InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Veilig vliegen met EL AL van Amsterdam naar Tel Aviv

Veilig vliegen met EL AL van Amsterdam naar Tel Aviv

Veilig vliegen met EL AL van Amsterdam naar Tel Aviv De meeste Nederlandse toeristen die naar Israël gaan zullen het vliegtuig nemen. De meest gekozen route is van Amsterdam naar Tel Aviv. Maar in de winter vliegen ook veel toeristen naar Eilat om bij te bruinen in de zon. In verband met risico op aanslagen is vliegen met de Israëlische luchtvaartmaatschappij EL AL anno 2018 de veiligste optie. De controle en ondervraging van passagiers op luchthaven Schiphol zijn streng. Ook vliegen veiligheidsmensen van de Shin Beth (Israëls binnenlandse veiligheidsdienst) mee met de EL AL-vliegtuigen die gedeeltelijk gepantserd zijn tegen raketaanvallen en die inkomende raketten kunnen deflecteren. Alle veiligheidsmaatregelen die EL AL heeft getroffen zorgt er wel voor dat vliegen met deze luchtvaartmaatschappij relatief duurder is dan met andere luchtvaartorganisaties die vanuit Nederland naar Israël vliegen.

Beveiliging op luchthaven Schiphol (Amsterdam) – veiligheidscontrole

Sinds de aanslagen van 11 september 2001 in de VS met vliegtuigen zijn overal ter wereld de controles op vliegvelden en in vliegtuigen verscherpt. Ook op Schiphol zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Zo lopen er veel marechaussees rond. Afhankelijk van je land van vertrek, zijn er security- en/of paspoortcontroles. Veiligheid, snelheid en comfort staan daarbij centraal. Passagiers moeten door een securityscanner (de computer neemt waar of er iets verdacht op de huid zit; zo ja, dan fouilleert een beveiliger de passagier extra) of worden ze apart gefouilleerd met een bodyscan bij de 100% controles.

Israëlisch gedeelte op vliegveld Schiphol – de ondervraging voor vertrek

Wat vliegen met EL AL zo bijzonder maakt is de hele beveiligingsentourage. De beveiliging van EL AL-toestellen behoort tot de strengste in de wereld. Dit is niet zonder reden. Aanslagen op vliegvelden en vliegtuigen (ook gijzelingen) in het verleden (al eerder dan 11 september 2001) hebben ertoe geleid dat Israël strenge maatregelen moet nemen om passagiers zo veilig mogelijk te laten reizen. Deze maatregelen worden door de Shin Beth (de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst) uitgevoerd.

Ondervraging door de Shin Beth

De beveiliging van EL AL bestaat uit twee componenten: het vliegveld en het vliegtuig. Bij elk vertrek van een EL AL-toestel moeten passagiers twee uur van tevoren inchecken waarbij de bagage wordt gecontroleerd en passagiers worden ondervraagd in een aparte ruimte op vliegveld Schiphol. Deze incheckbalie is helemaal afgeschermd met o.a. kogelwerend glas. De passagiers krijgen vragen voorgeschoteld zoals: “Is de bagage van u? – Heeft u zelf de koffers ingepakt? – Heeft u de koffers alleen gelaten? – Heeft iemand u gevraagd een pakje, brief of geschenk mee te nemen om te geven aan iemand in Israël? – Wat is het doel van uw reis? – Heeft u familie in Israël wonen?” Daarnaast wordt het paspoort goed gecontroleerd en krijgt de passagier te horen niks te accepteren van iemand wanneer naar Terminal 3 wordt gelopen vanwaar het vliegtuig vertrekt. Arabische passagiers en mensen die zich zenuwachtig of verdacht gedragen worden apart genomen en extra ondervraagd. Hun bagage wordt grondig doorzocht. Hoewel securityscanners veel kunnen waarnemen zijn de medewerkers van de Shin Beth extra getraind in het herkennen van verdachte personen die bijvoorbeeld gaan zweten.

