InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegen met B&H Airlines

Vliegen met B&H Airlines

Vliegen met B&H Airlines Wie gaat vliegen naar Bosnië en Herzegovina en bereid is dit te doen vanaf Keulen, kan B&H Airlines in overweging nemen. Deze vrij jonge maatschappij vliegt nu slechts op een paar bestemmingen, maar heeft plannen om het bestaande routenet uit te breiden. Check voor je boekt wel eerst even op internet of je het beste of goedkoopste ticket hebt!

De maatschappij

B&H Airlines d.o.o. is een luchtvaartmaatschappij uit Sarajevo, Bosnië Herzegovina. Ze begeven zich zowel op de markt van de charters als op die van de lijnvluchten. De belangrijkste luchthaven is Sarajevo International Airport.
De maatschappij werd opgericht in augustus 1994 als Air Bosna. Zij voerden toen ook vluchten uit naar onder andere Amsterdam, Izmir, Londen, Berlijn en Wenen. In de herfst van 2003 stopte de maatschappij met de vluchten omdat de ontstane schuld niet meer kon worden afbetaald. In het voorjar van 2004 zijn ze met steun van de overheid weer op de been gekomen. In juni 2005 maakten ze een doorstart als B&H Airlines, en gingen ze vliegen met een tweetal ATR-72 toestellen. De overheid van Bosnië en Herzegovina heeft 51% van de aandelen in handen, en de overige 49% is van het bedrijf Energoinvest. Croatia Airlines, Turkish Airlines, Myair, en Comintel hebben belangstelling getoond in een (gedeeltelijke) overname van de Bosnische luchtvaartmaatschappij.

Inmiddels zijn er plannen voor de aanschaf van een aantal toestellen dat langere afstanden aankan, zodat ook gebieden als Scandinavië (met name Denemarken en Zweden) bereikt kunnen worden. Hiervoor zijn al twee Airbus toestellen aangekocht, en het plan is om er nog een derde bij te kopen voor middenlangeafstandsvluchten. De luchthaven van Banja Luka zou dan ook meer van belang worden.

De vloot

B&H Airlines vliegt het de volgende teostellen:
  • 2 ATR 72-210
  • 1 Piper PA-34-200T Seneca II
  • 2 Airbus A319-100
Dit zijn uitsluitend de passagierstoestellen, de vrachtvliegtuigen zijn niet genoemd. De Piper is een klein vliegtuig dat uitsluitend wordt gebruikt voor charters.

De bestemmingen van B&H Airlines

Met B&H Airlines kun je vliegen naar de volgende bestemmingen:

Bosnië Herzegovina
  • Banja Luka (Banja Luka International Airport)
  • Mostar (Mostar International Airport)
  • Sarejevo (Sarajevo International Airport)

Duitsland
  • Frankfurt (Frankfurt International Airport)
  • Keulen (Cologne Bonn Airport)
  • Stuttgart (Stuttgart Airport)

Kroatië
  • Zagreb (Zagreb Airport)

Macedonië
  • Skopje (Skopje Airport)

Servië
  • Belgrado (Belgrade Nikola Tesla Airport)

Turkije
  • Antalya (Istanbul Ataturk Airport)
  • Bodrum (Bodrum Airport)
  • Istanbul (Atatürk International Airport)

Zwitserland
  • Zürich (Zürich International Airport)
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vliegen met B&H Airlines"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-08-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!