InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegen naar Groenland met Air Greenland

Vliegen naar Groenland met Air Greenland

Vliegen naar Groenland met Air Greenland Vliegen naar Groenland wordt niet heel veel gedaan. De meeste toeristen die het woeste landschap willen bezoeken komen over zee. In de maanden dat het mogelijk is er te varen wordt het land aangedaan door een aantal cruiseschepen, veelal van Scandinavische of Duitse rederijen. Wil je het land echter per vliegtuig aandoen dan is er vanaf het vaste land maar één optie: vliegen met Air Greenland. Deze maatschappij maakt deel uit van de Scandinavische SAS Group.

De maatschappij

Air Greenland Inc. is de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van Groenland, en heeft haar hoofdkantoor in de stad Nuuk. De maatschappij voert vooral binnenlandse, maar ook enkele internationale vluchten uit. Hun service bereikt vrijwel alle bewoonde gebieden van Groenland. De maatschappij heeft een uitgebreide taak, want ze voeren charters en lijnvluchten uit en daarnaast ook nog speciale vluchten als ambulance en zoek- en reddingsacties. De belangrijkste basis voor de maatschappij is Nuuk Airport. Air Greenland is eigendom van de Groenlandse en Deense overheid en voor 37.5% van de Scandinavische luchtvaartgigant SAS Group. Jaarlijks vervoert de maatschappij ruim 400.000 passagiers.

In het verleden heeft Air Greenland gepoogd om haar internationale netwerk uit te breiden. De lijn tussen Kangerlussuaq en Kopenhagen begon in 2002 nadat SAS hiermee was gestopt. Hiermee is Air Greenland anno 2017 de enige die de link met het vaste land maakt. De route naar Baltimore, Maryland in 2007 was niet succesvol en heeft niet lang bestaan. Een route tussen Nuuk en Iqaluit in Nunavut, Canada werd lange tijd overwogen en is uiteindelijk in 2015 gestart. Het was daarmee de eerste verbinding met Noord-Amerika.

De Arctic Umiaq Line is eigendom van Air Greenland. Tevens is het eigenaar van het Hotel Arctic A/S, 's werelds meest noordelijk gelegen 4-sterrenhotel.

De vloot

Air Greenland vliegt met de volgende toestellen (2017):
  • 1 Airbus A330-200
  • 1 Beechcraft B200 King Air
  • 7 Bombardier Dash 8 Q200

Een aantal van de genoemde toestellen doet ook dienst als ambulance. Daarnaast heeft de maatschappij ook nog de beschikking over een groot aantal helikopters. Een groot deel van de helikopters (van het type Bell 212 en Eurocopter AS350) wordt gebruikt voor binnenlandse charters. De twee Sikorsky S-61N helikopters - die werden gebruikt voor search and rescue missies - worden in 2017 uitgefaseerd.

De bestemmingen

Met Air Greenland kun je vliegen van en naar de volgende bestemmingen:

Groenland

  • Aasiaat - Aasiaat Airport
  • Ilulissat - Ilulissat Airport
  • Kangerlussuaq - Kangerlussuaq Airport
  • Kulusuk - Kulusuk Airport
  • Maniitsoq - Maniitsoq Airport
  • Narsarsuaq - Narsarsuaq Airport
  • Nuuk - Nuuk Airport
  • Paamiut - Paamiut Airport
  • Pituffik - Thule Air Base
  • Qaanaaq - Qaanaaq Airport
  • Qaarsut - Qaarsut Airport
  • Sisimiut - Sisimiut Airport
  • Upernavik - Upernavik Airport

Canada

  • Iqaluit (Iqaluit Airport)

Denemarken

  • Kopenhagen - Copenhagen Airport
  • Aalborg (Aalborg Airport)

Duitsland

  • Hamburg (Fuhlsbüttel Airport)

IJsland

  • Reykjavík - Keflavík International Airport
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Barni1, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Greenland

Reageer op het artikel "Vliegen naar Groenland met Air Greenland"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!