InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Goedkoper vliegticket door treinreis via België

Goedkoper vliegticket door treinreis via België

Goedkoper vliegticket door treinreis via België Wil je optimaal besparen op de prijs van je vliegticket, dan verdient het de aanbeveling te reizen via België. Niet met het vliegtuig maar met de trein. Je kunt namelijk aanzienlijk besparen wanneer je kunt aantonen dat je vanuit België komt. Dit kun je bewijzen door een afgestempeld treinkaartje uit Antwerpen te tonen. Het is niet mogelijk een treinkaartje over te nemen van iemand die die reis gemaakt heeft.

Goedkoper reizen via België, hoe werkt dit?

Vliegtickets met vertrekpunt België zijn over het algemeen goedkoper dan vliegtickets waarbij je vertrekt vanaf Schiphol. De reden hiervoor is dat KLM Belgische reizigers wil overhalen te kiezen voor KLM in plaats van een Belgische maatschappij om zo hun marktaandeel te vergroten. Bij het vliegticket zit dan een retourtje Schiphol inbegrepen. In sommige gevallen komt het verschil neer op enkele honderden euro's. Slimme boekers kiezen er dan ook voor om hun vliegticket met een vertrek in België te kopen.

KLM is niet blij met deze praktijk en probeert dit tegen te gaan. Ze mogen ze je als passagier weigeren omdat je het eerste deel van je ticket niet benut hebt. Daarom moet je kunnen bewijzen dat je het traject tussen Nederland en België hebt afgelegd. Dit doe je door een afgestempeld treinkaartje te tonen bij de incheckbalie. Reis je wel degelijk vanuit België naar Amsterdam maar doe je dit met de auto, dan kun je hiervan geen bewijsstukken overleggen en kun je om die reden geweigerd worden op de vlucht.

Gebruik je deze constructie dan is het de bedoeling dat je je vliegticket in Brussel of Antwerpen omruilt voor een treinticket. Dit kan bij een NMBS/SNCB balie. Wanneer je vervolgens in Amsterdam aankomt dan ruil je daar je treinkaartje om voor een instapkaart waarmee je het tweede deel van je reis maakt.

Geweigerd op Schiphol?

Maak je gebruik van een ticket waarbij een treinreis vanuit België inbegrepen is maar word je op de vlucht geweigerd omdat je niet kunt aantonen dat je de reis vanuit België daadwerkelijk gemaakt hebt? Helaas heb je in dat geval geen poot om op te staan. KLM heeft in de algemene voorwaarden en vervoersvoorwaarden opgenomen dat de geldigheid van je ticket of coupon vervalt wanneer je de treinreis overslaat of niet kunt aantonen dat je de reis gemaakt hebt.

Het is niet mogelijk een treinkaartje over te nemen van een passagier die de reis van België naar Schiphol toch al moest maken omdat je bij de NMBS/SNCB balie in België je persoonsgebonden ticket moet tonen.

Loont het de moeite?

De hele omreis maken naar België om voordeliger een ticket te kunnen kopen, is het de moeite waard? Dit is voor ieder individu eenvoudig na te gaan. Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te berekenen hoeveel je bespaart door 'via België te reizen'. Doe je dit tijdens de Werelddeal Weken, dan kan het aardig wat schelen. Een vliegticket New York kost bijvoorbeeld vanuit Nederland minimaal € 527 euro. Wie via België reist koopt hetzelfde ticket echter al vanaf € 369 euro. Voor een retourtje Rio de Janeiro vanaf Schiphol betaal je normaliter € 700 euro, maar vanuit België maar € 455 euro. Voor bestemming Lima geldt een verschil van € 200 euro.

Voor wie in Noord-Brabant, Zeeland of Limburg woont en niet perse met de auto naar Schiphol wil reizen is de keuze niet moeilijk. Woon je in het noorden van Nederland of in de buurt van Schiphol dan is het een ander verhaal. Je moet dan de kosten van het enkeltje Antwerpen of Brussel optellen bij de reistijd die je kwijt bent en beslissen of je het het voordeel waard vindt. Het risico op vertragingen met de trein moet je natuurlijk ook meenemen in je overweging. Daarnaast moet je ook meewegen dat je parkeerkosten op Schiphol bespaart vanwege de treinreis via België.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Agadir in MarokkoGoedkoop vliegen naar Agadir in MarokkoAgadir is een van de populairdere kustbestemmingen in Marokko voor Marokkaanse Nederlanders maar ook voor Nederlandse to…
Goedkope last minute vliegtickets vinden met JetcostGoedkope last minute vliegtickets vinden met JetcostWanneer je een vliegticket last minute koopt dan strijk je vaak een fikse korting op, maar voor veel mensen blijft het e…
Bronnen en referenties
  • De Telegraaf (22 januari 2014)
  • KLM
  • Airlinepassenger Guru

Reageer op het artikel "Goedkoper vliegticket door treinreis via België"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 06-07-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Special: Vliegen buitenland
Schrijf mee!