InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Vliegen naar de Faeröer Eilanden met Atlantic Airways

Vliegen naar de Faeröer Eilanden met Atlantic Airways

Vliegen naar de Faeröer Eilanden met Atlantic Airways De Faeröer Eilanden zijn geen alledaagse vakantiebestemming. Toch winnen reizen naar de ongerepte natuur van deze archipel aan populariteit. Atlantic Airways is de nationale luchtvaartmaatschappij van de Faeröer Eilanden en zij spelen in op deze trend. In 2012 heeft de maatschappij haar eerste Airbus toegevoegd aan de vloot en is de landingsbaan van Vágar Airport verlengd om dit toestel te kunnen laten landen.

De maatschappij

De Faeröer Eilanden zijn een eilandengroep in de noordelijke Atlantische Oceaan tussen Schotland, IJsland en Noorwegen in en hoort officieel bij Denemarken. Atlantic Airways lijkt een wat algemene naam, maar het is de nationale luchtvaartmaatschappij van de Faeröer Eilanden. Ze verzorgen internationale lijnvluchten naar met name Scandinavische landen, maar ook naar een aantal bestemmingen in Engeland en Spanje. Vanaf de basis Vágar Airport wordt bovendien reddingshelicopters ingezet en worden taxivluchten verzorgd naar onherbergzame gebieden op de archipel.

De Faeröer Eilanden zijn sinds 1963 via een luchtroute verbonden met Denemarken. Op die route had de Deense maatschappij Maersk Air jarenlang het monopolie. In reactie daarop werd in 1987 Atlantic Airways opgericht door de overheid van de Faeröer en de Deense luchtvaartmaatschappij Cimber Air. Sinds 1989 is de Faeröerse overheid alleen eigenaar. In dat jaar begonnen ook de reguliere vluchten tussen Kopenhagen en Vágar. Het doel van de nieuwe maatschappij was het verbinden van de Faeröer Eilanden met de rest van de wereld.

Sinds 1995 is Atlantic Airways een gezond bedrijf en is het ook vluchten uit gaan voeren naar Reykjavik, Billund, Aberdeen en Narsarsuaq in samenwerking met Air Iceland. Met de aanschaf van een nieuwe BAe 146 konden ook Londen en Oslo in 2000 worden toegevoegd aan de routekaart, later gevolgd door Stavanger, Aalborg, Edinburgh en Stord. Edinburgh werd snel vervangen door de Shetland Eilanden. In maart 2012 heeft Atlantic Airways haar eerste Airbus A319 mogen toevoegen aan de vloot. Om hiervoor ruimte te maken in de landingsbaan van Vágar Airport meters verlengd. Een teken dus dat de Faeröer Eilanden zich steeds meer openen voor de rest van de wereld.

Atlantic Airways biedt geen rechtstreekse vluchten aan tussen Amsterdam en Vágar. Er is bovendien geen enkele andere maatschappij die een dergelijke verbinding biedt. Wie wil vliegen naar de Faeröer Eilanden kan echter vliegen met Atlantic Airways via bijvoorbeeld Londen of Kopenhagen.

De vloot

De vloot van Atlantic Airways bestaat uit de volgenden toestellen:
  • 1 Airbus A319
  • 1 Avro RJ100
  • 2 Avro RJ85

De bestemmingen van Atlantic Airways

Atlantic Airways vliegt op de volgende bestemmingen:

Denemarken

  • Aalborg (Aalborg Airport)
  • Aarhus (Aarhus Airport)
  • Billund (Billund Airport)
  • Kopenhagen (Copenhagen Airport)

Faeröer Eilanden

  • Vágar (Vágar Airport)

Groenland

  • Narsarsuaq (Narsarsuaq Airport)

IJsland

  • Reykjavík (Reykjavík Airport)

Noorwegen

  • Bergen (Bergen Airport)
  • Oslo (Oslo Airport, Gardermoen)
  • Stavanger (Stavanger Airport)

Spanje

  • Barcelona (Barcelona Airport)

Verenigd Koninkrijk

  • Aberdeen (Aberdeen Airport)
  • Londen (Gatwick Airport)
  • Londen (London Stansted Airport)
  • Sumburgh (Sumburgh Airport)

Zweden

  • Stockholm (Stockholm-Arlanda Airport)
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.atlantic.fo

Reageer op het artikel "Vliegen naar de Faeröer Eilanden met Atlantic Airways"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 17-09-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!