InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Digitale flitspaal zorgt voor meer bekeuringen automobilist

Digitale flitspaal zorgt voor meer bekeuringen automobilist

Digitale flitspaal zorgt voor meer bekeuringen automobilist De digitale flitspaal is een ‘succes’: minimaal vijf keer zoveel bekeuringen als met de oude analoge flitspaal. De hardrijdende automobilist lijkt de nieuwe melkkoe van onze regering, maar volgens de overheid gaat de digitale flitspaal ons geld besparen! Nu ligt de bekeuring immers binnen een paar dagen in de bus in plaats van weken later en kun je eerder leren van je fouten. De analoge flitspaal is bij wijze van proef op drie plaatsen in Utrecht vervangen door de digitale flitspaal. De eerste maand leverde 13.000 bekeuringen op. In Nijmegen zijn met een digitale flitspaal inmiddels 16.000 hardrijders geregistreerd (flitsen doet de digitale paal niet) in het eerste half jaar van 2008 tegenover 6978 flitsen van een analoge flitspaal in heel 2007.

Kortom digitale flitspalen registreren vijf keer zoveel hardrijders als een analoge camera. Dat is ook logisch, aangezien bij digitale flitspalen de fotorolletjes nooit vol zijn. Het apparaat registreert de overtreding en stuurt de foto meteen door naar een politiebureau. Het is de bedoeling dat alle analoge flitsers worden vervangen door digitale.

Flitspalen

Op nationaal niveau gaat het zelfs nog verder. In Nederland staan momenteel 62 digitale flitspalen, die in het eerste kwartaal van 2008 in totaal 107.368 hardrijders hebben geflitst. De andere 1700 analoge flitspalen fotografeerde in dezelfde periode ruim 324.000 hardrijders. Dat betekent 1731 bekeuringen per digitale flitspaal en 190 bekeuringen per analoge flitspaal. Dat zijn cijfers waar je toch even van achterover slaat.

Boetes

Volgens het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) vervangt de overheid de flitspalen niet om meer boetes uit te schrijven, maar gezien het feit dat de gehele samenleving digitaliseert is het niet meer dan normaal dat de flitspaal ook digitaal te werk gaat. Bovendien zijn de digitale flitspalen efficiënter, betrouwbaarder en beter bestand tegen vandalisme.

Tot zo ver mooi en aardig, maar dan gaat de woordvoerder van het BVOM een stap te ver. Hij beweert dat de digitale flitspaal juist bekeuringen en dus geld gaat besparen voor de weggebruiker. De bekeuring ligt nu immers binnen een paar dagen in de bus in plaats van zes tot acht weken, waardoor je als automobilist in de tussentijd niet ongemerkt meerdere keren in de fout gaat.

Bekeuring

Dat is natuurlijk leuk geredeneerd, maar in de werkelijkheid zullen automobilisten nu meer bekeuringen krijgen dan eerst. Als straks alle analoge flitspalen zijn vervangen door digitale die 24 uur per dag aan staan, kan je er op rekenen dat iemand die af en toe te hard rijdt meer bekeuringen krijgt dan bij het gebruik van analoge flitspalen. Kijk maar naar het aantal bekeuringen per flitspaal: 1731 bij digitaal tegenover 190 bij analoog.

Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid is een belangrijke zaak en hardrijders moeten wel degelijk aangepakt worden. Maar het overgrote deel van de mensen die een bekeuring krijgen rijden 60 in plaats van 50 km per uur of 90 in plaats van 80 km per uur. In sommige gevallen rijden ze misschien net iets harder juist vanwege de verkeersveiligheid. Even extra gas om een auto in te halen, zodat je de andere weggebruikers minder tot last bent.

Daarnaast is door onderzoek aangetoond dat bekeuringen geen invloed hebben op het gedrag van de automobilist. Bekeuringen hebben vooral nut voor het spekken van de staatskas. Want als je denkt dat het geld wat door bekeuringen binnenkomt naar verkeersveiligheidprojecten gaat, heb je het mis.
Gerelateerde artikelen
Flitspaal monteur: een vak apartFlitspaal monteur is een apart beroep. Maar gezien het feit dat flitspalen een geliefd doelwit zijn voor vandalen, moet…
Snelheidscontrole en correctieSnelheidscontrole en correctieVoor snelheidscontrole bestaan diverse methodes: bij snelheidscontrole via flitspaal, radarauto en lasergun controleert…
Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pa…
Verkeersboete 2016 en 2017: snelheidovertreding en boetesVerkeersboete 2016 en 2017: snelheidovertreding en boetesDe verkeersboetes 2016 gaan weer omhoog, in 2017 gelukkig een jaartje niet. Te hard gereden met de auto, een snelheidsov…
Digitale fotografie voor- en nadelenDigitale fotografie voor- en nadelenHet principe van digitale fotografie is eigenlijk hetzelfde als van de traditionele fotografie. Er is een lens nodig waa…

Reageer op het artikel "Digitale flitspaal zorgt voor meer bekeuringen automobilist"

Reacties

J. van Noort, 06-10-2008 13:11 #2
"Kijk maar naar het aantal bekeuringen per flitspaal: 1731 bij digitaal tegenover 190 bij analoog."

Zou dat niet voornamelijk te maken hebben met het feit dat die digitale palen nieuw zijn? Dat aantal zal wel dalen zodra mensen weten waar die krengen staan.

Bernhard, 28-07-2008 16:06 #1
Het aantal flitspalen moet dus omlaag in de omgekeerde verhouding, dus naar ca 10%.
Anders bestaat de overheid uit de melkkoehoeders.
Ik kijk al uit naar de km heffing…

Infoteur: Jour
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 2
Schrijf mee!