InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Boetes - Verkeersboetes in België voor 2019

Boetes - Verkeersboetes in België voor 2019

Boetes - Verkeersboetes in België voor 2019 In België kent men, bij verkeersovertredingen, vier verschillende categorieën, namelijk: overtredingen van de eerste, tweede, derde en vierde graad. Het vaststellen van de graad van de overtreding wordt bepaald door de ernst van de gemaakte overtreding. Hoe groter het risico op een ongeval ten gevolge van uw verkeersgedrag is, des te hoger de boete die zal worden opgelegd. De boetes variëren bij onmiddellijke inning/betaling vanaf 58 euro. Het gaat dan om boetes die vallen onder de eerste graad. Als Nederlander/buitenlander moet u - bij uw bezoek aan België - de verkeersboetes in principe direct contant betalen. Voor snelheidsovertredingen starten de boetes bij 53 euro.

Overtredingen en verkeersboetes van de eerste tot en met de vierde graad in België

Onder de eerste graad vallen de lichte overtredingen. Denk hierbij aan het niet gebruiken van de richtingaanwijzer of het parkeren bij een onderbroken gele belijning. Oplopend in ernst wordt bekeurd voor overtredingen in de tweede, derde of vierde graad. Voor zwaardere overtredingen uit de vierde graad wordt de hoogte van de boete - voor inwoners van België - altijd door de rechtbank vastgesteld, waarbij een geldboete van maximaal 4000 euro opgelegd kan worden en waarop mogelijk een rij-ontzegging of intrekking van het rijbewijs kan volgen.

Voor buitenlanders op bezoek, vakantie of "doorreis" geldt een directe inning van een enkelvoudige boete van maximaal 473 euro (vierde graad). Voor alle opgelegde verkeersboetes geldt dat er in principe direct betaald moet worden.

Inhoud


Boetes bij snelheidsovertredingen in België

Voor boetes, opgelegd voor overschrijding van de maximum toegestane snelheid geldt een aparte, overzichtelijke regeling. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen snelheidsovertredingen "binnen de bebouwde kom" en snelheidsovertredingen, begaan op "overige wegen".

Snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom

Inclusief erf, woonerf, 30-km zone en de omgeving van scholen.
SnelheidsoverschrijdingBoetebedragSanctie*
0 tot 30 km/uEuro 53, plus 11 euro per te hard gereden km/u --
Vanaf 30 km/uVan 80 euro tot en met 4000 euroDe rechtbank beslist.

Snelheidsovertredingen buiten de bebouwde kom

Onderstaande geldt voor overige wegen.
SnelheidsoverschrijdingBoetebedragSanctie*
0 tot 40Euro 53, plus 6 euro per te hard gereden km/u--
Vanaf 40 km/uVan 80 euro tot en met 4000 euroDe rechtbank beslist.

Hoe betaalt u de boete

Wie geflitst wordt, krijgt normaal gezien binnen een week een brief met een vragenlijst. Daarna krijgt u een tweede brief met de effectieve boete en een uitleg over hoe en wanneer u moet betalen. Dat gebeurt altijd met een overschrijving. De bevoegde ambtenaar kan u alleen verzoeken om onmiddellijke betaling als u in het buitenland woont.

Overtredingen van de eerste graad

De verkeersovertredingen die niet zijn ondergebracht in de tweede, derde of vierde graad - waarvan de tweede en derde graad weergegeven worden in onderstaande tabellen - vallen onder de eerste graad. De hoogte van de boete voor overtredingen die vallen onder de eerste graad bedragen:
  • Bij onmiddellijke inning: vanaf 58 euro
  • Bij minnelijke schikking: 85 euro
Bij niet betalen na een minnelijke schikking wordt de hoogte van de boete door de rechter bepaald en ligt tussen de 80 en 2000 euro.

Omschrijving overtredingen van de tweede en derde graad

Let op: de omschrijving van de overtredingen betreft trefwoorden/omschrijving van de kern van de overtreding. Voor een volledige tekst en aanvullende informatie gaat u naar het artikel dat bij elke overtreding is aangegeven op wegcode.be..

Overtredingen van tweede graad

De hoogte van de boete voor overtredingen die vallen onder de 2de graad bedragen:
  • Bij onmiddellijke inning: 116 euro
  • Bij minnelijke schikking: 160 euro
Bij niet betalen na een minnelijke schikking wordt de hoogte van de boete door de rechter bepaald en ligt tussen de 160 en 2000 euro.

Het als bestuurder en/of weggebruiker handelen in strijd met de regels voor/betreffende

Bij een aantal overtredingen wordt verwezen naar één of meerdere verkeersborden. De bedoelde verkeersborden en de beschrijving kunt u nazien in het overzicht op: verkeersborden België.

