InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar Albanië met Albanian Airlines

Goedkoop vliegen naar Albanië met Albanian Airlines

Goedkoop vliegen naar Albanië met Albanian Airlines Albanian Airlines is een kleine luchtvaartmaatschappij die vluchten aanbiedt vanaf Frankfurt Airport. Wellicht geen optie voor mensen die in de Randstad wonen, maar woon je in het oosten van Nederland dan is het wellicht een betere optie dan Schiphol. De tickets zijn er een stuk goedkoper door de lagere belastingen en de reistijd is te overzien.

De maatschappij

Albanian Airlines MAK Sh. (vliegend onder de naam Albanian Airlines) is een luchtvaartmaatschappij gevestigd in Tirana, de hoofdstad van Albanië. Ze voeren uitsluitend internationale lijnvluchten uit. De belangrijkste luchthaven voor de maatschappij is Tirana International Airport Nënë Tereza. De slogan van de maatschappij luidt 'The Spirit of Albania'.

De maatschappij werd opgericht in mei 1991 onder de naam Arberia Airlines, en was toen nog een privemaatschappij die voornamelijk politici vervoerde. De naam Albanian Airlines werd aangenomen in mei 1992 en het begon vanaf 1995 vluchten aan te bieden aan de gewone reiziger. Garant stonden het staatsbedrijf Albtransport en de Oostenrijkse maatschappij Tyrolean Airways. De eerste vluchten werden uitgevoerd met een De Havilland Canada Dash 8.

Tyrolean Airways maakte een einde aan de samenwerking in 1997, en trok ook het geleaste toestel terug. Albanian Airlines werd toen geprivatiseerd en verkocht aan M.A. Kharafi & Sons Group uit Koeweit. De maatschappij werd gereorganiseerd en er werd een Airbus A320-200 geleased van Shorouk Air uit Egypte. In 2001 hadden ze inmiddels vier Tupolev Tu-134 toestellen en bood het vluchten aan vanaf Tirana naar Frankfurt, Istanbul, Priština, Bologna, Rome en Zürich. Vanaf 2002 heeft Albanian Airlines de vloot gemoderniseerd en de Tupolev ingeruild voor vliegtuigen van het type BAe 146.

Als alles volgens plan verloopt zal de maatschappij in de nabije toekomst de diensten uitbreiden naar nog een aantal Duitse steden, evenals naar België waar het nu nog niet op vliegt. Recent is Londen Stansted al aan het routenet toegevoegd.

De vloot van Albanian Airlines

Albanian Airlines vliegt met de volgende toestellen:
  • 1 BAe 146-100
  • 1 BAe 146-200
  • 1 BAe 146-300
  • 1 McDonnell Douglas MD-82 (geleased)

De bestemmingen van Albanian Airlines

Met Albanian Airlines kun je vliegen van en naar de volgende bestemmingen:

Albanië
  • Tirana (Tirana International Airport Nënë Tereza)

Duitsland
  • Frankfurt am Main (Frankfurt International Airport)

Engeland
  • Londen (Londen Stansted Airport)

Italië
  • Bologna (Guglielmo Marconi Airport)
  • Milaan (Orio al Serio Aiport)
  • Pisa (Pisa Airport) - vanaf 1 juli 2010
  • Turijn (Turin Caselle Airport)
  • Verona (Verona Airport)

Turkije
  • Istanbul (Atatürk International Airport)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar Albanië met Albanian Airlines"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 27-04-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Luchtvaartmaatschappijen
Schrijf mee!