InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > De routeplanner, we kunnen niet meer zonder!

De routeplanner, we kunnen niet meer zonder!

De routeplanner, wat is het en wat doet het? Waarom kunnen we tegenwoordig niet meer zonder? Dit artikel zet een aantal routeplanners op een rijtje voor u. Zo kunt ook u goed van punt A naar punt B komen!

Wat is een routeplanner?

Een routeplanner berekent voor u de route van A naar B. Zo hoeft u zelf niet meer de welbekende landkaart te gebruiken om uw weg te vinden. Een routeplanner verschaft u alle nodige informatie om op een zo goed mogelijke manier aan te komen op uw bestemming. Een routeplanner scheelt veel stress en gedoe. U kunt op een rustige en veilige manier van punt A naar B komen.

Hoe werkt een routeplanner?

Een routeplanner "plant" voor u de weg. Dit gebeurt via het internet. Routeplanners hebben de meest relevante en up-to-date informatie over uw route. Routeplanners kunt u met verschillende vervoersmiddelen gebruiken. Zo is er een routeplanner voor het Openbaar Vervoer, auto, fiets, wandelen enzovoort. U dient de beschikking te hebben over goed werkend internet. Om uw route te printen dient u in het bezit te zijn van een printer.

Wat is precies het verschil tussen de kortste of de snelste route?

De snelste route heeft vooral met de reistijd te maken. De routeplanner houdt bij het plannen van de snelste route vooral rekening met de tijd die de reis in beslag zal nemen. De route loopt vooral over doorgaande wegen. Bij de kortste route houdt de routeplanner geen rekening met de reistijd. Het gaat enkel om de afstand van punt A naar punt B. Deze route kan ook dwars door een stadscentrum lopen, of juist via een B-weg lopen.

Hoe berekent de routeplanner de reistijd?

De routeplanner maakt gebruik van gemiddelde snelheden, die zijn berekend per type weg. Ook houdt de routeplanner rekening met eventuele vertragingen.

Welke routeplanners zijn er?

  • Voor de auto is Routenet de bekendste routeplanner. Deze routeplanner werkt goed en secuur. Bij deze routeplanner zijn er mogelijkheden om aan te geven dat je via een bepaald adres wilt reizen. Dat is erg handig wanneer je meerdere plaatsen/adressen wilt aandoen. Een groot pluspunt van deze routeplanner is dat de verkeersborden zoals je ze op de snelweg tegenkomt precies hetzelfde worden weergegeven, zo is de kans op verwarring minimaal.
  • Ook de routeplanner van de ANWB is erg bekend en goed. Deze is echter simpeler dan die van Routenet.
  • Voor de fiets is Open Route Service erg handig. Het nadeel van deze site is dat deze in het Engels is.
  • Voor het Openbaar Vervoer (OV) kan je gebruik maken van de NS-reisplanner die te vinden is op www.NS.nl. Het voordeel hiervan is dat deze planner van de NS zelf is, en je dus beschikking hebt over de meest accurate informatie over het treinverkeer. Ook 9292OV is een ideale routeplanner voor het Openbaar Vervoer, 9292OV is te vinden op www.9292OV.nl. Het grote voordeel van 9292OV is dat hierbij ook de bus, tram en metro in de route worden berekend.

Routeplanner voor in de auto

Een routeplanner voor in de auto is bijvoorbeeld de TomTom. Met de TomTom wordt u via stem en beelden op een klein scherm naar uw bestemming geleid. TomTom's zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het verkeer. Voor meer informatie over de TomTom kunt u kijken op www.TomTom.com.Tegenwoordig zijn er veel meer routeplanners verkrijgbaar voor in de auto. TomTom is het bekendste merk, en daarmee marktleider op het gebied van navigatie. Ook is het al bij vele automerken mogelijk om een ingebouwd navigatiesysteem aan te schaffen.
© 2009 - 2019 Anny87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De routeplanner, we kunnen niet meer zonder!"

Reactie

Rene Kievit, 22-09-2014 08:27 #1

Met vriendelijke groet.
Rene Kievit.

Infoteur: Anny87
Gepubliceerd: 17-11-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 1
Schrijf mee!