InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Zijn winterbanden verplicht? De regels in Europese landen

Zijn winterbanden verplicht? De regels in Europese landen

Zijn winterbanden verplicht? De regels in Europese landen Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van winterbanden. In sommige landen zijn winterbanden zelfs verplicht tijdens de winterperiode. Ieder land in Europa heeft zo zijn eigen regels en wetten voor het gebruik van deze banden. Wanneer je deze landen bezoekt, dien je je ook aan deze regels te houden. Maar in welke landen gelden welke regels? Tevens is het in sommige landen zelfs verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben, of te gebruiken wanneer de weersomstandigheden hierom vragen.

Waarom winterbanden?

Winterbanden hebben een andere samenstelling dan zomerbanden. Ze zijn zachter, waardoor ze met lagere temperaturen beter op het wegdek liggen. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van winterbanden op gladde en natte wegen, de remweg aanzienlijk verkort. Ook is er een enorm verschil als het gaat om hoeveel grip je hebt. Een winterband kun je herkennen doordat er een symbool van een sneeuwvlok op de band staat. Ook zijn winterbanden voorzien van de letters M en S. Dit staat voor modder en sneeuw. Winterbanden moeten altijd een profiel hebben van minimaal 4 mm. In sommige landen kun je zelfs een boete krijgen wanneer de winterband hier niet aan voldoet.

Boetes

In landen waar winterbanden verplicht zijn, moet hier altijd gehoor aan worden gegeven. Gebruik je geen winterbanden, terwijl dit verplicht is, kan dit een flinke boete opleveren. Ook wanneer je betrokken raakt bij een ongeval heeft het verstrekkende gevolgen. Zelfs wanneer het ongeval buiten je schuld om gebeurd, kun je nog steeds aansprakelijk worden gesteld wanneer je geen gebruik maakt van winterbanden.

De regels per land

Duitsland

In Duitsland zijn winterbanden verplicht, indien er sneeuw ligt. Er staan geen vastgestelde periode voor. Maar de band moet dus aangepast zijn op het weertype. Wanneer je geen gebruik maakt van winterbanden, levert dit een boete van 20 euro op. Wanneer je oponthoud veroorzaakt, door het niet gebruiken van winterbanden, bedraagt deze boete 40 euro.

Frankrijk

Voor Frankrijk geldt eigenlijk hetzelfde als voor Duitsland. De banden moeten aangepast zijn aan de weersomstandigheden. Op veel bergpassen is het gebruik van sneeuwkettingen verplicht. Dit staat overigens wel altijd aangegeven met een verkeersbord.

Oostenrijk

Het gebruik van winterbanden is in Oostenrijk verplicht in de periode van 1 november tot 15 april, bij winterse omstandigheden. Buiten deze periode is het gebruik van winterbanden op sommige wegen ook verplicht, echter staat dit altijd van tevoren aangegeven.

Zwitserland

In Zwitserland is het gebruik van winterbanden niet verplicht! Bij barre weersomstandigheden wordt het gebruik van sneeuwkettingen wel verplicht gesteld. Dit staat wel altijd aangegeven door middel van een verkeersbord. Overigens wordt het gebruik van winterbanden wel aangeraden.

Italië

Op sommige bergwegen kan het gebruik van winterbanden verplicht zijn. Dit wordt altijd aangegeven door middel van een verkeersbord. Verder gelden er geen algehele verplichtingen met betrekking tot winterbanden.

Noorwegen

Indien de weersomstandigheden winters zijn, dient de auto te zijn uitgerust met winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden. Van 15 november tot 15 april is het echter wel verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben, indien het voertuig zwaarder is dan 3,5 ton.

Zweden

Net als in Noorwegen dient de auto te zijn uitgerust met winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden, wanneer er winterse omstandigheden zijn. In Noorwegen en Zweden kan het wegdek zelfs in mei of juni nog glad zijn. Houdt hier dus rekening mee.

Finland

In Finland is het gebruik van winterbanden verplicht in de periode van 1 december tot 1 maart.

Slovenië

Tussen 15 november en 15 maart is het verplicht om winterbanden te hebben.

Hongarije

Tussen begin oktober en eind mei is het verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben liggen. Het gebruik van winterbanden is niet verplicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?De ene vindt sneeuw heerlijk om te zien en om sneeuwpop te maken, en de ander blijft binnen lekker warm bij de openhaard…
Winterbanden in DuitslandWinterbanden in DuitslandWie naar Duitsland op vakantie gaat moet winterbanden laten zetten op zijn auto. Anders loopt u namelijk de kans op een…
Winterbanden DuitslandWinterbanden DuitslandDe vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen…
Waar zijn winterbanden verplicht?Waar zijn winterbanden verplicht?Steeds meer automobilisten in ons land verruilen in de winter hun autobanden voor winterbanden. Gebleken is dat het gebr…
Winterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen en de winterbandentestWinterbanden: prijzen, kosten, bestellen, test, anwb, veiligheid. Winterbanden zijn bedoeld om tijdens winterse omstandi…
Bronnen en referenties
  • ANWB

Reageer op het artikel "Zijn winterbanden verplicht? De regels in Europese landen"

Infoteur: Denn
Laatste update: 11-04-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!