InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Wat kost onze bagage in het vliegtuig

Wat kost onze bagage in het vliegtuig

Wat kost onze bagage in het vliegtuig Ons koffer aan boord van het vliegtuig wordt duurder en duurder. Felle concurrentie leidt weliswaar tot goedkope vliegtickets maar bij de bagagetarieven slaan luchtvaartmaatschappijen genadeloos toe. Waar moet u als vakantieganger op letten?

Bagage maakt vakantie duur

Dromen over een vakantie aan een zonovergoten strand; We doen het allemaal. Maar tegenwoordig krijgen we het alleen al warm van de bagagetarieven. Vervelend, want daardoor wordt de reis aanmerkelijk duurder. Hoewel, wie slim is, vindt gelukkig nog manieren om goedkoop een reis te boeken.

Soms komt een prijsverhoging stiekem en heeft die alleen betrekking op reizigers met een bijzondere bagage. Zo zijn golftassen bij Air Berlin vanaf 1 mei 2010 niet meer gratis, maar wordt per persoon voor een enkele reis € 25 tot € 40 extra in rekening gebracht.

Andere bedrijven hebben eerder al fors verhoogd. Prijsvechters gaven daarbij het voorbeeld en meer en meer gevestigde luchtvaartmaatschappijen zijn inmiddels gevolgd. Al vanaf het eerste bagagestuk worden extra kosten gerekend, zoals bij Ryanair (15-35 €) en Easyjet (11 tot 22 €). Bovendien geldt: wie zijn koffer of tas pas op het vliegveld aangeeft, moet met een toeslag op het tarief rekenen, waarbij men soms 100 procent extra verschuldigd is.

Gewichtsklassen

Valkuilen zijn er ook met betrekking tot de gewichtsklassen. Daarbij zijn meerdere scenario's denkbaar.Heb je bagage ingecheckt die binnen de geldende norm valt, dan liggen de limieten rond de 15 tot 20 kg in de Economyklasse. Veelvliegers en Business Class- en First Class passagiers mogen meer meenemen, bij Thai Airways bijvoorbeeld een maximum van 60 kilo voor een passagier met Royal Orchard Plus Gold Card in de Royal First Class. Andere maatschappijen hanteren bij vakantiegangers die meer dan 29 dagen onderweg zijn 30 in plaats van 20 kg. Daar komt, al naar gelang de maatschappij, vijf tot zes kilo bij voor handbagage.

Extra bagage

Standaard is twee stuks bagage per persoon. Indien deze aantallen worden overschreden moeten extra kosten worden betaald. Zo kosten bijvoorbeeld alle bagagestukken van 23 tot 32 kg bij British Airways 30 Britse Ponden (ongeveer 35 €). En Turkije-specialist Sun Express incasseert per kilogram extra minstens acht euro. Nóg duurder is US Airways, die voor elk koffer tussen 23 en 32 kilo 50 dollar extra verlangt, en bij een gewicht tussen 32 en 45 kilogram is dat zelfs 100 dollar (ongeveer € 73 ) extra.

Absoluut geen genade is er bij overschrijding van het absolute maximumgewicht bij bagage. In dat geval betekent dat: uitpakken! De maxima variëren van 30 kilo voor individuele bagagestukken tot 50 kg per passagier. Opgelet: bij vrijwel alle maatschappijen mogen niet meer dan twee stuks bagage worden aangegeven.

Kinderen mogen afhankelijk van de aanbieder tien kilogram (Air France, Sun Express en anderen), één bagagestuk (American Airlines, US Airways), of de volledige bagage (derhalve twee koffers of tassen (British Airways) gratis meenemen.

Berekening bagage

Met de berekening van de bagage wordt verschillend omgegaan. Voor degene die in de Verenigde Staten naar Canada of Mexico vliegt, geldt het "Piece Concept" (stukstarief). Dat betekent dat per passagier een bepaald aantal koffers mag worden meegenomen. Voor economy-gasten is dat een bagagestuk met een gewicht van 23 kg, maar de regels voor gasten in de hogere klassen zijn ruimhartiger: vaak kunnen die twee koffers of tassen van elk 32 kg meenemen.

Bovendien worden de stukken afzonderlijk gewogen. Het is dus niet mogelijk om een koffer met 40 kilo op de weegschaal te compenseren met een tas van twee kilo. Bij het gewichtsconcept daarentegen telt het totale gewicht.

Maximum schadevergoeding verdwenen bagage

Dure bagage in het vliegtuig dien je vanaf mei 2010 overigens extra te verzekeren. Het Europese Hof van Justitie heeft namelijk op 6 mei 2010 besloten dat reizigers maximaal € 1.134,71 schadevergoeding bij hun vliegmaatschappij kunnen eisen voor verdwenen bagage. Zie ook maximale schadevergoeding verdwenen bagage.

Invoer namaakartikelen strafbaar

In sommige exotische vakantieoorden wemelt het van de handelaren die dure merkartikelen tegen dumpprijzen aanprijzen, zoals een tas van Gucci of een jack van Ferrari. Erg verleidelijk, zo’n duur merkartikel voor slechts enkele tientallen euro's, maar bedenk wel het invoeren ervan is strafbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel bagage mag ik meenemen in het vliegtuig?Hoeveel bagage mag ik meenemen in het vliegtuig?Hoeveel bagage je mee mag nemen in het vliegtuig is afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt. Sommige…
Vermiste, vertraagde of beschadigde bagage bij vliegreisUw vliegtuig landt en na het verlaten van het toestel komt u aan bij de bagageband. U staat te wachten en het lijkt een…
Hoe beschermen tegen verlies van bagage?Zopas zijn cijfers bekend gemaakt van het percentage verloren bagage bij Europese luchtvaartmaatschappijen. Wat kan je b…
Met de bus van La Paz naar CuscoEen busreis tussen La Paz en Cusco is een goedkoop alternatief om naar de stad Cusco af te reizen. Cusco is door Machu P…
Alleen op reis – hoe bereid je je voor?Alleen op reis – hoe bereid je je voor?Je bent avontuurlijk en je wil graag wat van de wereld zien, verschillende landen, culturen en toeristische trekpleister…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost onze bagage in het vliegtuig"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 08-05-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!