InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > De Solar Impulse leidt ons naar een groenere toekomst

De Solar Impulse leidt ons naar een groenere toekomst

Een vliegtuig dat alleen op zonne-energie vliegt: een utopie? Nee, want op 7 april 2010 voerde een protoype in Zwitserland een geslaagde vlucht van anderhalf uur uit. Volgende stappen zijn een vlucht over de Atlantische Oceaan en een vlucht rond de wereld.

Geslaagde test

Het experiment met de Solar Impulse vond plaats op de militaire luchthaven van Paynerne in Zwitserland in tegenwoordigheid van een duizendtal toeschouwers. Het vliegtuig, bestuurd door de Duitse testpiloot Markus Scherdel, bleef 87 minuten in de lucht tot op maximum 1200 meter hoogte waar het enkele manoeuvres uitvoerde. Opstijgen en landen verliep zonder probleem. Het opstijgen gebeurde aan 45 kilometer per uur. Maximaal kan het vliegtuig een snelheid van 70 kilometer halen. Bedoeling was te testen hoe zo’n groot en licht vliegtuig precies vliegt. Precies drie maanden later, op 7 juli 2010 werd nog een nachtvlucht georganiseerd. Op basis van de bevindingen van deze twee testvluchten zal men een nieuw toestel bouwen waarmee dan langere vluchten zullen worden uitgevoerd: een vlucht over de Atlantische Oceaan om te beginnen en als deze test succesvol blijkt, zullen de ontwikkelaars zelf een tweejarige reis rond de wereld maken.

De bouw van het vliegtuig

Dit in 2003 door Bertrand Piccard en André Borschberg opgestarte project, waaraan zeventig mensen meewerken, wil uitzoeken of het elektrische vliegtuig een toekomst heeft. Vermits de zon boven de wolken altijd schijnt, lijkt een vliegtuig op zonne-energie de logica zelf. De vleugels van dit prototype HB-SIA, waarvan de spanwijdte 63,40 meter bedraagt, zijn ontworpen om flexibel genoeg te zijn ten einde aan vervormingen en trillingen te weerstaan. Ze zijn bedekt met zonnepanelen (12.000 ultradunne zonnecellen) die stroom opwekken voor vier elektrische motoren van 10pk (7,5 kilowatt). Simultaan laden ze de lythium-polymeeraccu’s op zodat de Solar Impulse indien nodig ook een hele nacht kan doorvliegen. Het vermogen dat ze opwekken komt ongeveer overeen met dat van het eerste vliegtuig van de gebroeders Wright, de Wright Flyer (1907).

Ten einde het gewicht zo laag mogelijk te houden werd geopteerd voor koolstofvezel zodat het vliegtuig amper 1600 kilo weegt, een heel pak minder dan de Airbus 340 waarmee het qua vleugelwijdte wordt vergeleken. Voorlopig is er slechts plaats voor één persoon, maar er zou werk gemaakt worden van een toestel voor twee personen.

Eerste vlucht

Eind vorig jaar werd in Dübendorf (Zwitserland) reeds een eerste testvlucht gemaakt van 350 meter. Het toestel slaagde er echter niet in om meer dan één meter boven de grond te vliegen aan een maximale snelheid van 37 kilometer per uur.

Steun

Het project wordt door enkele bedrijven gesponsord. Onder hen Solvay, die de techniek leverde, en Omega. De grootvader van Bertrand Piccard, Auguste, was goed bevriend met Ernest Solvay, hetgeen de goodwill van het chemie- en farmabedrijf verklaart.

Dit project heeft ook zijn invloed op de pedagogische inspanningen in het domein van de toegepaste wetenschappen aan de Ecole Polytechnnique Fédérale van Lausanne, aan het Institute of Micro-Technology van de Universiteit van Neuchâtel en in de universiteiten van Delft en Lyon. Deze scholen leveren diploma’s af aan studenten die hun studie koppelen aan dit project.

Doel

Het uiteindelijke doel van de intiatiefnemers Piccard en Borschberg is om gebruik te kunnen maken van zuivere en hernieuwbare energie in de luchtvaart en deze onbeperkt te kunnen benutten. Als je weet dat het vliegtuigverkeer verantwoordelijk is voor 3% van de totale koolstofuitstoot die bijdraagt tot de opwarming van onze aarde is de rekening snel gemaakt!

Solar Impulse is een venster op de technologieën van de toekomst. Bedoeling is om de technieken die hier gebruikt worden te kunnen toepassen op andere vlakken zoals in de medische industrie of de bouwnijverheid, waar efficiëntie en betrouwbaarheid bepalende factoren zijn.
Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen voor een plat dakZonnepanelen voor een plat dakZonnepanelen kunnen net zo gemakkelijk op een plat dak als op een schuin dak worden geïnstalleerd. Er zijn verschillende…
Zonnepanelen, Zonnecellen, Zonnecollector & ZonneboilerMet zonnepanelen, zonnecellen, zonnecollector & zonneboiler kan je gratis duurzame energie opwekken, je betaald alleen d…
Hoe werkt een elektrische auto?Een elektrische auto is een relatief simpel concept. Er zit geen versnellingsbak in dus dat spaart een hoop onderhoud. O…
Zonne-energie in Noord-Afrika: energiebron van de toekomst?Zonne-energie in Noord-Afrika: energiebron van de toekomst?Zonne-energie is een van de voorbeelden van duurzame energie die veel perspectieven biedt. Meer en meer particulieren br…

Reageer op het artikel "De Solar Impulse leidt ons naar een groenere toekomst"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 07-07-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!