InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Zelf zweefvliegen

Zelf zweefvliegen

Zweefvliegen is het vliegen met een zweefvliegtuig. Het is een sport die door ongeveer 5.000 mensen wordt beoefend in Nederland, verdeeld over ongeveer 40 verschillende clubs. Bij veel van deze clubs is het mogelijk om als niet zweefvlieger een vlucht te maken. Zweefvliegen is het vliegen in een vliegtuig zonder motor, een zweefvliegtuig genaamd. Een zweefvliegtuig blijft in de lucht door met ongeveer 0.7 m/s (2,5km/h) richting de grond te vliegen. Hierdoor behoudt het zijn voorwaartse snelheid (rond de 90 km/h) en blijven de vleugels lift leveren, wat het vliegtuig in de lucht houdt.

Een zweefvlucht bestaat uit de volgende drie fases:
  1. De start
  2. De vrije vlucht
  3. De landing

De start

Traditioneel kan op drie manieren worden gestart met een zweefvliegtuig; door middel van een:
  • Lierstart
  • Sleepstart
  • Zelfstart

Lierstart

Bij een lierstart wordt het zweefvliegtuig door middel van een lier in ongeveer 30 seconden naar ongeveer 400 meter hoogte getrokken, waarin men in de eerste paar seconde accelereert van stilstand tot ongeveer 100 km/h. Vanuit de lier wordt een kabel naar het zweefvliegtuig bevestigd dat aan de andere kant van het vliegveld staat. De lier trekt deze kabel naar zich toe, hierdoor krijgt het zweefvliegtuig snelheid en gaat vliegen. Als het vliegtuig boven aan de lier is aangekomen wordt de kabel ontkoppeld en begint de vrije vlucht.

Sleepstart

Bij een sleepstart vliegt men met het zweefvliegtuig achter een motorvliegtuig aan omhoog. De start is veel rustiger dan een lierstart en men kan tot elke gewenste hoogte worden gesleept, nadeel is wel dat de kosten van een sleepstart hoger zijn. Als men op de gewenste hoogte en plek is aangekomen wordt de verbinding met het sleepvliegtuig onderbroken en vliegt het zweefvliegtuig zelfstandig verder.

Zelfstart

Bij een zelfstart heeft het zweefvliegtuig een eigen (klap)motor waarmee het kan opstijgen. Als de gewenste hoogte is bereikt, wordt de motor stopgezet en ingeklapt en kan de vrije vlucht beginnen.

De vrije vlucht

In de vrije vlucht gaat de vlieger op zoek naar thermiek, stijgende lucht waar in het zweefvliegtuig kan gaan vliegen om zodoende hoogte te winnen. Vaak komt thermiek voor in cilinders stijgende lucht, waardoor het zweefvliegtuig rondjes zal draaien om in zon cilinder omhoog te komen. Op dagen met veel thermiek kunnen vluchten tot 10 uur en tot 1000 km worden gemaakt vanuit Nederland. Lukt het de vlieger geen thermiek te vinden, dan zal het vliegtuig weer moeten gaan landen. Een zweefvlucht zonder thermiek duurt ongeveer 7 minuten (lierstart) of 15 minuten (sleep-/zelfstart).

De landing

Voordat het zweefvliegtuig gaat landen zal het eerst een rondje (ruit) om de landingsbaan heen vliegen. Dit noemt men een circuit. Hierdoor weet iedereen op de grond en in de lucht dat het zweefvliegtuig wil landen; het kan namelijk geen doorstart maken mocht er een obstakel in de weg staan. Door middel van remkleppen op de vleugels kan het zweefvliegtuig de daalsnelheid vergroten om zodoende precies op de juiste plek uit te komen.

Zelf zweefvliegen

Om te zweefvliegen heb je in Nederland meerdere mogelijkheden. Je kan een dag meevliegen bij een zweefvliegclub, kosten hiervoor zijn rond de EUR 40 voor een lierstart en EUR 70 voor een sleepstart. Zweefvliegen als sport is ook mogelijk, lid worden van een zweefvliegclub kost ongeveer EUR 1000 per jaar (inclusief verplichte verzekering). Lid worden kan vanaf 14 jaar, men mag vanaf die leeftijd ook alleen een vliegtuig besturen. Een zweefvliegbrevet halen kan vanaf 16 jaar.
© 2013 - 2019 Mrfinance, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.zweefportaal.nl/

Reageer op het artikel "Zelf zweefvliegen"

Infoteur: Mrfinance
Gepubliceerd: 17-04-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!