InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegen naar Afghanistan met Ariana Afghan Airlines

Vliegen naar Afghanistan met Ariana Afghan Airlines

Vliegen naar Afghanistan met Ariana Afghan Airlines Het verhaal van Ariana Afghan Airlines is een tragisch verhaal. Van topmaatschappij naar verschoppeling vanwege een verwoestende oorlog waar de maatschappij zelf niets mee te maken had. Maar door international hulp vliegt de maatschappij weer en is er nu een service beschikbaar tussen Frankfurt en Afghanistan. Ook Nederlanders kunnen dus weer vanaf een vliegveld in de buurt rechtstreeks vliegen naar Afghanistan.

De maatschappij

Ariana Afghan Airlines Co. Ltd. is de nationale luchtvaartmaatschappij van Afghanistan, en is gevestigd in de hoofdstad in Kabul. De maatschappij verzorgd zowel binnenlandse als internationale lijnvluchten.De maatschappij is eigendom van de Afghaanse overheid en de belangrijkste basis is Kabul International Airport. Sinds de Amerikaasne aanval op Afganistan staat de maatschappij in de Europeese Unie op de zwarte lijst, maar er is voor één toestel een uitzondering gemaakt. Een Airbus A321 staat geregisteerd in Frankrijk en wordt gebruikt voor passagiersvluchten tussen Afghanistan en Frankfurt in Duitsland.

Ariana Afghan Airlines werd opgericht in 1955. In de jaren '70 werd het door vele experts gezien als een topmaatschappij. De service en veiligheid werden gezien als een van de beste van de wereld en het managment was ook prima. Er werd toen vooral gevlogen met toestellen van het type Douglas DC-10.
Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie en het verlies van macht van de communistische regering werd Kabul in 1996 beheerst door de Taliban. Afghanistan kreeg toen te maken met diverse financiële sancties en boycots. Dit had in de jaren '90 een desastreus effect voor het land en dus ook voor de luchtvaartindustrie. Met wat hulp van Pakistan en de onderhoudswerkzaamheden die verplaatst werden naar Karachi kon de maatschappij wel blijven bestaan. Na de Amerikaanse inval in 2001 kreeg de maatschappij te maken met veel sancties waardoor het tijdelijk alleen maar op binnenlandse routes kon vliegen. Toen de meeste van deze sancties weer waren opgeheven kreeg Ariana Afghan Airlines als een teken van vriendschap een drietal Airbus A300 toestellen van de regering van India. Eind 2001 kon de maatschappij zo weer de eerste international passagiers vervoeren.

De vloot van Ariana Afghan Airlines

Ariana Afghan Airlines vliegt met de volgende toestellen:
  • 1 Airbus A300B4-200
  • 1 Airbus A310-300
  • 1 Antonov An-24
  • 4 Boeing 727-200
  • 1 Boeing 727-200F
De Airbus A310-300 wordt op dit moment geleast aan Saga Airlines. Een viertal toestellen van het type Boeing 737-700 zijn in bestelling en zullen in 2009 in gebruik worden genomen. In 2001 zijn zeven toestellen (twee Boeings en vijf Antonovs) door het Amerikaanse leger verwoest.

De bestemmingen van Ariana Afghan Airlines

Met Ariana Afghan Airlines kun je vliegen naar de volgende bestemmingen:

Azië

Afghanistan
  • Herat (Herat Airport)
  • Kabul (Kabul International Airport)
  • Kandahar (Kandahar International Airport)
China
  • Urumqi (Urumqi Diwopu International Airport)
India
  • Delhi (Indira Gandhi International Airport)
Iran
  • Teheran (Imam Khomeini International Airport)
Pakistan
  • Islamabad (Benazir Bhutto International Airport)
Tajikistan
  • Dushanbe (Dushanbe Airport)
Verenigde Arabische Emiraten
  • Dubai (Dubai International Airport)
  • Sharjah (Sharjah International Airport)

Europa

Duitsland
  • Frankfurt (Frankfurt International Airport)
Turkije
  • Ankara (Esenboga International Airport)
  • Istanbul (Ataturk International Airport)
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vliegen naar Afghanistan met Ariana Afghan Airlines"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 21-10-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!