InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Kosteloos vlucht Malaysia Airlines annuleren
nieuws uitgelicht

Kosteloos vlucht Malaysia Airlines annuleren

Kosteloos vlucht Malaysia Airlines annuleren In het licht van de vliegramp met Malaysia Airlines vlucht MH17 heeft de luchtvaartmaatschappij bekend gemaakt dat iedereen die tot het einde van het jaar (2014) een vliegticket heeft geboekt deze kosteloos mag annuleren. Normaliter zijn aan het annuleren van een vliegticket kosten verbonden. Uit coulance zijn deze kosten nu geschrapt en krijgen mensen die hun vlucht willen cancelen hun geld volledig terug.

Vliegrampen MH370 en MH17

Luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines staat over het algemeen bekend als een goede, betrouwbare en veilige luchtvaartmaatschappij. In maart 2014 liep deze reputatie echter een flinke deuk op. Die maand verdween vlucht MH370 van de radar en het vliegtuig is nooit teruggevonden. Druk werd er gespeculeerd over de oorzaak van deze vliegramp. Vooral het hardnekkige gerucht dat de piloot van het toestel deze met opzet heeft doen laten neerstorten stelde de maatschappij in een kwaad daglicht. Omdat het toestel en de zwarte doos nooit zijn gevonden is ook een technisch mankement niet uit te sluiten.

Op 17 juli 2014 volgde een volgende zware klap voor Malaysia Airlines toen vlucht MH17 van Amsterdam naar Kuala Lumpur neerstortte. Al snel werd duidelijk dat het naar alle waarschijnlijkheid uit de lucht is geschoten door een van de strijdende partijen in Oekraïne. Gesteld kan worden dan Malaysia Airlines hierbij totaal geen blaam treft. Het is echter wel zo dat het een keuze was om over de brandhaard heen te vliegen. Diverse andere maatschappijen waaronder Air France en British Airways vlogen ondanks dat dit niet verboden was opzettelijk niet over dit gebied. Er waren hier immers eerder al (lager vliegende) militaire toestellen en helikopters neergeschoten.

Coulance richting reizigers: kosteloze annulering

Zaterdag 19 maakte Malaysia Airlines via haar website bekend dat het uit coulance verontruste reizigers de mogelijkheid wil bieden hun reeds betaalde ticket kosteloos te annuleren dan wel om te boeken. Dit aanbod geldt zowel voor mensen die extra betaald hebben voor de mogelijkheid tot annuleren of omboeken als voor mensen die dit niet hebben gedaan.

Wie wel met Malaysia Airlines wil vliegen maar een andere route prefereert mag zijn of haar ticket ook omboeken naar een vlucht met een overstap op een andere locatie. Ook is het mogelijk een vliegticket te wijzigen naar een latere datum. Het is natuurlijk voorspelbaar dat reizigers nu even geen zin hebben in een dergelijke vlucht of mogelijk het onderzoek naar de vliegramp willen afwachten.

Het aanbod geldt voor mensen die een enkele reis of retourticket hebben geboekt voor een vlucht tot en met 31 december 2014. De omboeking of annulering moet dan wel voor 24 juli 2014 gedaan worden via de website van Malaysia Airlines. De telefoonlijnen van Malaysia Airlines Nederland staan bovendien open voor mensen die aanvullende informatie wensen alvorens een beslissing te nemen over hun vakantie.

MH17 wordt MH19

Reizigers met bijgeloof hoeven zich geen zorgen te maken. Het vluchtnummer MH17 afgeschaft met ingang van 25 juli 2014. Dit is een gebruikelijke procedure na een vliegtuigcrash. Het vluchtnummer zal in het schema plaatsmaken voor nummer MH19. Deze zal volgens de oude dienstregeling blijven vliegen. Vanuit dezelfde overwegingen is het vluchtnummer MH370 gewijzigd in MH318.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadviesJe hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadviesIn januari 2011 schreeuwde de bevolking in een aantal Arabische landen om hervormingen. Er werd gedemonstreerd met als h…
Recht van consument bij vliegvakantieRecht van consument bij vliegvakantieNederland gaat massaal op vakantie. Lekker met het vliegtuig naar uw vakantiebestemming. Maar stel dat er op het vliegve…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Strategic AirlinesGoedkoop vliegen naar Marokko met Strategic AirlinesGoedkoop vliegen naar Marokko kan sinds 2011 met Strategic Airlines. Sinds het wegvallen van Amsterdam Airlines biedt de…
Goedkoop vliegen met Cirrus Airlines vanaf MünsterGoedkoop vliegen met Cirrus Airlines vanaf MünsterMet de komst van de vliegtaks en de hoge parkeerkosten op Schiphol, zoeken veel mensen het even over de grens als ze op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • De Telegraaf (19 juli 2014)
  • The Independent - http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/malaysia-airlines-mh17-crash-change-or-cancel-flights-without-charge-says-carrier-9616438.html
  • Malaysia Airlines - http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/mh17.html

Reageer op het artikel "Kosteloos vlucht Malaysia Airlines annuleren"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 19-07-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!