InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Alcoholslot informatie

Alcoholslot informatie

Alcohol in het verkeer blijft een gevaarlijke combinatie. Daarom is voor de hardleerse mensen een alcoholslot voor de auto ontwikkeld. Dit slot voorkomt dat een beschonken bestuurden met zijn auto kan rijden en zo worden eventuele verkeersslachtoffers voorkomen. Hier volgt wat informatie over dit nieuwe Alcoholslotprogramma (ASP).

Wat is het?

Het alcoholslot werkt als startonderbreker. Voordat de auto kan worden gestart moet de bestuurder blazen op een ademtester. Ook tijden de rit moet er op vaste tijdsintervallen worden geblazen, Als er een alcoholpromillage van boven de 0,2 wordt geconstateerd start de auto simpelweg niet. Er is momenteel nog geen optie tot individuele herkenning. Dit is vanwege de kosten nog niet rendabel. Een passant zou op deze manier dus kunnen blazen waardoor de auto toch te starten is.

Het ASP duurt minimaal twee jaar. Er is in deze tijd een verplichte begeleiding. De bestuurder word tijdens deze periode onderworpen aan een soort educatieve maatregel alcohol. Tevens is de bestuurde verplicht om regelmatig naar een uitleesstation te gaan om de blaasgegevens te laten onderzoeken en te laten registreren. Hierdoor is te zien of de bestuurder inderdaad nuchter heeft gereden of toch heeft geprobeerd de auto beschonken te starten. Wanneer een bestuurden de auto vaak beschonken probeert te starten moet diegene vaker zijn startgegevens laten uitlezen.

Wanneer iemand nog de twee jaar nog steeds probeert om met een slok op de auto te starten, wordt de termijn telkens met een half jaar verlegd. De kosten van het inbouwen van het alcoholslot en de kosten voor het begeleidende programma zijn voor de eigen rekening van de bestuurder. De kosten voor dit samen bedraagt ongeveer drie tot vierduizend euro. De kosten voor het ASP zijn dus niet mild.

Geldigheid rijbewijs

Als een alcoholslot wordt opgelegd, wordt de geldigheid van het rijbewijs geschorst. De bestuurder mag vanaf dat moment niet meer rijden. Wanneer de bestuurder weigert om mee te werken dan word deze schorsing omgezet in ongeldigheid van het rijbewijs en is de bestuurder dus niet meer gemachtigd om te rijden in of op een motorvoertuig.

Wanneer de bestuurder wel meedoet met het ASP, krijgt hij een ander rijbewijs met de aantekening "alcoholslot". Aan dit rijbewijs zit een beperkte geldigheid. Het nieuwe rijbewijs word gekoppeld aan alle kentekens die op de naam van deze bestuurder staan. De bestuurder mag hierna alleen nog maar in zijn eigen auto's rijden en deze moeten allen voorzien zijn van een alcoholslot. De bestuurder mag alleen in zijn eigen auto rijden omdat er een individuele uitlezing nodig is van het alcoholslot. De enige uitzondering is het rijden op een bromfiets, dit mag nog wel.

Voor wie geldt het alcoholslot?

Wanneer er bij een ervaren bestuurden een alcoholpromillage van 1,3 of meer wordt geconstateerd, of bij een beginnende bestuurder een promillage van 1,0 of meer dan word het ASP opgelegd. Ook bij bestuurders die binnen vijf jaar, drie keer worden gepakt met een lager promillage wordt een alcoholslot toegepast. Wanneer een bestuurder in de afgelopen vijf jaar al een LEMA of EMA heeft gevolgd en vervolgens binnen deze vijf jaar nog een keer wordt gepakt krijgt deze bestuurder ook een alcoholslot. Wanneer een bestuurder bij een alcoholcontrole weigert mee te werken kan er ook een alcoholslot worden toegepast. Bij een promillage van 1,8 of meer wordt de bestuurder eerst onderworpen aan een onderzoek door een psychiater. Wanneer de bestuurder ongeschikt word bevonden wordt het rijbewijs ongeldig verklaart. Als dit niet het geval is, dus bij een "niet-ongeschiktheid" wordt ook een alcoholslot toegepast.

Infotabel

Beginnende bestuurderErvaren bestuurder
LEMA220 tot 350 µg/l = 0,5 tot 0,8 350 tot 435 µg/l = 0,8 tot 1,0
EMA350 tot 435 µg/l = 0,8 tot 1,0 435 tot 570 µg/l = 1,0 tot 1,3
ASP435 tot 785 µg/l = 1,0 tot 1,8 570 tot 785 µg/l = 1,3 tot 1,8
Onderzoekvanaf 785 µg/l = vanaf 1,8 vanaf 785 µg/l = vanaf 1,8
© 2012 - 2019 Weke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://columnchrist.files.wordpress.com
  • www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijden-onder-invloed-van-alcohol-en-drugs/

Reageer op het artikel "Alcoholslot informatie"

Reactie

Magdelijns Willy, 09-03-2018 16:55 #1
Wat als iemand de auto stationair de auto laat draaien en ondertussen gaat drinken?

Infoteur: Weke
Gepubliceerd: 18-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 1
Schrijf mee!