InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Rijbewijskeuringen

Rijbewijskeuringen

Vanaf 2005 moet er voor het verkrijgen en de verlenging van het rijbewijs C en D een medische keuring plaatsvinden. Ook personen boven de 70 jaar moeten gekeurd worden.

Keuring vrachtwagen en beuschaufferurs

Volgens de ‘Regeling eisen Rijgeschiktheid 2000’ is voor elk vrachtwagen en busrijbewijs een medische keuring noodzakelijk. Dit om het belang van veilig deelnemen aan het verkeer. Deze keuring is ook een onderdeel van het examen CDE. Een arts moet een geneeskundige verklaring invullen, daarvoor zijn de volgende onderzoeken noodzakelijk:
  • Algemene lichamelijke en geestelijke conditie.
  • Functioneren van armen en benen.
  • Controleren van bloeddruk en urine.
  • Oogcontrole met en zonder bril/contactlenzen.

Bij de keuring moet men inleveren:

  • Eigen verklaring (te halen op het gemeentehuis, kosten 20 euro).
  • Medicatie.
  • Plastic potje (verkrijgbaar bij apotheek of drogist) met verse urine.

De kosten van de keuring kunnen erg verschillen per keuringsarts of instituut en zijn voor eigen rekening vof voor de rijschool of werkgever. Naar aanleiding van het ingevulde formulier geneeskundige verklaring en het geneeskundig verslag wordt door een medisch adviseur van het CBR (Centraak Bureau Rijvaardigheid) beslist of u rijgeschikt bent. Alleen als dat het geval is, wordt u een rijbewijs gegeven of wordt uw rijbewijs verlengd.Chauffeurs die vallen onder de CAO busvervoer en zelfstandige touringcarchauffeurs moeten ook 1x per 5 jaar dezelfde keuring ondergaan.

Gehandicaptenvoorziening

Door ongeval of ziekte kunnen er twijfels over de rijgeschiktheid ontstaan. U kunt een beoordeling bij het CBR aanvragen. Dan hoeft u geen nieuw rijexamen te doen. Het CBR beoordeelt alleen of u nog kunt rijden. Bestuurders met een handicap moet aan dezelfde voorwaarden voldoen als anderen.

Senioren

Voor mensen van 70 jaar en ouder is de rijbewijskeuiring keuring elke 5 jaar verplicht. Het Plus Magazine heeft pas een enquête gehouden over de verplichte medische keuring voor personen van 70 jaar en ouder. De reacties waren dat men de kosten veel te hoog vinden. Het begint al bij de eigen verklaring van en dan volgt de leges, die verschilt per gemeente van € 20 tot € 60 en dan komt daar nog de keuring bij. Door al die verschillenden kosten is men al gauw € 150 voor het rijbewijs kwijt. En vaak duurt het 3 maanden voordat het geregeld. 75% van de ondervraagden willen graag door hun eigen huisarts gekeurd worden, maar die verwijzen vaak naar collega’s, ondanks dat dit wettelijk niet hoeft. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat ziet in deze enquête geen aanleiding om het beleid te wijzigen.

In 2012 wordt begonnen met het invoeren van het Europees rijbewijs. Omdat het om meer dan 200 miljoen mensen gaat duurt het tot 2032 voordat alle rijbewijzen zijn vervangen. Voor personenauto’s en motoren wordt de geldigheidsduur 15 jaar. Voor bussen en vrachtwagens blijft het rijbewijs 5 jaar geldig.
© 2009 - 2019 Cc01, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: CBR

Reageer op het artikel "Rijbewijskeuringen"

Infoteur: Cc01
Gepubliceerd: 20-04-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!