InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1

Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1

Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1 Ben je van plan op eigen gelegenheid een rondreis te maken door Finland, of heb je een ticket geboekt bij SAS waarbij je in Scandinavië een overstap moet maken en vliegt op een stad als Helsinki, Tampere of Turku? Dan is de kans groot dat je uitkomt bij Blue1, dat onderdeel uitmaakt van het netwerk van het Scandinavische imperium van SAS. Voor je iets boekt, check wel even goed op internet of dit echt de goedkoopste en beste optie is, want het aanbod goedkope tickets is groot!

De maatschappij Blue1

Blue1 Oy is een Finse luchtvaartmaatschappij gevestigd in Helsinki, Finland. Het is een regionale low-cost maatschappij die deel uitmaakt van het netwerk van Scandinavian Airlines System (SAS) via Stockholm, Oslo en Kopenhagen en een vijftal steden in Finland. Zo is het dus ook mogelijk dat u een ticket heeft geboekt bij SAS vanaf Schiphol met een overstap, waarbij u een deel van uw reis maakt met Blue1 ondanks dat u hier niet uw ticket gekocht heeft. Blue1 onderhoudt ook een goed binnenlands netwerk in Finland. Daarom is het dé maatschappij voor wie een rondreis door Finland maakt. Helsinki. De belangrijkste hub van Blue1 is Helsinki-Vantaa Airport, en het heeft daarnaast nog een secundaire hub op Stockholm-Arlanda Airport.

Blue1 werd opgericht in 1987 en begin in 1988 met het uitvoeren van vluchten, toen nog als Air Botnia. Tien jaar na de oprichting werd de maatschappij overgenomen door SAS. In januari 2004, toen de eerste goedkope luchtvaartmaatschappij van Finland, Flying Finn, failliet ging, kreeg het van SAS de nieuwe naam Blue1 en maakte zo een soort doorstart. Binnen enkele maanden werden de vluchten hervat naar de meest populaire bestemmingen van Flying Finn. De eerste van deze bestemmingen van Oulu, later kwamen Kuopio, Rovaniemi en Vaasa.

Blue1 werd het eerste regionale lid van de luchtvaartalliantie Star Alliance in november 2004. In 2006 breidde de maatschappij uit naar een aantal andere Europese bestemmingen. De laatste toevoegingen zijn steden in Kroatië en het vakantie en surfersoord Biarritz in Frankrijk.

De vloot

Blue1 vliegt met de volgende toestellen:
  • 5 Avro RJ85
  • 1 Avro RJ100
  • 5 McDonnell Douglas MD-90-30

De bestemmingen van Blue1

Met Blue1 kun je vliegen naar de volgende bestemmingen:

Denemarken

  • Kopenhagen Copenhagen Airport

Finland

  • Helsinki Helsinki Airport
  • Kittila Kittilä Airport
  • Kuopio Kuopio Airport
  • Kuusamo Kuusamo Airport
  • Oulu Oulu Airport
  • Rovaniemi Rovaniemi Airport
  • Tampere Tampere-Pirkkala Airport
  • Turku Turku Airport
  • Vaasa Vaasa Airport

Frankrijk

  • Nice Côte d'Azur Airport
  • Marseille Marseille Provence Airport

Griekenland

  • Athene Athens International Airport

Italië

  • Bologna Bologna Guglielmo Marconi Airport

Kroatië

  • Dubrovnik Dubrovnik Airport
  • Pula Pula Airport
  • Split Split Airport

Noorwegen

  • Oslo Oslo Airport, Gardermoen

Verenigd Koninkrijk

  • Edinburgh Edinburgh Airport

Zweden

  • Kalmar Kalmar Airport
  • Stockholm Stockholm-Arlanda Airport

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Luchtvaartmaatschappijen
Schrijf mee!