InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Supersonisch vliegtuig Concorde: oorsprong, crash en einde

Supersonisch vliegtuig Concorde: oorsprong, crash en einde

Supersonisch vliegtuig Concorde: oorsprong, crash en einde De Concorde was een hoogtechnologisch passagiersvliegtuig dat vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw het internationale luchtruim doorkliefde. Het hypermodern toestel vloog sneller dan het geluid en stond bekend om zijn exuberant hoge kostprijs en zijn uitgebreide luxe. Het pronkstuk van Air France en British Airways zorgde regelmatig voor controverse, onder meer omwille van haar hoge kostprijs en haar geluidsoverlast. Met de crash van een Concorde toestel in 2000 nabij Parijs kwam er een einde aan het fascinerend verhaal van dit supersonisch vliegtuig.

Concorde: oorsprong

De Concorde (letterlijk: eendracht, samenhorigheid) was een prestigeproject van Frankrijk en Groot-Brittannië. Al in de jaren vijftig maakte men plannen voor de bouw van een hoogtechnologisch passagiersvliegtuig. De creatie van de Concorde had heel wat voeten in de aarde, omdat de productie in de twee landen gebeurde en meermaals tot Brits-Franse onenigheid leidde. Uiteindelijk kwam het eerste toestel pas diep in de jaren zestig van de grond.

Afmetingen toestel

Het uitzicht van de Concorde was indrukwekkend. Het toestel was 61 meter lang en had een spanwijdte van 25 meter. Opvallend was het hoge landingsgestel; de romp bevond zich op twaalf meter boven de grond. Doordat het toestel bij de landing een grote invalshoek maakte, was er voor gezorgd dat de scherpe neus van het vliegtuig naar beneden kon buigen.

Supersonisch vliegtuig

Op 2 maart 1969 had de luchthaven van Toulouse in Frankrijk de eer om het eerste toestel te laten opstijgen. Op 9 april volgde British Airways. De Concorde deed bestemmingen van over heel de wereld aan. Eind 1969 haalde de Concorde al een snelheid van mach 2. De Concorde kon die snelheid onder meer behalen dankzij de speciale straalmotoren en de deltavleugels. Op een van zijn transatlantische vluchten schreef de Concorde geschiedenis door een snelheidsrecord te breken. Het supersonisch vliegtuig behaalde een snelheid van 1920 km per uur op de lijn Londen-New York. Over het traject Londen-New York deed de Concorde meestal drie uur.

Luxe

Een zitje op dat traject was dan ook gegeerd bij rijke zakenlui, filmsterren en andere celebrities. Voor een ticket moest je al gauw 10000 euro neertellen. In totaal konden 128 passagiers aan boord genieten van uitgebreide luxe en comfort. Niet alleen de hoge kostprijs en het elitaire karakter van de Concorde leidde tot heel wat kritiek, ook de geluidsoverlast en de luchtvervuiling van de Concorde waren voor velen een steen des aanstoots. De Concorde bleek een onrendabel en op lange termijn onhoudbaar project.

Crash Concorde

Vliegtuigramp

Op 25 juli 2000 kwam er een voorlopig einde aan de supersonische droom. In het plaatsje Gonesse, dichtbij Parijs, stortte een Concorde van Air France neer op een hotel. Er werden 113 doden geteld, waaronder alle passagiers en bemanningsleden en vier personen aan de grond. De piloot had nog geprobeerd een noodlanding te maken maar het brandende toestel zwalpte onbestuurbaar door de lucht om daarna neer te storten.

Oorzaak crash

Oorzaak van de crash was een op de startbaan rondslingerende metalen staaf, die losgekomen was van een ander vliegtuig. De staaf had bij de Concorde een klapband veroorzaakt, waarvan de stukken dan weer tegen de brandstoftank terechtkwamen. Hierdoor scheurde de tank, begon de brandstof te lekken en schoot het toestel in vuur. De crash betekende het begin van het einde van de Concorde.

Einde Concorde

Men begon de veiligheid in vraag te stellen, en ook de andere nadelen zoals de kostprijs kwamen weer in the picture. Ook de passagiersaantallen verminderden en men besloot dan ook het Concorde-project af te bouwen. Eind 2003 was de laatste commerciële vlucht op het traject Londen-New York-Londen. Het was de zwanenzang van een tijdperk dat 28 jaar geduurd had.
Gerelateerde artikelen
Boeing 747 is sinds 1969 een succesIn 1969 kwam hij ter wereld, de Jumbo Jet oftewel de Boeing 747. In 2011 kwam een nieuwe versie uit: de 747-8 Interconti…
Business class vliegen met OpenSkiesBusiness class vliegen met OpenSkiesOp deze website vind je talloze artikelen over zowel goedkoop vliegen als gewoon vliegen, maar dit artikel gaat over een…
Goedkoop vliegen met Sun Air of ScandinaviaGoedkoop vliegen met Sun Air of ScandinaviaWie gaat vliegen zoekt vaak eerst wat info op internet. Misschien overweeg je te vliegen met Sun Air of Scandinavia, en…
Goedkoop vliegen met XL Airways FranceGoedkoop vliegen met XL Airways FranceXL Airways France is een luchtvaartmaatschappij die jaarlijks vele vakantiegangers vervoert. Onder hen zijn ook veel Bel…
Goedkoop vliegen naar Londen met BA CityFlyerGoedkoop vliegen naar Londen met BA CityFlyerAls je wil gaan vliegen van of naar Londen, dan zou je BA CityFlyer als optie kunnen overwegen. Deze dochtermaatschappij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Froehlich Gera, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Concorde_(vliegtuig), bezocht op 31/12/2015.

Reageer op het artikel "Supersonisch vliegtuig Concorde: oorsprong, crash en einde"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-12-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!