InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > De Nederlandse milieuzone: eenduidige regelgeving 2020

De Nederlandse milieuzone: eenduidige regelgeving 2020

De Nederlandse milieuzone: eenduidige regelgeving 2020 Op 1 januari 2020 is de harmonisatie van milieuzones in Nederland per wet geregeld. Anno 2020 geldt er een uniforme regelgeving en eenduidige bewegwijzering voor milieuzones in Nederland. De regels in de verschillende Nederlandse steden die milieuzones hanteren waren niet overal hetzelfde en dat maakt het voor de bestuurder onduidelijk en onoverzichtelijk. Harmonisering van deze regels lost dit probleem op. Gemeenten hebben tot 29 oktober 2020 de tijd om deze harmonisering in te voeren. Tussen januari en oktober 2020 geldt er een overgangstermijn en kun je als bestuurder te maken krijgen met de oude regels of met de nieuwe eenduidige regelgeving.

Wat is een milieuzone?

Een milieuzone is een effectieve manier van een gemeente om de luchtkwaliteit in een stad te verbeteren. De auto is een van de belangrijkste bronnen van luchtvervuiling vanwege de schadelijke uitstoot van gassen (emissies):
  • Fijnstof (PM)
  • Koolstofmonoxide (CO)
  • Stikstofoxiden (NOX)
  • Zwaveldioxide (SO2)

Door een afgebakend gebied in te stellen en hiermee de meest schadelijke voertuigen (dieselvoertuigen) te weren, probeert de gemeente de uitstoot van deze schadelijke stoffen te verminderen.

Wat is de Euronorm/Euroklasse?

De Europese Commissie heeft de normen van deze emissies vastgelegd. Dit gebeurde in 1992 voor het eerst. Men noemt deze maatregel de euronorm of euroklasse en deze normen zijn de afgelopen jaren steeds strenger geworden. Euroklasse 6 is anno 2020 de laatste emissieklasse en is vastgelegd in 2014. Dit houdt in dat alle voertuigen die na deze datum worden gefabriceerd, moeten voldoen aan deze standaard. Dus hoe hoger de euroklasse, hoe lager de uitstoot van gevaarlijke en milieubelastende gassen.

Anno 2020 zijn er binnen de Europese Unie zes normen:
  • Euroklasse 1: die loopt van 01-01-1992 tot 31-12-1996
  • Euroklass 6a, 6b en 6c: die loopt van 01-09- 2014 tot 31-12-2020 / 6d-temp en 6d-full: 01-01-2020 tot 01-09-2027

Harmonisatie Nederlandse milieuzone

Gemeenten in Nederland mogen zelf bepalen of zij een milieuzone willen en hoe groot dit gebied is. Anno 2020 kan een gemeente voor personen- en bestelvoertuigen met een dieselmotor kiezen voor een gele of een groene milieuzone.

Gele milieuzone

De gele zone is het minst streng, dit gebied is toegankelijk voor dieselvoertuigen met een euroklasse van 3 of hoger. In 2020 mogen dieselvoertuigen van 20 jaar en ouder deze zone niet binnenrijden.

Groene milieuzone

De groene zone is strenger dan de gele zone en is alleen toegankelijk voor dieselvoertuigen met euroklasse 4 of hoger. In 2020 zijn dieselvoertuigen vanaf 15 jaar en ouder niet welkom.

Aanscherping regels milieuzone 2025

Omdat voertuigen in de toekomst steeds schoner worden, zal vanaf 2025 de regeling aangescherpt worden en zullen beide zones een euroklasse opschuiven. De gemeente kan dan kiezen uit een groene zone voor dieselvoertuigen vanaf euroklasse 4 of voor een blauwe zone voor voertuigen met euroklasse 5 en hoger. Deze voertuigen zijn dan op hun beurt 20 of 15 jaar oud. De gele zone komt in 2025 te vervallen.

Uitzonderingen voor de milieuzone

Deze regeling geldt niet voor:
  • Voertuigen die rijden op benzine
  • Oldtimers: voertuigen van veertig jaar en ouder
  • Rolstoelafhankelijk voertuig: bezitters van deze voertuigen kunnen een aanvraag voor uitzondering indienen
  • Campers, waarvan de eigenaar in het betreffende gebied woont

Vrachtverkeer met dieselmotoren

Voor vrachtwagens geldt in alle gevallen de strengere groene zone. Vanaf 2022 komt deze zone voor vrachtwagens te vervallen en kan een gemeente kiezen voor een paarse zone. Dit betreft een zone die alleen toegankelijk is voor euroklasse 6. Vanaf 2025 krijgt de gemeente de mogelijkheid om een zero-emissie-zone in te stellen. Dit zal dan gaan om een kleinere zone in de binnenstad waar alleen vrachtwagens mogen komen die geen schadelijke uitlaatgassen veroorzaken.

Controle en flinke boete

De milieuzone wordt van tevoren aangekondigd met eenduidige borden, zodat een bestuurder bij het naderen van de zone niet per ongeluk het betreffende gebied inrijdt. Via een onderbord, waar de kleur en klasse wordt aangegeven, zal het voor de bestuurder duidelijk worden aan welke eisen het voertuig moet voldoen om de zone binnen te treden. Rijdt een bestuurder toch het gebied in, terwijl het voertuig niet voldoet aan de criteria, is de boete flink. De controle gebeurt bij het inrijden van de milieuzone op basis van automatische nummerplaatherkenning (ANPR). Registratie kan ook plaatsvinden door scanapparatuur in auto's of door verkeerswachters.
© 2020 Geisha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuw Europees erfrecht: Europese ErfrechtverordeningNieuw Europees erfrecht: Europese ErfrechtverordeningWat zijn bij een buitenlandse erfenis voor u de gevolgen van het nieuw Europese erfrecht, de EU erfrechtverordening, in…
Winterbanden en milieuvignet voor een vakantie of dagtripWinterbanden en een milieuvignet voor een vakantie of dagtrip naar Duitsland Wanneer je naar Duitsland gaat voor een vak…
Boete - Verkeersboetes in Duitsland voor 2020Boete - Verkeersboetes in Duitsland voor 2020Hoe hoog zijn de verkeersboetes in Duitsland voor personenauto's, lichte bedrijfsauto's en motorfietsen in 2020? In Duit…
Vakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetVakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetTolwegen en het autovignet in 2019 en 2020. Wie door Europa reist, weet dat hij zijn portemonnee vaak moet trekken voor…
Rijden in Duitsland: over snelheden, regels, tips en weetjesRijden in Duitsland: over snelheden, regels, tips en weetjesAls Nederlander komen we al snel op de Duitse wegen terecht als we naar het buitenland willen. De meeste mensen weten da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ResoneTIC, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Milieuzone
  • https://www.milieuzones.nl/check
  • https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2019Z21696&did=2019D45120
  • https://raivereniging.nl/nieuws/nieuwsberichten/2019-q4/1125-harmonisatie-milieuzones-in-detail.html
  • https://www.carnext.com/nl-be/euronorm/

Reageer op het artikel "De Nederlandse milieuzone: eenduidige regelgeving 2020"

Infoteur: Geisha
Gepubliceerd: 07-01-2020
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!