InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoop vliegen met VLM

Goedkoop vliegen met VLM

Goedkoop vliegen met VLM VLM was een Belgische luchtvaartmaatschappij die zich in hoofdzaak richtte op de zakelijke reiziger. Jarenlang bood de maatschappij vluchten aan naar Amsterdam, Rotterdam en Groningen. Nadat VLM in 2016 in de financiële problemen kwam is de maatschappij opgehouden te bestaan. Een deel van haar routenet is daarbij overgenomen door CityJet en Danish Air Transport. CityJet biedt anno 2017 nog steeds vluchten aan vanaf Amsterdam en Rotterdam.

VLM

Over VLM

VLM staat voor Vlaamse Luchtvaartmaatschappij. VLM Airlines is begonnen in mei van 1993 met een route tussen de Belgische stad Antwerpen en het Engelse London City Airport. In 2005 kon VLM Airlines voor het vijfde jaar op rij een winst presenteren en het ging de maatschappij in de eerste jaren dan ook voor de wind. Jarenlang werden op jaarbasis ruim 600.000 passagiers vervoerd. De eerste oorspronkelijke hub was in Antwerpen, maar werd daaraan ook London City Airport toegevoegd.

Eind december van 2007 werd bekend dat VLM met Air France-KLM een overeenkomst had bereikt voor volledige overname. Hun logo waar Fly VLM in staat deed op de een of andere manier ook al een beetje denken aan dat van KLM. In 2009 maakte KLM bekende dat VLM geleidelijk aan meer zou gaan opereren onder naam van de bestaande maatschappij CityJet. In 2015 stootte KLM Air France het deel CityJet af aan het Duitse Intro Aviation. Vanaf dat moment is de maatschappij zich meer gaan richten op vluchten naar Duitsland, Engeland en Ierland. In 2016 werd duidelijk dat VLM inmiddels een grote schuld had opgebouwd, waardoor het zich genoodzaakt voelde om het faillissement aan te vragen. Na het stopzetten van de vluchten van VLM zijn diverse routes overgenomen door CityJet en Danish Air Transport.

Zakelijke luchtvaartmaatschappij

VLM promootte zichzelf als Europa's eerste en enige “Business Airline” en geeft dit weer in uitstekende service. Aan boord worden passagiers keurig bediend en zijn de aangeboden maaltijden van een bovengemiddelde kwaliteit. Ook is het mogelijke een vegetarisch of koshere maaltijd te reserveren. Drankjes worden aangeboden in glazen in plaats van plastic bekertjes en koffie en thee wordt geserveerd in aardewerken kopjes. Dergelijke service wordt zelden geboden op vluchten met een korte afstand.

VLM had ook een frequent flyers programma met de naam VLM Encore, waar passagiers punten verzamelen, iedere keer dat ze vliegen met VLM. Met de opgespaarde punten konden uiteindelijk vluchten of upgrades worden betaald.

De vloot

De vloot van VLM bestond op het moment van het faillissement uit 11 Fokker 50 toestellen die elk plaats bieden aan vijftig passagiers.

De bestemmingen van VLM

VLM vloog op de volgende bestemmingen en landen:

België
  • Antwerpen (Antwerp International Airport)
  • Brussel (Brussels Airport)

Duitsland
  • Berlijn (Berlin Tegel Airport)
  • Düsseldorf (Düsseldorf Airport)
  • Friedrichshafen (Friedrichshafen Airport)
  • Hamburg (Hamburg Airport)

Nederland
  • Amsterdam (Amsterdam Schiphol Airport)
  • Groningen (Groningen Airport Eelde)
  • Rotterdam (Rotterdam Airport)

Verenigd Koninkrijk
  • Londen (London City Airport)
  • Manchester (Manchester Airport)
  • Inverness (Inverness Airport)
  • Isle of Man (Isle of Man Airport)
  • Jersey (Jersey Airport)
  • Guernsey (Guernsey Airport)

Wet-lease voor andere luchtvaartmaatschappijen

Naast de genoemde bestemmingen vloog VLM ook nog op basis van wet-leaseovereenkomsten voor de maatschappijen People's Viennaline, Vizion air en Flybe naar onder meer bestemmingen in Engeland, Schotland en Zwitserland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop vliegen met VLM"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Goedkoop vliegen
Schrijf mee!