Beveiliging aan boord van het EL AL-toestel

Naast de ondervragers lopen op luchthaven Schiphol ook andere mensen van de Shin Beth rond. Zij beveiligen het EL AL-toestel en het vliegtuigpersoneel. De beveiligers zijn zwaar bewapend en uitgerust met communicatiemateriaal. Eenmaal aan boord van het EL AL-toestel is de beveiliging nog meer aanwezig. In het vliegtuig zitten beveiligingsmensen in burgerkleding die bewapend zijn met Beretta's of Uzi's en snel kunnen ingrijpen bij terreurdreiging. Ze zitten onopvallend bij strategische plekken zoals in de buurt van de cockpit, de nooduitgang en andere plaatsen. De meeste EL AL-piloten zijn bovendien voormalige vliegers van de Israëlische luchtmacht en zijn dus ook goed getraind om onder extreme omstandigheden te kunnen vliegen. De toegang tot de cockpit kent twee deuren om te voorkomen dat onbevoegde personen de cabine binnen kunnen komen. De tweede deur wordt pas geopend als de eerste deur weer dicht is en de gezagvoerder van het vliegtuig de persoon geïdentificeerd heeft. Ook zitten versterkte stalen vloeren tussen de passagiersruimte en de bagageruimte.

EL AL-vliegtuig uitgerust met verdedigingssysteem

Het vliegtuig zelf is op gevoelige plekken gepantserd zoals de brandstoftanks en de bagageruimtes. Verder heeft elk EL AL-toestel sinds het begin van deze eeuw een verdedigingssysteem tegen antiluchtdoelraketten. Dit verdedigingssysteem kost miljoenen euro's per vliegtuig. In 2014 begon EL AL enkele van zijn vliegtuigen, die op gevoeligere routes vliegen, te installeren met een geüpdated raketwaarschuwingssysteem dat gebruik maakt van een infrarood-raket-volgcamera, een "infrarood, ultraviolet, of waarschuwingssensor met radar-raketaanpak om een raketlancering te detecteren in de allereerste stadia van een aanval" en een lasersysteem om als tegenmaatregel te werken. In november 2014, onder het SkyShield-programma van de Israëlische regering, werd Elbits Commercial Multi-Spectral Infrared Countermeasures (C-MUSIC) systeem door EL AL toegepast. "C-MUSIC is één van de grootste en meest complexe projecten ooit ondernomen bij Elbit en in Israël".

De extreme beveiliging is succesvol (er heeft slechts één keer een kaping plaatsgevonden op 23 juli 1968 waarbij geen slachtoffers vielen) maar heeft er ook toegeleid dat af en toe vertraging wordt opgelopen. Daarom doet de grap de ronde dat EL AL betekent “Every Landing Always Late”. Ook is het vliegen met EL AL relatief duurder dan bij andere vliegtuigmaatschappijen die van en naar Israël vliegen.

Ben Gurion Airport - thuishaven van EL AL

Legenda
A. Ben Gurion Airport in metropool Tel Aviv

Beveiliging op Ben Gurion Airport (Tel Aviv)

Ben Gurion Airport wordt beschouwd als een van de tien beste luchthavens in de wereld vanwege zijn passagierservaring en zijn hoge beveiligingsniveau. Veiligheidstroepen zoals Israëlische politieofficieren, Israëlische grensbewakingsdiensten en Israëlische grenspolitiesoldaten worden aangevuld door veiligheidsagenten op de luchthaven die zowel in uniform als undercover opereren. De luchthaven is het doelwit geweest van verschillende terroristische aanvallen, maar geen poging om een vliegtuig te kapen dat vertrekt vanaf de luchthaven Ben Gurion is geslaagd.

El Al ziet jaarwinst in 2017 dalen door toenemende concurrentie van prijsvechters

