InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegtaks door rechter akkoord bevonden
nieuws uitgelicht

Vliegtaks door rechter akkoord bevonden

Vliegtaks door rechter akkoord bevonden De rechtbank in Den Haag heeft vandaag, 19 maart 2008, besloten dat de vliegtaks mag worden ingevoerd. Het kort geding was aangespannen door partijen uit de reis- en luchtvaartbranche. Die zijn pertinent tégen de vliegtaks, aangezien die zou indruisen tegen Europese regels en internationale verdragen, zoals het verdrag van Chicago. Meer informatie inzake Vliegtaks vindt u in dit artikel. De vliegtaks moet honderden miljoenen euro's opleveren voor de schatkist. Acceptabel in uw optiek?

Rechter akkoord met Vliegtaks

Een kort geding was aangespannen door partijen uit de reis- en luchtvaartbranche. Die zijn pertinent tégen de vliegtaks, aangezien die zou indruisen tegen Europese regels en internationale verdragen, zoals het verdrag van Chicago. De rechtbank in Den Haag heeft vandaag, 19 maart 2008, echter besloten dat de vliegtaks mag worden ingevoerd.

Doordat de inhoud van het Verdrag van Chicago spreekt van een verbod op 'heffingen' en de Vliegtaks een 'belasting' betreft, is de rechter van oordeel dat het verdrag te onduidelijk is, om een zwaarwegend oordeel aan te kunnen verbinden. Derhalve is de rechtbank akkoord met de Vliegtaks, die per 1 juli 2008 zal worden ingevoerd.

BARIN (Board of Airline Representatives in the Netherlands) is van mening dat de Nederlandse Regering met de invoering van de Vliegtaks in strijd handelt met het Verdrag van Chicago en heeft de leden der Staten Generaal (Eerste en Tweede Kamer) daar middels een brief van 9 November 2007 nadrukkelijk op gewezen.

Verdrag van Chicago

Met het verdrag van Chicago is het vrije luchtverkeer tussen alle landen vastgelegd. Hierin staat vermeld dat overheden geen heffingen mogen opleggen. De overheid noemt inzake inkomsten belasting wel gebruik van de omschrijving 'loonheffing', waarbij heffing gelijk zou staan aan 'belasting'. Inzake het verdrag van Chicago zijn zowel de regering als de rechter het met elkander eens, dat deze belasting niet gelijk staat aan een heffing. Met die reden is het de overheid gelukt om het verdrag van Chicago juridisch te negeren.

Gevolgen vliegtaks

De volgende organisaties hebben aangegeven dat deze maatregel schadelijk is voor het milieu, de economie, het betrokken bedrijfsleven, werkgevers en werknemers in de branch en uiteraard de hardwerkende consument:
  • Association of European Airlines (AEA)
  • CPB
  • European Low Fare Airline Association (ELFAA)
  • IATA
  • Kamer van Koophandel
  • NBTC
  • Milieu- en Natuurplanbureau (MNP)
  • Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL)
  • Platform Nederlandse Luchtvaart
  • Schiphol Group
  • en vele andere betrokkenen

  • uw vliegreis wordt fors duurder
  • aangezien het een Nederlandse maatregel betreft zullen minder passagiers van en naar Nederland reizen
  • de passagiersdaling leidt tot een verlies van zo’n 12.000 banen in de luchtvaartbranche (biedt wel tegelijk draagvlak voor ontslagrechtversoepeling)
  • de totale economische schade die gaat ontstaan bedraagt ongeveer 1 miljard euro per jaar.

