Air Zimbabwe tickets: goedkoop vliegen naar Zimbabwe

Air Zimbabwe tickets: goedkoop vliegen naar Zimbabwe Naar Zimbabwe ga je als toerist meestal voor de Victoriawatervallen. Air Zimbabwe is een luchtvaartmaatschappij die je er heen kan brengen, en het is ook nog eens relatief goedkoop. Je vliegt dan wel vanaf Brussel maat dan heb je ook het goedkoopste ticket te pakken. Maar natuurlijk hebben ze nog veel meer bestemmingen dan alleen de beroemde watervallen. Kijk wel altijd eerst even op internet na of je wel het beste of goedkoopste ticket hebt. Air Zimbabwe is de nationale luchtvaartmaatschappij van Zimbabwe, en is gevestigd in Harare. Er wordt gevlogen op diverse bestemmingen in Afrika, Azië en Europa. De belangrijkste luchthaven is Harare International Airport.

De maatschappij

De maatschappij werd opgericht op 1 september 1967 als Air Rhodesia. Na een aantal naamswijzigingen en de onafhankelijkheid van Zimbabwe kreeg het de huidige naam, dit was in 1980. De eerste vlucht vertrok op 2 april 1980 naar Londen Gatwick. Air Zimbabwe nam in 1983 Affretair over. In 1997 werd het geprivatiseerd. De huidige president is Dr. Peter Chikumba.
De oorspronkelijke vloot van vijf Boeing 707 toestellen die waren overgenomen van Lufthansa werden vervangen door Boeing 720 toestellen die werden gebruikt door Air Rhodesia. Deze 707s kwamen vij de Vickers Viscount vloot, die werden overgenomen van de Britse operator Dan Air. Drie Boeing 737 werden halverwege de jaren '80 besteld om te gebruiken voor regionale vluchten.De 707s voor lange vluchten werden tegen de ajren '90 vervangen door 767s. Een Britse Aerospace BAe 146 werd ook nog toegevoegd. Geleaste Fokker 50s werden ook gebruikt maar bleken niet te voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een toestel dat zich lang in het warme Afrika bevindt. De BAe 146 staat ook aan de grond.

In 2003 werd bekend dat de maatschappij in financiële nood zat, maar nadat Peking werd toegevoegd aan het vluchtschema gaat het weer iets beter. De prijzen van de vluchten zijn wel vrij fors gestegen. Volgens de maatschappij komt dit doordat brandstof en catering betaald moet worden in buitenlandse valuta, en die is schaars in het land.
Nadat British Airways bekend maakte te stoppen met directe vluchten op Harare, heeft Zimbabwe Air het aantal vluchten op Londen verhoogd.

De vloot

Zimbabwe Air vliegt met de volgenden toestellen:
  • 2 Boeing B767-200(ER)
  • 3 Boeing B737-200
  • 3 Xinzhou MA60-(Y7)

Akrika

Democratische Republiek Congo
  • Lubumbashi (Lubumbashi International Airport)
Kenia
  • Nairobi (Jomo Kenyatta International Airport)
Malawi
  • Blantyre (Chileka International Airport)
  • Lilongwe (Lilongwe International Airport)
Mauritius
  • Port Louis (Sir Seewoosagur Ramgoolam International Airport)
Tanzania
  • Dar es Salaam (Julius Nyerere International Airport)
Zambia
  • Lusaka (Lusaka International Airport)
Zimbabwe
  • Bulawayo (Joshua Mqabuko Nkomo International Airport)
  • Harare (Harare International Airport)
  • Victoria Falls (Victoria Falls Airport)
Zuid-Afrika
  • Johannesburg (OR Tambo International Airport)

Azië

China
  • Peking (Beijing International Airport)
  • Guangzhou (Guangzhou International Airport)
Singapore
  • Singapore (Singapore Changi Airport)
Verenigde Arabische Emiraten
  • Dubai (Dubai International Airport)

Europa

België
  • Brussel (Brussels Airport)
Verenigd Koninkrijk
Engeland

  • Londen (London Gatwick International Airport)

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Air Zimbabwe tickets: goedkoop vliegen naar Zimbabwe"

Infoteur: Dessal
Laatste update: September 2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Goedkoop vliegen
Schrijf mee!