InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen: overzicht 2018

Zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen: overzicht 2018

Zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen: overzicht 2018 Als luchtvaartmaatschappijen naar het oordeel van de Europese Commissie niet aan de diverse gestelde voorschriften voldoen dan kunnen deze op de Europese zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen geplaatst worden. Toestellen van deze airlines mogen dan niet meer vertrekken van of landen op luchthavens binnen de Europese Unie. Het gaat overwegend om maatschappijen uit Afrika en Azië. Op de zwarte lijst treffen we anno 2018 onder meer het Surinaamse Blue Wing Airlines.

Zwarte lijst

Zwarte lijst luchtvaartmaatschappijen Europese Unie

Luchtvaartmaatschappijen moeten aan veel veiligheidsvoorschriften voldoen. Voldoet een luchtvaartmaatschappij niet aan deze regels dan kan dit ertoe leiden dat een maatschappij op een zwarte lijst geplaatst wordt. De Europese Commissie houdt sinds 2006 zo'n zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen bij. Belandt een luchtvaartmaatschappij op de Europese zwarte lijst dan is de consequentie hiervan dat de maatschappij niet mag landen op of vertrekken van luchthavens in landen die tot de Europese Unie behoren, waaronder dus ook Nederland. Hierbij wordt alleen een uitzondering gemaakt voor regeringsvluchten en eventuele noodlandingen waarbij niet kan worden uitgeweken naar een luchthaven buiten Europa.

De Europese Commissie laat jaarlijks beoordelen of maatschappijen in voldoende mate aan alle gestelde voorschriften voldoen. Is dit bij een maatschappij niet het geval dan wordt deze aangeschreven en krijgt het een kans om verbeteringen door te voeren of verweer te voeren. Leidt dit in de optiek van de Europese Commissie niet tot verbetering dan wordt een maatschappij op de zwarte lijst geplaatst en gaat het vliegverbod per direct in. Dit geldt dan zowel voor passagiersvluchten als vrachtvluchten.

Maatschappijen die sinds 2006 op de zwarte lijst geplaatst zijn komen overwegend uit Afrika en Azië. In sommige gevallen geldt een verbod voor een enkele maatschappij uit een land maar niet zelden staan alle maatschappijen uit één land in zijn geheel op de zwarte lijst omdat de Europese Commissie het toezicht in die landen in het algemeen onvoldoende acht. Het is mogelijk dat maatschappijen na het doorvoeren van verbeteringen ook weer van de zwarte lijst afgehaald worden. Zo stonden tot 2016 de Madagaskische luchtvaartmaatschappij Air Madagascar, de Iraanse luchtvaartmaatschappij Air Iran en alle luchtvaartmaatschappijen uit Zambia op de lijst maar zijn zij hier anno 2018 weer vanaf gehaald.

Welke luchtvaartmaatschappijen staan op de zwarte lijst?

De volgende luchtvaartmaatschappijen zijn door de Europese Commissie op de zwarte lijst geplaatst (2018):
  • Iran: Iran Aseman Airlines
  • Nigeria: Med-View Airline
  • Suriname: Blue Wing Airlines
  • Venezuela: Avior Airlines
  • Zimbabwe: Air Zimbabwe

Blue Wing Airlines

Vanwege de band tussen Nederland en Suriname is Blue Wing Airlines voor diverse Nederlanders een bekende naam. De Surinaamse maatschappij belandde in 2006 op de Europese zwarte lijst vanwege het overtreden van diverse veiligheidsvoorschriften. Eind 2007 werden ze weer van de lijst afgehaald na doorgevoerde verbeteringen. Na drie fatale ongevallen in korte tijd - allen met een Antonov An-28 - werd Blue Wing Airlines in 2010 echter weer op de zwarte lijst gezet. Inmiddels vliegt de maatschappij niet meer met dit type toestellen.

Luchtvaartmaatschappijen uit landen die in zijn geheel geweerd worden

Voor luchtvaartmaatschappijen uit de volgende landen geldt in zijn geheel een Europees vliegverbod als gevolg van gebrekkig toezicht op de veiligheid in deze landen (2018):
  • Afghanistan
  • Angola (met uitzondering van TAAG Angola Airlines)
  • Kongo
  • Djibouti
  • Equatoriaal Guinee
  • Eritrea
  • Gabon (met uitzondering van Nouvelle Air Affaires Gabon)
  • Indonesië (met uitzondering van Airfast Indonesia, Batik Air, Citilink, Garuda Indonesia, Indonesia AirAsia, Lion Air en Premiar)
  • Kyrgyzistan
  • Libië
  • Liberia
  • Nepal
  • Sao Tomé en Principe
  • Sierra Leone
  • Soedan
  • Syrië

Restricties met betrekking tot type toestellen

Enkele landen staan op de lijst met een aantekening dat uit deze landen alleen bepaalde type toestellen toegang krijgen tot Europese luchthavens. Dergelijke restricties gelden anno 2018 voor maatschappijen uit Angola, Comoren, Gabon, Iran en Noord-Korea.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Congo met Hewa Bora AirlinesGoedkoop vliegen naar Congo met Hewa Bora AirlinesGoedkoop vliegen naar Congo doe je vanuit België. Vanwege de banden die het land nog steeds heeft met dit Afrikaanse lan…
Goedkoop vliegen naar Istanbul?Een vakantie boeken naar Istanbul, maar u weet niet met welke luchtvaartmaatschappij u moet vliegen? U heeft een keuze u…
Vliegen naar ChinaVliegen naar ChinaChina ontwikkelt zich in razend tempo tot een supermacht waarvan ook luchtvaartmaatschappijen profiteren. China wordt ee…
Goedkoop vliegen naar Turkije met AtlasGlobalGoedkoop vliegen naar Turkije met AtlasGlobalGoedkoop vliegen naar Turkije is mogelijk met AtlasGlobal. Deze maatschappij voert diverse internationale vluchten uit n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sasint, Pixabay
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtvaart/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-de-zwarte-lijst-met-vliegverboden-van-vliegtuigmaatschappijen
  • https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/air-safety-list_en.pdf
  • https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_air_carriers_banned_in_the_European_Union
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Wing_Airlines

Reageer op het artikel "Zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen: overzicht 2018"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 23-04-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!