Vlieg-taks

Per 1 juli 2008 wordt een nieuwe belasting ingevoerd: de vliegbelasting. Deze belasting wordt opgelegd per vertrekkende passagier. Transferpassagiers zijn van de belasting uitgezonderd. Er wordt gedifferentieerd naar bestemming.
  1. € 11,25 extra per ticket voor bestemmingen gelegen in de lidstaten van de Europese Unie (met uitzondering van de Canarische Eilanden, Azoren en Madeira) of afstanden tot 2500 kilometer.
  2. € 45,00 extra per ticket voor alle overige bestemmingen (incl Canarische Eilanden, Azoren en Madeira)

  • De regering zegt het vliegen naar vakantiebestemmingen door hardwerkende burgers, te willen ontmoedigen met gepretendeerde klimaatverandering als excuus. Vlieg-taks zou de oplossing zijn.
  • De regering vliegt zelf minimaal 500 x per week. De vlieg-taks die zij als overheid moet gaan betalen, vloeit direct in eigen zak terug.
  • De hardwerkende burger wordt misbruikt om de schatkist te verrijken.
  • De overheid lacht in haar vuistje; wat levert die gepretendeerde klimaatverandering toch heerlijk veel op!

De 'vliegtaks' is een plan van minister Bos van Financiën, die minimaal € 350.000.000,00 extra in de schatkist hoopt te krijgen. Natuurlijk is om draagvlak te creëren, de gepretendeerde klimaatverandering misbruikt door de regering. Er is namelijk aan de Nederlandse burger en ondernemer gemeld, dat de vliegtaks wordt ingevoerd, in verband met de gepretenteerde klimaatverandering. Minister Bos, de zogenaamde socialist, heeft de maatregel echter bedacht om de schatkist te verrijken met ruim 350 miljoen euro. Zoals steeds zichtbaar, wordt sociale-, maatschappelijke- en milieuproblematiek veelvuldig misbruikt door de regering om maatregelen in te voeren, die voor de Nederlandse burger veel euro's kosten en feitelijk geen bijdrage leveren aan de vermindering van de problematiek.

De vliegtaks wordt niet gebruikt om klimaatneutraliteit te realiseren. De vliegtaks wordt niet gebruikt voor onderzoek om meer klimaatvriendelijke vliegtuigen te creëren. De vliegtaks wordt slechts gebruikt om de schatkist aan te vullen. De schatkist wordt niet gebruikt voor loonsverhogingen bij de politie, in de zorg of in het onderwijs. De schatkist voor niet gebruikt voor gratis schoolboeken. De schatkist wordt niet gebruikt voor de Vogelaar-wijken. De schatkist wordt wél gebruikt voor leuke projectjes, commissies en onderzoekjes van de diverse machthebbende politici. Vele miljarden euro's verdwijnen uit die schatkast, dankzij de grotendeels corrupte boevenbende op het binnenhof in Den Haag. De brancheorganisatie ANVR vreest onder meer een verlies van 12.000 banen als de plannen inzake vliegtaks worden uitgevoerd.

CBS: minder Nederlanders met vakantie

Het CBS heeft op 19 maart 2008 een rapport gepresenteerd, waaruit blijkt dat Nederland 1 miljoen burgers heeft, die in armoede leven en nog eens 1 miljoen Nederlandse burgers die met een minimumbestaan leven. Uit het onderzoek is gebleken dat óók Nederlandse burgers met een hoger inkomen, niet financiëel in staat zijn om nieuwe kleding aan te schaffen of met vakantie te gaan.

Alleen burgers die op de armoedegrens leven met familie in Marokko en daar met de auto 's zomers naar toe reizen, zijn in staat ieder jaar met vakantie te gaan.

Met de nieuwe Vliegtaks zal het aantal Nederlanders dat wél met vakantie kan, noemenswaardig afnemen. Die goedkope vakantie met het vliegtuig naar Turkije is namelijk in één klap niet meer zo goedkoop...

Wat is uw mening over de vliegtaks?
Bent u met betaling van vliegtaks, straks nog in staat met vakantie te gaan?
Wat is uw mening over het feit dat de regering 500x per week vliegt en slechts belasting aan zichzelf moet afdragen?

