InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Ryanair en bestemmingen: Vanaf 2014 zitplaatsen reserveren

Ryanair en bestemmingen: Vanaf 2014 zitplaatsen reserveren

Ryanair en bestemmingen: Vanaf 2014 zitplaatsen reserveren Ryanair staat bekend als één van de goedkoopste luchtvaartmaatschappijen in Europa. In Nederland kun je vanaf Eindhoven, Maastricht en Groningen vliegen met Ryanair. Tot 2014 waren de vliegtuigstoelen niet allemaal op reservering; wie het eerst in het vliegtuig was had de eerste keus voor een zitplek. Hier zal vanaf februari 2014 verandering in komen.

Ryanair

Raynair is de grootste low-fare luchtvaartmaatschappij in Europa. Het bedrijf werd in 1985 opgericht en is oorspronkelijk Iers. Het idee achter het business-model van Ryanair is goedkope basisvluchtkosten, maar extra betaling voor alle extra's, zoals ruimbagage, eten en drinken aan boord en het recht om als één van de eersten het vliegtuig in te mogen.

Vanaf februari 2014 toegewezen zitplaatsen

Dit laatste extraatje, de zogenaamde toeslag Instappen met Prioriteit, was niet alleen handig om niet lang in de rij te hoeven staan bij de gate op het vliegveld, het zorgde er ook voor dat je als één van de eersten je zitplaats in het vliegveld uit kon zoeken. Dit was vooral een voordeel wanneer je reisde met een gezin en graag bij elkaar wilde zitten, of wanneer je speciale voorkeur had voor een stoel op een bepaalde plaats in het vliegveld. Aangezien de overige stoelen niet gereserveerd waren, en het principe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt", gold, stonden er vaak al vroeg lange rijen voor de Ryanair gate. Vanaf februari 2014 zal hier verandering in komen aangezien er vanaf dat moment bij het vooraf online inchecken al een stoel gekozen zal moeten worden.

Kosten voorkeurszitplaats

Er wordt onderscheid gemaakt in Premium Zitplaatsen en Standaard Zitplaatsen. Klanten van Ryanair kunnen stoelen in de rijen 1-5 (snelle uitgang), rijen 16 & 17 (extra beenruimte) en rijen 32 & 33 (snelle uitgang) kiezen als Premium Zitplaatsen. Deze stoelen zijn beschikbaar vanaf £/€ 10 (inclusief Instappen met Prioriteit). Stoelen op de rijen 6-15 en 18-31 zijn beschikbaar als Standaard Zitplaats vanaf £/€ 5. Wil je tevens Instappen met Prioriteit? Dan betaal je £/€ 2 extra.

Wanneer je niet wilt betalen voor je zitplaats, kun je tussen 15 dagen tot 4 uur voor het geplande vertrek van de vlucht online inchecken. Vervolgens krijg je willekeurig een Standaard Toegewezen Zitplaats toegewezen.

Overgangsregeling

Wanneer je al een vlucht met Instappen met Prioriteit geboekt had met vertrek na 1 februari 2014 kun je online gratis een Standaard Zitplaats inclusief Instappen met Prioriteit selecteren.

Ryanair bestemmingen

Vanaf Groningen

Vanaf vliegveld Eelde kunt u met Ryanair in 2014 vliegen naar Girona Barcelona en Palma.

Vanaf Eindhoven

Vanaf Eindhoven Airport kunt u naar vele bestemmingen vliegen met Ryanair. Voor 2014 volgt hieronder een overzicht.

Frankrijk
  • Bordeaux
  • Carcassonne
  • Marseille Provence
Griekenland
  • Chania (Vanaf 3 april 2014))
  • Corfu (Vanaf 4 april 2014)
  • Kreta
Groot-Brittannië
  • Londen Stansted
Ierland
  • Dublin
  • Knock West Ierland (Vanaf 1 april 2014)
Italië
  • Alghero
  • Brindisi
  • Catania (Vanaf 1 april 2014)
  • Milaan Bergamo
  • Pisa
  • Rome Ciampino
  • Trapani (Vanaf 31 maart 2014)
  • Venetië Treviso (Vanaf 1 april 2014)
Malta
  • Malta
Marokko
  • Agadir
  • Fez
  • Marrakesh
Polen
  • Krakau
  • Warschau Modlin
Portugal
  • Faro
  • Porto
Spanje
  • Alicante
  • Girona Barcelona
  • Gran Canaria
  • Ibiza (Vanaf 31 maart 2014)
  • Lanzarote
  • Malaga
  • Murcia (Vanaf 2 april 2014)
  • Palma
  • Reus Barcelona
  • Sevilla
Zweden
  • Stockholm Skavsta

Maastricht

Ook vanaf Maastricht Aachen Airport vliegt Ryanair goedkoop naar een tiental bestemmingen, namelijk Alicante, Bari (Vanaf 30 maart 2014), Faro (Vanaf 1 april 2014), Girona Barcelona, Londen Stansted, Milaan Bergamo, Palma (Vanaf 1 april 2014), Porto
Tenerife Sth en Trapani (Vanaf 1 april 2014).
© 2014 - 2017 Marrie123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ryanair, informatie en ervaringenRyanair, informatie en ervaringenDoor de economische crisis is het niet meer vanzelfsprekend om met het vliegtuig op vakantie te gaan. Het Ierse bedrijf…
Meer beenruimte in het vliegtuigMeer beenruimte in het vliegtuig“Een beetje beenruimte in een vliegtuig is best belangrijk”. Eigenlijk is iedere reiziger het hier wel mee eens. Krap zi…
De beste stoel in het vliegtuig kiezenDe beste stoel in het vliegtuig kiezenDe beste stoel in een vliegtuig kiezen is makkelijker dan je denkt als je er maar de juiste informatie bij betrekt. Tege…
Ryanair - de goedkoopste vliegmaatschappijRyanair - de goedkoopste vliegmaatschappijRyanair staat tegenwoordig bekend als de goedkoopste vliegmaatschappij van Europa. Ryanair is een Ierse vliegmaatschappi…
Vliegen met TUIfly versus KLM: Extra kosten bovenop ticketVliegen met TUIfly versus KLM: Extra kosten bovenop ticketJe staat op het punt je vakantie te boeken. Voor 1000 euro vlieg je met TUIfly (voorheen Arkefly) naar een zonnig Caribi…
Bronnen en referenties
  • www.ryanair.com
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ryanair

Reageer op het artikel "Ryanair en bestemmingen: Vanaf 2014 zitplaatsen reserveren"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 21-01-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!