InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegen naar Oostenrijk met Welcome Air

Vliegen naar Oostenrijk met Welcome Air

Vliegen naar Oostenrijk met Welcome Air Wie op wintersport gaat en het vliegtuig neemt, doet dit misschien wel met Welcome Air. En wie gewond raakt komt misschien wel terug met een gipsvlucht van dochtermaatschappij Tyrol Air Ambulance. Bekijk bij het kopen van een ticket wel even alle mogelijkheden op internet, om te voorkomen dat het goedkoopste ticket aan je voorbij gaat en je te veel betaalt. Voor dergelijke bestemmingen is de trein vaak ook een optie.

De maatschappij

Welcome Air (dat volledig Welcome Air Luftfahrt GmbH & Co KG heet) is een regionale luchtvaartmaatschappij uit Oostenrijk. Hun vliegtuigen zijn allemaal zeer opvallend door de kleuren geel en paars. Nederlanders die met deze maatschappij vliegen doen dat vrijwel uitsluitend voor de wintersport. Het vertrekpunt is dan vaak Rotterdam maar er kan ook gevlogen worden vanaf de luchthaven van Antwerpen. De maatschappij is gevestigd in Innsbruck-Kranebitten.

Welcome Air vliegt het hele jaar door op een aantal bestemmingen in West-Europa en hebben daarnaast nog charters die alleen in de winter vliegen (naar Nederland en België) en een aantal charters die alleen in de zomer vliegen (naar Frankrijk en Italië). Bestemmingen in onder meer Duitsland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden worden het hele jaar door aangedaan. Tot 2015 werden ook vluchten uitgevoerd naar Wenen en Linz maar deze plaatsen zijn sindsdien van de routekaart verdwenen, mede doordat de maatschappij die met de kleine vloot niet langer aankon.

Tyrol Air Ambulance

De Tyrol Air Ambulance is een onderdeel van Welcome Air en staat vooral bekend vanwege de gipsvluchten. In Nederland landen zij op de luchthaven in Zestienhoven. De vluchten vertrekken vanuit diverse plaatsen in Oostenrijkse en Franse (met name de Franse Alpen) wintersportgebieden en gaan richting Nederland, België en Engeland. Ze vervoeren jaarlijks wel tegen de 2.000 gewond geraakte wintersporters. De vliegtuigen zijn ingericht om mensen liggend te vervoeren en passende medische zorg aan boord te bieden. Naast de bekende gipsvlucht deed in 2005 de parasolvlucht zijn intrede. Hiermee worden mensen vervoerd die tijdens hun zomervakantie ziek geworden zijn of gewond zijn geraakt en niet op eigen kracht terug kunnen keren naar hun thuisland. Ook voor dit type vluchten staat Zestienhoven op de routekaart.

De vloot

Welcome Air vliegt met de volgende toestellen (2018):
  • 2 Dornier 328-110
  • 1 Dornier 328Jet
Daarnaast wordt incidenteel gebruik gemaakt van toestellen die zijn geleased van andere luchtvaartmaatschappijen.

De bestemmingen van Welcome Air

Met Welcome Air kun je vliegen naar de volgende bestemmingen (2018):

België
  • Antwerpen (Antwerp Airport)
Duitsland
  • Hannover (Hannover Airport)
Frankrijk
  • Nice - (Nice Côte d'Azur Airport)
Italië
  • Olbia (Olbia - Costa Smeralda Airport)
Kroatië
  • Rijeka (Rijeka Airport)
Nederland
  • Rotterdam (Rotterdam The Hague Airport)
Noorwegen
  • Stavanger (Stavanger Airport)
  • Kristiansand (Kristiansand Airport)
Oostenrijk
  • Graz (Graz Airport)
  • Innsbruck (Innsbruck Airport)
Zweden
  • Gothenburg (Göteborg Landvetter Airport)
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ThePixelman, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Welcome_Air

Reageer op het artikel "Vliegen naar Oostenrijk met Welcome Air"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 19-07-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!