InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > EasyJet en de dochtermaatschappijen

EasyJet en de dochtermaatschappijen

Iedereen is bekend met EasyJet als zijnde de vliegtuigmaatschappij. Maar de oprichter: Stelios, heeft veel meer in zijn mars dan de vliegtuigen. Dit artikel laat zien wat Stelios nog meer "the easy way" doet.

De man achter het "Easy" concept

De bedenker van de "Easy" formule is de Griek Stelios Haji-Ioannou. Vanwege zijn moeilijke achternaam volstaat het ook om hem kortweg: Stelios te noemen. Deze man heeft een passie voor het opzetten van nieuwe bedrijven in diverse branches. De meest bekende is de vliegtuig industrie. Daar verdient hij dan ook het meeste mee. Maar er zijn meer bedrijven uit zijn geest ontstaan. Al deze bedrijven hebben een internetadres gelijk aan de naam en de .com extentie. En alles in de oranje stijl. Niet al zijn bedrijven zijn succesvol. Ongeveer 1/3de van zijn bedrijven is winstgevend, de andere 2/3 is verliesgevend of speelt quitte.

Wat is het Easy uitgangspunt

Alle Easy bedrijven zijn vanuit één missie opgericht. Naast deze missie worden diverse strategieën ingezet om soortgelijke bedrijven te creëren.

De visie van het bedrijf

De Easy groep wil het grootste merk in Europa, omzetten naar een wereldwijde organisatie. De stelling die zij daarbij innemen is: We will paint the world orange! (We gaan de wereld oranje maken).

De strategie van het bedrijf

Het bedrijf heeft een aantal strategieën gedefinieerd waarop de bedrijven zijn gefundeerd. Het gaat om:
  • Goede service tegen gepaste prijzen;
  • Veroveren van de grote spelers op de markt';
  • Het is toegankelijk voor iedereen;
  • Aanhoudende innovatie;
  • Hou het simpel;
  • Ondernemend;
  • Een verschil maken in het leven van mensen;
  • Eerlijk, open, zorgzaam en lol.

Welke Bedrijven zijn van Easy

Alle Easy bedrijven vallen onder 1 hoofdbedrijf, de zogenaamde investeringsmaatschappij. Deze maatschappij is eigenaar van het merk "Easy". Dit maakt het kopiëren van deze succesformule erg moeilijk.

Het hoofdbedrijf

EasyGroup: Investeringsmaatschappij en eigenaar van het ‘easy’-merk. Soort van de moedermaatschappij.

Financiele bedrijven

  • EasyMoney: Online een Easy Creditcard en/of een autoverzekering aanvragen onder de titel: Online personal finance.
  • EasyValue: Prijsvergelijkingswebsite voor onder andere audioprodukten.
  • EasyJobs: Vacaturesite, voor degene die een nieuwe baan zoeken.

Vakantie bedrijven

  • EasyCar: Online autoverhuur.
  • EasyJet: Vliegtickets kopen tegen zeer lage prijzen.
  • EasyHotel: Naast het boeken van vliegtuigen kan men hier goedkoop hotel boeken. Het zijn wel kleine kamers.
  • EasyBus: Vanaf 2 Engelse ponden met een minibusje. Nu alleen nog op de lijn Londen-Milton Keynes (Birmingham).
  • EasyCruise: Goedkope cruises zonder luxe over de Middellandse Zee. De vraag is alleen waarom ga je mee op een niet luxueuze cruise?

Produkten verkoop

  • EasyMobile: Prepaid mobiele telefonie vanaf 5 Engelse ponden. Opwaarderen gebeurt via de creditcard op internet.
  • Easy4man: Eigen lijn toiletartikelen voor mannen. Verkrijgbaar bij de Engelse drogisterijketen Boots en via internet.
  • EasyPizza: Pizza's bestellen via internet.
  • EasyMusic: Internet muziekwinkel waar nummers 25 Engelse pence per stuk kosten. Binnenkort ook gratis downloads van liedjes vrij van copyright.
  • EasyWatch: Online kopen van een horloge.

Overige bedrijven

  • EasyCinema: Bioscoop in Milton Keynes waarvoor een kaartje voor 4 Engelse ponden via internet te bestellen is. Ook verhuur van dvd’s die thuis worden afgeleverd.
  • EasyInternet: Internetcafés in de grotere Europese steden, zoals Londen, Madrid, Amsterdam en Berlijn.
  • EasyVan: Site voor alleen Engeland waar men een bestelbus kan huren.
  • EasyOffice: Bedrijven kunnen hier bedrijfsruimte huren. Helaas alleen gericht op Londen.

Is er nog meer?

Voorlopig heeft Easy geen andere bedrijven dan de hier genoemde. Echter achter de schermen wordt constant gewerkt aan nieuw te veroveren marktgebieden waarop de missie en strategieën kunnen worden toegepast. Easy is voornamelijk een internetgericht bedrijf. Daarom zal het niemand verbazen als de volgende dochtermaatschappij alleen via internet te benaderen is.
© 2008 - 2019 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EasyJet – goedkoop vliegenEasyJet is net zoals Ryanair een low-budget vliegmaatschappij. Dit bedrijf probeert de kosten van het vliegen naar beste…
Goedkoop vliegen met easyJet SwitzerlandGoedkoop vliegen met easyJet SwitzerlandEasyjet is vaak een van de eerste maatschappij die bij mensen opkomt als het gaat om goedkoop vliegen. Easyjet is echter…
Goedkoop een stedentrip Milaan boekenGoedkoop een stedentrip Milaan boekenEen stedentrip Milaan: Milaan is natuurlijk de stad om te gaan shoppen met klasse. Maar daarnaast is het ook nog een pra…
Luchtvaartmaatschappij EasyJetLuchtvaartmaatschappij EasyJetEasyJet is een Britse luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij is gevestigd op de London Luton Airport. EasyJet…
Goedkoop een stedentrip Barcelona boekenGoedkoop een stedentrip Barcelona boekenBarcelona leent zich goed voor een citytrip. Heerlijk shoppen aan Las Ramblas, of genieten van de culinaire hoogstandjes…

Reageer op het artikel "EasyJet en de dochtermaatschappijen"

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 05-06-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!