InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen naar de Baltische staten met FlyLal

Goedkoop vliegen naar de Baltische staten met FlyLal

Goedkoop vliegen naar de Baltische staten met FlyLal Ga je vliegen naar een van de Baltische Staten? Dan is misschien FlyLal Charters een goede optie. Deze zeer goed bekendstaande maatschappij vliegt je er heen. En goed ook want de maatschappij werd onlangs in Engeland verkozen tot meest punctuele luchtvaartmaatschappij. Kijk wel altijd eerst even op internet of je wel het beste of goedkoopste ticket hebt. Ook het boeken van een ticket kan bij deze maatschappij online. FlyLAL (ook bekend als Lithuanian Airlines en LAL) was de nationale luchtvaartmaatschappij van Litouwen en had het hoofdkwartier in hoofdstad Vilnius. Ze vlogen uitsluiten lijndiensten. De belangrijkste basis was Vilnius International Airport.

In januari 2009 is FlyLal failliet gegaan. FlyLal Charters is echter wel blijven bestaan en biedt goedkope vluchten aan naar de Baltische staten. Zij opereren ook wel onder de naam Small Planet Airlines.

De maatschappij

De maatschappij werd al opgericht op 20 september 1938 en begon onder de naam Lietuvos oro linijos (Lithuanian Air Lines), met twee Percival Q-6 toestellen. De eerste routes liepen tussen Kaunas en Palanga en Riga. Toen Litouwen werd bezet door de Sovjet Unie werd alle luchtvaart overgenomen door een tak van Aeroflot.

Toen het land in 1991 onafhankelijk werd maakte de maatschappij eigenlijk een soort doorstart. Tony Ryan, de man achter Ryanair speelde hierin een belangrijke rol. Ze gingen vliegen met de toen ontzettend moderne en grote Boeing 737-200.
Tot aan het jaar 2005 waren alle aandelen in handen van de Litouwse overheid. Na een aantal jaren van verlies, een mislukte poging vluchten naar Londen Heathrow op te starten en een mislukte poging te beginnen met Transatlantische vluchten, werd de maatschappij in 2005 geprivatiseerd. In 2007 was het verantwoordelijk voor het grootste deel van de passagiers die naar Litouwen vlogen.

In 2007, kwam FlyLal zeer positief in het nieuws doordat het door het vliegveld van Londen Gatwick was uitgeroepen tot meest punctuele luchtvaartmaatschappij. In dit klassement bleven ze 38 andere maatschappij voor wat betreft het op tijd vertrekken en landen van vluchten.

Flylal failliet, charters blijven vliegen

Vanaf januari 2009 ontstond er een aantal problemen bij de maatschappij. De aandelen werden overgenomen door een Zwitsers bedrijf dat niet al te betrouwbaar bleek. Door de financiële problemen is de licentie van FlyLal ingetrokken. Dochterbedrijf FlyLal Charters is wel gewoon blijven functioneren. Zij zullen passagiers blijven vervoeren. Zij opereren nu onder de naam Small Planet Airlines.

De vloot

Flylal vliet met de volgende toestellen:
  • 2 Boeing 737-300
  • 4 Boeing 737-500
  • 6 Saab 2000

De bestemmingen van FlyLal

Met FlyLal kon je vliegen naar de volgende bestemmingen:
  • Innsbruck Airport
  • Frankfurt International Airport
  • Budapest Ferihegy International Airport
  • Vilnius International Airport Hub
  • Amsterdam Airport Schiphol
  • Sheremetyevo International Airport
  • Madrid Barajas International Airport
  • Málaga Airport
  • Boryspil International Airport
  • London Gatwick Airport

De bestemmingen van Flylal Charters / Small Planet Airlines zijn erg wisselend, afhankelijk van het seizoen en de populariteit van bepaalde bestemmingen. Daarom is geen lijst te geven van bestemmingen die je kunt bereiken met deze maatschappij. Wel hebben zij bases op Vilnius Airport in Vilnius, Tallinn Airport in Talinn, Warsaw Airport in Warschau, Katowice Airport in Katowice en Milan-Malpensa Airport in Milaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Litouwen met Air LituanicaGoedkoop vliegen naar Litouwen met Air LituanicaMet ingang van juli 2013 is het mogelijk om met een nieuwe luchtvaartmaatschappij van Amsterdam naar Litouwen te vliegen…
Litouwen: aantrekkelijke én goedkope vakantiebestemmingAls vakantiebestemming is Litouwen bij ons wellicht minder bekend, maar erg lang zal dat niet meer duren. Dit land heeft…
Goedkoop vliegen met Brussels AirlinesGoedkoop vliegen met Brussels AirlinesBrussels Airlines is Belgische luchtvaartmaatschappij, gevestigd in de hoofdstad Brussel. Brussels Airlines biedt vlucht…
Goedkoop vliegen naar Ghana met Antrak AirGoedkoop vliegen naar Ghana met Antrak AirGhana is voor veel mensen een interessante vakantiebestemming. De mooie natuur en authentieke cultuur blijft toeristen t…
Goedkoop vliegen naar Tsjechië met Click4SkyGoedkoop vliegen naar Tsjechië met Click4SkyGa je op vakantie naar Tsjechië? Met Click4sky kun je bijvoorbeeld heel goedkoop vliegen naar Praag. Je kunt er voor kie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen naar de Baltische staten met FlyLal"

Reactie

Andre, 27-05-2012 17:38 #1
Flylal? Deze maatschapij is al 2 á 3 jaar failiet. Was overgens was wel goedkoop. Vlucht Amsterdam - Vilnius, 145 terwijl een ticket via KLM 275 was. Zelfde vliegtuig, zelfde piloot en stuardes.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 16-06-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Luchtvaartmaatschappijen
Reacties: 1
Schrijf mee!