Nieuws 27 maart 2008: Vliegtaks moet worden aangepast

Het besluit over de invoering van de vliegtaks is amper goedgekeurd of er wordt waarschijnlijk al weer aan gemorreld.
Staatssecretaris De Jager (Financiën) wil nog eens kritisch kijken naar de nieuwe belasting. Hij vindt dat vliegen naar Turkije of de Canarische eilanden te duur wordt en wil voor die bestemmingen de vliegtaks minder hoog maken. Nu vallen Turkije en de Canarische eilanden nog onder het hoge tarief van 45 euro per passagier, indien men vertrekt vanaf schiphol.

Bij een vertrek vanuit Maastricht zou de te vliegen afstand nét kort genoeg zijn om het lagere tarief in rekening te brengen. Hierdoor zou een ongelijke concurrentie positie ontstaan tussen diverse vliegvelden in Nederland. In de toekomst moet voor betreffende vluchten 11,25 euro betaald worden, het tarief voor korte vluchten.

De Jager heeft ook gereageerd op kritiek van Schiphol op de vliegtaks. Volgens Schiphol zal de nieuwe vliegbelasting tot een verlies van 12.000 banen leiden, omdat mensen meer vanaf luchthavens in het buitenland zullen gaan vliegen. Volgens De Jager klopt daar niks van. Hij erkent wel dat de groei van de werkgelegenheid op Schiphol af zal nemen.
© 2008 - 2019 Alex, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vliegtaks verdwijnt per 1 juli – vliegen wordt goedkoperVliegtaks verdwijnt per 1 juli – vliegen wordt goedkoperNog niet eens een jaar geleden (1 juli 2008) werd de vliegtaks ondanks vele protesten ingevoerd. Mensen die vanaf Nederl…
Recht: wat is recht en welke disciplines van recht zijn er?Recht: wat is recht en welke disciplines van recht zijn er?Met de vraag “Wat is recht?’ wordt eigenlijk meestal bedoeld wat het geldend recht is. Maar om te weten waar recht vanda…
Het verdrag van Lissabon: de totstandkomingHet verdrag van Lissabon: de totstandkomingOp 1 december 2009 is het Verdrag van Lissabon in werking getreden. Hiermee kwam een einde aan een lang ratificatieproce…

Reageer op het artikel "Vliegtaks door rechter akkoord bevonden"

Reacties

Planecurouis, 24-03-2008 14:53 #2
Eindelijk goed dat ook de luchtvaart eens wat gaat betalen zoals alle andere sectoren, armen die op vliegreis gaan. Ze kunnen voor de prijs van een pakje cigaretten wel (zwaar gesubsidieerd) gaan vliegen maar eenmaal aangekomen in de koopgoten van Londen Parijs Ny enz… is het geld op en dan… wat hebben ze eraan aan al dat vliegen… Enkel de midden en hogere klassen profiteren van het feit dat er geen enkel taks op kerosine en tickets is… het daarentegen milieu kreunt in al zijn primaire biomassa door al dat vleigeweld (80 pct van een opstijgens vliegtuig is metaal en brandstof… en het moet allemaal 10 km hoog, rendement…) stel dat alle (weg)vracht 10 km omhoog moet! hoelang zou het duren met de olie voorraad. Hog tijd voor taksen in de luchtvaart en een stop op de waanzin van nutteloos en uit verveling op en neer gesjor Reactie infoteur, 24-03-2008
Wat een kontverhaal Planecurouis,

De luchtvaartbranche betaalt geen cent extra.

De enige die de vliegtaks gaan betalen, zijn de hardwerkende burgers.

Reasonable (infoteur), 21-03-2008 12:55 #1
Weer een steengoed artikel, Alex! Ben net als jij erg benieuwd hoeveel van die 350 miljoen Euro werkelijk besteed wordt aan het 'neutraliseren van schadelijke gevolgen voor het klimaat'. En Wouter Bos maar lachen… en ons geld binnen harken. Over graaien gesproken…! We worden uitgeknepen voor elke cent om een graotendeels corrupt ambtenarenapparaat in stand te houden.

Blijf ze in de gaten houden!

Infoteur: Alex
Laatste update: 27-03-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Reacties: 2
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!