Door toenemende concurrentie van prijsvechters zoals Ryanair is de nettowinst van EL AL in 2017 blijven steken op 5,7 miljoen dollar. In 2016 was de nettowinst nog 80,7 miljoen dollar. Vliegtuigmaatschappij EL AL zag de omzet in 2017 met drie procent stijgen, maar had te maken met een slechte wisselkoers, hogere salariskosten en een pittige brandstofrekening. Ook betreden steeds meer buitenlandse airlines de Israëlische markt. Dat zijn niet alleen prijsvechters maar ook Aziatische luchtvaartmaatschappijen die Israël beter weten te vinden. Air India mag sinds maart 2018 in het Saoedische luchtruim vliegen en vliegt daardoor 45 minuten sneller naar het oosten dan EL AL (7 uur en 55 minuten). El Al, dat nu nog via de Rode Zee vliegt naar India (en de rest van het oosten), wil ook het recht hebben door het luchtruim van buurland Saoedi-Arabië te vliegen. Daarmee zou de Israëlische luchtvaartmaatschappij de vluchtduur en kosten flink kunnen reduceren. “El Al gelooft dat zo’n precedent een aanzienlijk voordeel biedt aan buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en eerlijke concurrentie onmogelijk maakt, vooral omdat Israël buitenlandse maatschappijen wel toelaat om kortere routes te vliegen,” klinkt het. El Al wil dat ICAO (International Civil Aviation Organization) actie haar autoriteit gebruikt om ervoor te zorgen dat Saoedi-Arabië toestaat dat vliegtuigen van El Al het luchtruim van het land doorkruisen. Ook blijkt op 27 maart 2018 dat EL AL een rechtszaak gaat beginnen tegen Air India vanwege oneerlijke concurrentie. Ondertussen investeert El Al in het netwerk en de vloot. Zo zijn er vluchten naar Miami, Boston en San Francisco en de ingebruikname van de Boeing 787 Dreamliner.

Lees verder

© 2018 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Corendon tickets: goedkoop vliegen naar Turkije met CorendonCorendon tickets: goedkoop vliegen naar Turkije met CorendonCorendon is een low cost luchtvaartmaatschappij en biedt met name veel goedkope vluchten aan van Nederland naar Turkije.…
Vliegen naar Georgië met Georgian AirwaysVliegen naar Georgië met Georgian AirwaysWie gaat vliegen naar Georgië, vliegt misschien wel met Georgian Airways vanaf Amsterdam. In dat geval is het leuk om al…
Bulgaria Air tickets: goedkoop vliegen naar BulgarijeBulgaria Air tickets: goedkoop vliegen naar BulgarijeWie gaat vliegen naar Bulgarije of een van de andere bestemmingen van Bulgaria Air is hier aan het goede adres. Je vind…
Goedkoop vliegen naar Wit-Rusland met BelaviaGoedkoop vliegen naar Wit-Rusland met BelaviaVliegen naar Minsk, de hoofdstad van Wit-Rusland kan vanaf 2014 voor het eerst rechtstreeks. Belavia is namelijk de enig…
Goedkoop vliegen naar Rusland met Transaero AirlinesGoedkoop vliegen naar Rusland met Transaero AirlinesWie wil vliegen naar Rusland denk vast als eerste aan Aeroflot. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om te vliegen naar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SuperSamPhotography, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • https://www.schiphol.nl/nl/checks-bij-aankomst/
  • https://www.schiphol.nl/nl/pagina/zo-werkt-de-securityscanner/
  • https://www.schiphol.nl/nl/pagina/wachttijd-securitycontrole/
  • Guards without frontiers – Samuel M. Katz
  • https://www.telaviv-airport.com/
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/239856
  • http://www.jewishvirtuallibrary.org/israel-airports-authority
  • http://www.jpost.com/Israel-News/Israels-Ben-Gurion-Airport-8th-best-airport-in-world-499490
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Gurion_Airport
  • http://www.iaa.gov.il/en-US/airports/bengurion/Pages/default.aspx
  • https://www.elal.com/en/Netherlands/Pages/default.aspx
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/El_Al
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchthaven_Ben-Gurion
  • https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/el-al-ziet-jaarwinst-dalen-door-toenemende-concurrentie
  • https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/72/algemeen/eerste-vlucht-naar-israel-kruist-saoedisch-luchtruim
  • https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/el-al-wil-door-saoedisch-luchtruim-vliegen
  • https://flightlevel.be/56591/el-al-naar-rechter-air-india/

Reageer op het artikel "Veilig vliegen met EL AL van Amsterdam naar Tel Aviv"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 27-03-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Toerisme Israël
Bronnen en referenties: 18
Schrijf mee!