InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Privium Scan: snel door de douane met een irisscan

Privium Scan: snel door de douane met een irisscan

Privium Scan: snel door de douane met een irisscan Als je vaak een vliegreis maakt is vaak het eerste dat je gaat tegenstaan het lange wachten bij de douane op Schiphol. Daar is nu voor de zakenmensen en frequent flyers een oplossing voor gevonden: de Privium scan. Met deze irisscan ben je snel en veilig bij de gate. Dit heeft meer voordelen dan snel je ogen laten scannen en doorlopen. Hoe werkt het?

Hoe werkt de Privium irisscan?

Bij het maken van een irisscan wordt net als bij een DNA-profiel of een vingerafdruk een plaatje gemaakt van kenmerken die uniek zijn. Niemands iris ziet er exact zo uit als die van jou. Daarom kan een computer jou ook identificeren aan de hand van zo'n irisscan. Bij Privium wordt er van beide ogen een scan gemaakt. Het maakt daarbij niet uit of je een bril, contactlenzen, of kleurlenzen draagt. Het maken van de opnames is op geen enkele manier schadelijk voor de ogen. De details die zijn vastgelegd door de scan wordt ingebrand op een chip in de Privium Card. Op het moment dat je de grens wil passeren laat je je iris opnieuw scannen. Als deze scan overeenkomt met de op de chip opgeslagen gegevens, kun je doorlopen! De gegevens worden dan direct van de machine gewist om te zorgen voor de absolute bescherming van de privacy.

Wanneer je je voor het eerst aanmeldt bij Privium krijg je vaak een welkomstgeschenk. Zo krijg je bijvoorbeeld een mooi kofferlabel en een waardecheque van 10 Euro te gebruiken bij de tax free winkels achter de douane.

Extra voordelen van Privium

Zoals gezegd is de snelle doorgang bij de douane op Schiphol niet het enige voordeel van de irisscan. In feite krijg je er een heel pakket aan voordelen bij. Dit zijn de volgende aspecten:

Business Class inchecken

Bij een groot en groeiend aantal luchtvaartmaatschappijen kun je, ook als je economy class reist, op vertoon van de Privium Card inchecken bij de Business Class balie. Zo hoef je ook bij het inchecken niet lang in de rij te staan. Dit is mogelijk bij Alitalia, Austrian Airlines, BMI, Continental Airlines, Cathay Pacific, Cyprus Airways, Delta Airlines, Finnair, Icelandair, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Swiss International Airlines, Scandinavian Airlines, TAP Portugal, US Airways, Unitied Airways en VLM Airline.

Een parkeerplaats vooraan P1, P2 of P3

Voor gebruikers van het Previum Plus pakket zijn een aantal plaatsen gereserveerd in vooraan P1 en P2. Bij de slagboom kan je gebruik maken van de Privium Card. Ook in P3, het Long Term Parking gedeelte zijn vooraan speciale parkeerplaatsen voor Privium Plus klanten gereserveerd.

Airport Assistence Service

Voor de klanten van Privium Plus zitten een aantal telefonistes klaar om je te informeren over vluchtwijzigingen, vertragingen, files onderweg, welke trein je het beste kunt nemen etcetera. Hier staat permanent een telefoonlijn voor open.

Korting op Schiphol Valet Parking

Het idee van Schiphol Valet Parking is dat je met de auto rijdt naar de dienstenbaan, die vlakbij de vertrekhal is. Daar zijn een aantal plaatsen gereserveerd waar je de auto kunt parkeren. Vervolgens ga je naar een speciaal hiervoor bedoelde balie die zich tegenover balie 9 van KLM bevindt om daar de autosleutels af te geven. Terwijl je door de douane loopt parkeert een medewerker de auto veilig in een afgesloten parkeergarage. Je geeft door wanneer je terugkomt zodat er voor gezorgd wordt dat je de auto op dat moment weer op kunt halen waar je hem zelf hebt achtergelaten. Dit is natuurlijk bedoeld voor het gemak van de zakelijk reizigers, maar kan ook uiterst nuttig zijn als je zelf vertraagd bent. Je kunt namelijk onderweg telefonisch een reservering maken. Dat je dan niet naar een parkeerplaats hoeft te zoek kan het verschil betekenen tussen een vlucht missen en deze net halen. Klanten van Privium krijgen een korting van 5 euro.

Korting bij Check me in

Veel mensen hebben een voorkeur voor een bepaalde plaats in het vliegtuig. Ze willen bijvoorbeeld perse bij de nooduitgang, bij het gangpad of bij het raam zitten. Door direct bij aanvang van de online incheck gereed te zitten en dit dan in te voeren heb je die garantie. Maar als de incheck 's nachts om 3.30 begint dan moet je er de hele nacht voor opblijven. Check me in kan dan een uitkomst zijn. Vanaf 7 dagen tot 34 uur voor vertrek geef je je voorkeur door, en zij garanderen dat ze binnen 25 minuten na opening van de check in jouw reservering verwerken. Zo heb je de garantie van de gewenste plaats. Lukt dit door omstandigheden niet, dan krijg je gewoon je geld terug. Privium Plus klanten krijgen een korting van 30%.

Korting bij Seal & Go

Je bagage laten sealen is een extra gevoel van veiligheid. De kans van diefstal uit tas of koffer wordt kleiner, evenals de kans op beschadigingen. In vertrekhallen 2 en 3 zijn units te vinden waar je al je bagage kan laten sealen. Klanten van Privium Plus krijgen hierop een korting van ruim 50%.

Korting bij Amatus

Amatus is een telecombedrijf dat grote kortingen biedt voor klanten die veel internationaal mobiel bellen. Besparingen kunnen oplopen tot 60%. Voor bellen naar één specifiek land zijn weer aparte abonnementen beschikbaar. Voor Privium Plus klanten is de Amatus Dual Smart Card a 75 euro geheel gratis en de eerste twee maanden is het abonnement a 10 euro ook gratis.
Gerelateerde artikelen
Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2019Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2019In 2019 goedkoop uw auto parkeren bij een vliegveld in Nederland? Wat zijn de mogelijkheden, waar laat u uw auto bij een…
Sneller verloop op Schiphol Tips & Automatisch IncheckenSneller verloop op Schiphol Tips & Automatisch IncheckenSchiphol moet op piekdagen, vooral in de drukke vakantietijd, enorme passagiersstromen inchecken. Dit houdt voor de vaka…
Goedkoop parkeren op Schiphol met Smart ParkingGoedkoop parkeren op Schiphol met Smart ParkingIn de zomer gaan Nederlanders massaal op vakantie. Wie kiest voor een vliegvakantie en vanaf Schiphol reist, heeft vervo…
Vliegen vanaf de luchthavens in NederlandVliegen vanaf de luchthavens in NederlandVliegen vanuit Nederland kan vanaf verschillende vliegvelden. Het meest grote en populaire vliegveld in Nederland is Sch…
Amsterdam Airport SchipholAmsterdam Airport SchipholSchiphol, dat was de naam van de gelijknamige dorpje voordat het vliegveld ´Schiphol´ zou worden genoemd. Schiphol was e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TBIT, Pixabay

Reageer op het artikel "Privium Scan: snel door de douane met een irisscan"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-07-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!