InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Reistijd in het openbaar vervoer nuttig besteden

Reistijd in het openbaar vervoer nuttig besteden

Reistijd in het openbaar vervoer nuttig besteden Dagelijks reizen er duizenden mensen met het openbaar vervoer naar de plek van hun bestemming. In de meeste gevallen gaat het hier om studenten of mensen die naar hun werk gaan. Zeker als je, net zoals zij, elke dag op en neer reist, kan het openbaar vervoer flink wat tijd in beslag nemen. Verloren uurtjes? Welnee! Ik geef je tips om deze reistijd nuttig te besteden.

Tijd voor jezelf

Vaak hoor je mensen klagen dat je in een trein of bus zo weinig zinnigs kan doen. Uiteraard kan dit een nadeel zijn, maar aan de andere kant is het feit dat je nu verplicht tijd voor jezelf hebt, toch heerlijk? Zeker met onze drukke agenda’s tegenwoordig komt het vrij weinig voor dat we een rustmomentje hebben. Geniet er dus van! Begin eindelijk eens aan dat boek dat je altijd al wilde lezen maar waar je nooit aan toekwam, surf wat rond op het wereldwijde web (veel treinen zijn tegenwoordig uitgerust met internet!) of droom gewoon heerlijk weg, terwijl het prachtige Nederlandse landschap aan je voorbijtrekt.

School en werk

Als je elke dag echt een flinke reistijd hebt, loont het de moeite om in de trein of bus alvast wat werk te verrichten. Vooral als student is dit erg prettig: als je je studieboeken bij je hebt kan je alvast aan de slag met de stof die je die dag behandeld hebt. Het voordeel hierbij is dat de stof nog vers in je geheugen zit en het studeren waarschijnlijk vrij makkelijk gaat. Daarnaast is het natuurlijk ook prettig dat je thuis niks meer hoeft te doen. Bovenstaande geldt natuurlijk ook voor je werk: banen worden steeds flexibeler en vaak is het mogelijk om thuis en onderweg de nodige voorbereidingen te treffen. Een laptop kan hierbij ook uitkomst bieden.

Oriënteren op wat komen gaat

Reizen met het openbaar vervoer biedt niet alleen de gelegenheid om stil te staan bij jezelf, maar ook om stil te staan bij de rest van je dag of je week. Nu je rustig in de trein of bus zit, kun je je agenda erbij pakken en jezelf focussen op alles wat er moet gebeuren. Heb je belangrijke opdrachten of afspraken? Zo ja, wat moet daar nog voor gebeuren? Desgewenst kun je op basis hiervan to-do-lijstjes maken, als hulpmiddel om je kostbare tijd ook buiten de trein efficiënt en nuttig te kunnen besteden.

Nieuwe mensen leren kennen

Openbaar vervoer zou geen openbaar vervoer zijn als er geen andere mensen gebruik van maakten. Van dit gegeven kun je uitstekend gebruik maken door nieuwe mensen te leren kennen. Een aanknopingspunt voor een gesprek is zo gevonden: de persoon tegenover jou leest bijvoorbeeld een boek dat je interessant lijkt, of je komt iemand dagelijks tegen op het station. Wellicht houd je er nog leuk contact aan over, en anders heb je in ieder geval een gezellige treinreis gehad.

Slapen

Dit behoeft verder weinig uitleg. Slaap is een van de meest essentiële zaken in een mensenleven; toch komen we over het algemeen slaap tekort. Benut je reistijd door een kort dutje te doen: je voelt je daarna waarschijnlijk een stuk frisser.

Vertragingen en andere problemen

Als je met het openbaar vervoer reist, is het bijna onvermijdelijk dat je te maken krijgt met vertragingen of treinen en bussen die helemaal niet meer rijden. Vooral als je regelmatig met de trein reist, komt het het laatste ongetwijfeld een keer voor en is het noodzakelijk om met een andere trein heel Nederland door te reizen om op de plaats van bestemming te komen. In dit geval kun je sowieso alle bovenstaande tips gebruiken, maar je kan ook gebruik maken van de situatie. Waarschijnlijk kom je nu op plekken waar je eerder nooit bent geweest; dat maakt zo’n vervelende omleiding opeens tot een indrukwekkende sightseeing. Als je de mogelijkheid hebt, zou je eventueel zelfs uit kunnen stappen in een stad die je interessant lijkt. Zo kom je nog eens ergens! Wanneer je op het perron of de halte staat te wachten op een vertraagde trein of bus (of je hebt het voertuig net gemist), heb je wat minder mogelijkheden: toch valt er op deze momenten genoeg te doen. Als je je in de luxe positie bevindt dat je in een grote stad bent, zijn er vaak verschillende winkeltjes in de buurt te vinden, waar je even rond kan snuffelen om de tijd te doden. Met mooi weer is het al helemaal heerlijk: lekker buiten zijn in de zon, is absoluut geen straf. Ook de mensen om je heen, die waarschijnlijk net zo hard aan het balen zijn als jij, kunnen voor wat afleiding zorgen. Sowieso is het altijd handig om voor dit soort situaties altijd iets bij je te hebben als een boek of een tijdschrift. Zo heb je in geval van nood altijd wel iets te doen.

Ik wens je een fijne reis!
© 2011 - 2019 Myrsky, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De routeplanner, we kunnen niet meer zonder!De routeplanner, wat is het en wat doet het? Waarom kunnen we tegenwoordig niet meer zonder? Dit artikel zet een aantal…
Auto versus openbaar vervoerAuto versus openbaar vervoerWe kennen allemaal het fileprobleem en de stijgende brandstofprijzen. Ondanks deze twee negatieve factoren kiest de gemi…
Vervoer naar DisneylandDisneyland Parijs is een veel bezocht themapark dat bekend is over heel de wereld. Het is er genieten voor jong en oud.…

Reageer op het artikel "Reistijd in het openbaar vervoer nuttig besteden"

Infoteur: Myrsky
Laatste update: 15-09-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!