InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen vanaf Rotterdam met Cityjet

Goedkoop vliegen vanaf Rotterdam met Cityjet

Goedkoop vliegen vanaf Rotterdam met Cityjet Het begrip goedkoop vliegen is nauw verbonden met luchthavens net over de grens, maar op zoek naar een goedkoop ticket is er ook nog een andere optie, namelijk Rotterdam Airport waar vluchten worden aangeboden voor een lagere prijs. Vaak tref je hier sowieso veel low cost maatschappijen. Een van de maatschappij die anno 2017 vliegt vanaf Rotterdam is Cityjet. De maatschappij biedt in samenwerking met Air France ook vluchten aan vanaf Schiphol.

De maatschappij Cityjet

CityJet Limited is een luchtvaartmaatschappij gevestigd in Dublin, Ierland. Het is een dochteronderneming van het grote Air France, en ze voorzien in vluchten naar een relatief klein aantal bestemmingen binnen West-Europa en Italië. In samenwerking met Scandinavian Airlines worden ook vluchten aangeboden naar Scandinavië. De belangrijkste luchthavens voor de maatschappij zijn Dublin Airport, Charles de Gaulle International Airport in Parijs, London City Airport in Londen en Dundee Airport in Schotland. Cityjet maakt deel uit van SkyTeam.

Cityjet werd opgericht in 1992 door Pat Byrne en begon in januari 1994 met het uitvoeren van de eerste vluchten. De eerste service was er tussen London City Airport en Dublin als onderdeel van de maatschappij Virgin Atlantic Airways. In juli 1997 begon het vluchten uit te voeren onder eigen naam als onafhankelijke luchtvaartmaatschappij. In die zelfde periode ontstond er echter vrijwel direct alweer een samenwerking met Air France toen CityJet een service aan ging bieden tussen Londen en Parijs. In mei 1999 nam Air France samen met Air Foyle Ireland een aandeel van 25% in Cityjet, en krap drie jaar later werd de maatschappij volledig overgenomen. Bij deze overname is ook ScotAirways betrokken, daar zij alle toestellen leasen.

De meeste vluchten van Cityjet worden aangeduid met haar eigen code WX. Vluchten die worden uitgevoerd als onderdeel van de codeshare overeenkomst met Air France hebben echter soms een vluchtcode die begint met AF. Vluchten van en naar Cardiff worden sinds eind 2014 soms uitgevoerd door de Ierse luchtvaartmaatschappij Stobart Air.

Cityjet is de officiële shirtsponsor van rugbyclub Leinster Rugby, dat uitkomt in de Pro12 en European Rugby Champions Cup.

De vloot van Cityjet

Cityjet vliegt met de volgende toestellen (2017):
  • 15 Avro RJ85
  • 12 Bombardier CRJ900
  • 4 Sukhoi Superjet 100

Dit zijn relatief kleine toestellen. Er gaan ongeveer 50 tot 95 passagiers in. In 2019 of 2020 worden de AVRO-toestellen vervangen door Sukhoi Superjet 100s.

De bestemmingen van Cityjet

Cityjet vliegt naar de volgende bestemmingen (2017):

België
  • Antwerpen – Antwerp International Airport
Denemarken
  • Kopenhagen – Copenhagen Airport
Duitsland
  • Hannover Airport - Hannover Airport
Finland
  • Helsinki – Helsinki Airport
Frankrijk
  • Avignon – Avignon – Provence Airport
  • Parijs – Charles de Gaulle Airport
  • Toulon – Toulon–Hyères Airport
Ierland
  • Dublin - Dublin Airport
Italië
  • Florence - Peretola Airport
  • Milaan - Linate Airport
  • Turijn - Turin Airport
Nederland
  • Amsterdam - Amsterdam Schiphol Airport
  • Rotterdam - Rotterdam The Hague Airport
Noorwegen
  • Oslo – Oslo Airport, Gardermoen
Verenigd Koninkrijk
  • Jersey – Jersey Airport
  • Guernsey – Guernsey Airport
  • Londen – London City Airport
  • Newcastle – Newcastle Airport
Zweden
  • Stockholm – Stockholm Arlanda Airport
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen vanaf Rotterdam met Cityjet"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!