

Vanaf Groningen Eelde Airport kun je vliegen met deze maatschappijen (2016):
  • Corendon Airlines (Antalya, Bodrum)
  • Flybe (Londen)
  • Transavia.com (Dalaman, Faro, Gran Canaria, Heraklion, Lanzarote, Palma de Mallorca)
  • TUI Netherlands Airlines (Antalya, Gran Canaria)
  • Wizz Air (Gdansk)

Bereikbaarheid van Groningen Airport

Met de auto

Groningen Airport Eelde ligt ongeveer 15 kilometer buiten de stad Groningen en heeft een goede bereikbaarheid per auto. Neem hiervoor op de snelweg A28 (Groningen Assen) de afrit 37.

Met openbaar vervoer

De luchthaven is gemakkelijk per bus te bereiken. De busservice wordt aangeboden door Qbuzz. Lijn 52 (Groningen- Eelde) heeft een halte voor de luchthaven. Reizigers die komen vanuit de richting Assen kunnen het beste met Lijn 51 (Assen - Groningen) naar De Punt reizen en daar overstappen op bus 52. (wijzigingen van dienstregeling voorbehouden)

Met de fiets

Het is zelf eenvoudig om Eelde per fiets te bereiken vanuit Groningen. Hiervoor neem je de Groningerweg of Hoofdweg of het fietspad dat parallel loopt aan de A28.

Parkeren

Op de luchthaven zijn ruim voldoende parkeerplaatsen binnen loopafstand van de terminal. Dit geldt voor zowel lang als kort parkeren. P1 en P2 bevinden zich direct voor de terminal en hier zijn ook de parkeerplaatsen voor mindervaliden gesitueerd. Deze plaatsen zijn voor kort parkeren.

Lang parkeren kan op P4. Deze ruimte bevindt zich op circa vijf minuten loopafstand van de hoofdingang. Bij slecht weer rijdt er een pendelbus, maar dit is onder normale omstandigheden niet het geval. Er wordt aangeraden wanneer men met meerdere personen reist, een of meerdere reizigers met de bagage af te zetten bij de hoofdingang en daarna de auto te parkeren, zodat niet onnodig met de koffers hoeft te worden gesleept. Wanneer er geen vluchten plaatsvinden is P4 gesloten en in dat geval kan P2 worden gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirGoedkoop vliegen naar Ierland met Stobart AirWie denkt aan vliegen naar Ierland denkt vast aan Aer Lingus. Maar dit is zeker niet de enige Ierse luchtvaartmaatschapp…
Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2019Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2019In 2019 goedkoop uw auto parkeren bij een vliegveld in Nederland? Wat zijn de mogelijkheden, waar laat u uw auto bij een…
Goedkoop vliegen met VLMGoedkoop vliegen met VLMVLM was een Belgische luchtvaartmaatschappij die zich in hoofdzaak richtte op de zakelijke reiziger. Jarenlang bood de m…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Groningen_Airport_Eelde

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen vanaf Groningen Airport Eelde"

Reactie

Parkereneelde Nl, 10-02-2013 22:35 #1
Hoop dat Groningen zo snel mogelijk gaat groeien.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 12-07-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Reacties: 1
Schrijf mee!