InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar Italië met Air Dolomiti

Goedkoop vliegen naar Italië met Air Dolomiti

Goedkoop vliegen naar Italië met Air Dolomiti Als je een vliegticket wil kopen is het misschien handig eens te kijken of er een luchtvaartmaatschappij is die 'gespecialiseerd' is in het betreffende gebied. KLM vliegt op heel veel bestemmingen, waar Italië er gewoon eentje van is. Maar Air Dolomiti vliegt op een paar bestemmingen in Duitsland en Oostenrijk, maar verder alleen naar Italië. Zo'n gespecialiseerde maatschappij kan vaak goedkopere tickets aanbieden. Goedkoop vliegen met Air Dolomiti naar Italie dus!

De maatschappij

Air Dolomiti L.A.R.E. S.p.A is een regionale luchtvaartmaatschappij gevestigd in Verona, Italië. Ze maken deel uit van Lufthansa Regional dat zodoende elf Italiaanse bestemmingen plus Wenen verbindt met de Lufthansa basissen Frankfurt en München. Veel Nederlanders maken van deze service gebruik om via Frankfurt goedkoop naar Italië te vliegen. Het belangrijkste vliegveld voor de maatschappij is Verona Airport samen met Friuli Venezia Giulia Airport in Triëste. Dankzij de verbinding met Lufthansa hebben ze ook in Duitsland een hub op Munich International Airport in München.
Air Dolomiti biedt een service aan tussen 14 luchthavens waarvan er 11 in Italië liggen. De ander zijn zoals gezegd Frankfurt, München en Wenen. De naam van de maatschappij is afgeleidt van het deel van de Alpen dat bekend staat als de Dolomieten, een bestemming waar veel op gevlogen wordt door de maatschappij.

Air Dolomiti werd opgericht in 1989, en na een aantal jaar van samenwerking nam Lufthansa een belang van 26%, dat later verhoogd werd naar 52% tot het in juli 2003 volledig bij Lufthansa (Deutsche Lufthansa AG) hoorde. Ze maken nu deel uit van het grotere Lufthansa Regional, waarvan ook Augsburg Airways, Eurowings, Clickair, Contact Air en Lufthansa CityLine deel uitmaken. Waar de meeste echter in de kleuren en vaak onder de naam van Lufthansa vliegen houdt Air Dolomiti de eigen naam en herkenbare kleuren wit en turqouise.
Door de samenwerking maken ze automatisch ook deel uit van de Star Alliance en het daarbij horende frequent flyers programma Miles & More.

De vloot

Air Dolomiti vliegt met de volgende toestellen:
  • 6 ATR 42-500
  • 8 ATR 72-500
  • 5 British Aerospace BAE146-300
In 2009 zullen hier zes toestellen van het type Embraer 195 bijkomen. Zij zullen de basis op vliegveld Milaan Malpensa versterken nu deze plaatsen vanwege het vertrek van een groot deel van de vloot van Alitalia zijn vrijgekomen. In september 2008 maakt Lufthansa bovendien bekend dat er plannen zijn om met een aantal vliegtuigen van het type Airbus A319 meerdere grote steden in Europa te bereiken. Welke steden dit precies gaan worden is nog niet bekend.

De bestemmingen van Air Dolomiti

Met Air Dolomiti kun je vliegen naar de volgende bestemmingen:

Duitsland
  • Frankfurt (Frankfurt Airport)
  • München (Munich Airport)

Italië
  • Ancona (Ancona Airport)
  • Bologna (Guglielmo Marconi Airport)
  • Florence (Peretola Airport)
  • Genoa (Genoa Cristoforo Colombo Airport)
  • Milaan (Linate Airport)
  • Milaan (Malpensa International Airport)
  • Pisa (Galileo Galilei International Airport)
  • Trieste (Friuli Venezia Giulia Airport)
  • Turijn (Turin International Airport)
  • Venetië (Marco Polo International Airport)
  • Verona (Verona Airport)

Oostenrijk
  • Wenen (Vienna International Airport)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ulli, Pixabay

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar Italië met Air Dolomiti"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 22-10-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Luchtvaartmaatschappijen
Schrijf mee!