Art. 7.3 Art. 8.3 Art.8.3 Art.8.4 Art.10.1.1
Onveilig weggedragVoertuigbeheersing lichaamsgesteldheidBegeleiding dierenMobiel bellenSnelheidsaanpassing
Art.10.1.3 Art 10.2 Art.10.3 Art.12.1 Art.12.2
Tijdig kunnen stoppen Aangeven stoppen Vee op de weg Spoorwegvoertuigen Oprijden kruispunten
Art.12.3.1 Art.12.3.1 Art.12.4 Art.12.5 Art.16.3
Voorrang verlenen Verkeersborden
B1 en B5
Voorrang kruisen trottoir, fietspad Voorrang nemen,afdwingen Inhalen bij voorsorteren
Art.16.9 Art.18.2 Art.19.2.2 Art.21.4.4 Art.22
Inhalen spoorvoertuigen Volgafstand buiten bebouwde kom Voorsorteren rechts afslaan Stilstaan autoweg, autosnelweg Verkeersborden F99a en F99b
Art.24 Art.25.1.4 Art.25.1.14 Art.30.1.1 Art.30.1.2
Verbod parkeren, stilstaan Verbod parkeren Parkeren gehandicapten- parkeerplaats Voeren grootlicht Voeren mistachterlicht
Art.35.1.1 Art.35.1.3 Art.44.1 Art.45.1 Art.45.2
Dragen veiligheidsgordel Wijze dragen veiligheidsgordel Aantal personen veiligheidsgordel Vervoeren lading Afdekken lading
Art.45.3 Art.45.4 Art.45.6 Art.61.1.2 Art.5 en 67.3
Ondeelbare lading Vastzetten lading Lading bij open deuren Stoppen verkeerslicht Verkeersborden B1 en B5

Overtredingen van derde graad

De hoogte van de boete voor overtredingen die vallen onder de derde graad bedragen:
  • Bij onmiddellijke inning: 174 euro
  • Bij minnelijke schikking: 235 euro
Bij niet betalen na een minnelijke schikking wordt de hoogte van de boete door de rechter bepaald en ligt tussen de 240 en 4000 euro.

Het als bestuurder en/of weggebruiker handelen in strijd met de regels voor/betreffende

Art.4.1 Art.9.2 Art.15.1 Art.15.2 Art.15.3 en 16.5
Bevelen bevoegde personen Volgen van de rijbaan Kruisen, tegemoet komend verkeer Zijdelingse afstand kruisen Gebruik berm bij kruisen
Art.15.4 Art.16.7 Art.17.1 Art.17.2.1 Art.17.2.4
Kruisen spoorvoertuigen Gedrag bij ingehaald worden Verbod links inhalen Verbod links inhalen bij A45 en A47 Verbod inhalen bij ingehaald worden
Art.17.2.5 Art.19.2. Art.19.3.3 Art.19.4 Art.19.5
Inhalen bij oversteekplaats Inhalen bij voorsorteren Voorrang bij richting veranderen Voorrang aan rechtdoorgaand verkeer Voorrang voetgangers bij afslaan
Art.22bis Art.22quinq Art.22sexies Art.22septies Art.30.1
Rijgedrag in woonerven en erven Gedrag zwakkere verkeersdeelnemers onderling Rijgedrag in voetgangerszones Rijgedrag in speelstraten Voeren van verlichting op motorvoertuigen
Art.30.3.2 Art.30.4 Art.35.1.1 Art.35.1.1 Art.35.1.1
Voeren van verlichting aanhangwagens Voeren van omtreklichten brede voertuigen Personen in kinderbeveiligings- systemen Zitplaatsen zonder veiligheidsgordel Taxi's en kinderbeveiligings- systemen
Art.35.1.1 Art.35.1.1 Art.35.1.1 Art.35.1.1 Art.35.1.1
Vervoer kinderen onder 18 jaarKinderbeveiligings- systemen in motorvoertuigen, anders dan auto'sVervoer op bromfiets of motorfietsVervoer op zware motorfietsVervoer op tweewielige bromfiets
Art.35.1.1 Art.35.1.2 Art.35.1.3 Art.38 Art.39bis
Vervoer op motorfiets met zijspanwagen Vervoer personen voertuigen acht zitplaatsen Gebruik kinderbeveiligings- systemen Voorrang verlenen voorrangsvoertuigen Gedrag bij schoolkinderen vervoer
Art.40.1 Art.40.1 Art.40.1 Art.40.1 Art.40.3.1
Gedrag bij verkeersborden D9 en D10 Gedrag bij verkeersborden F99a en F99b Gedrag bij verkeeersborden F12a en F12b Gedrag bij verkeersborden F103 en F105 Rijgedrag bij haltes
Art.40.3.2 Art.40.4.1 Art.40.4.2 Art.40bis1 Art.40bis2
Rijgedrag haltes, bij afwezigheid vluchtheuvel Overstekende voetgangers Naderen voetgangers- oversteekplaats Voor laten gaan groepen voetgangers Volgen aanwijzingen verkeersbrigadiers
Art.40ter Art.41.1 Art.41.2 Art.41.3.1 Art.44.1 lid 3
In gevaar brengen voetgangers, fietsers,bromfietsers Doorsnijden colonneNaderen wielerwedstrijd Opvolgen aanwijzingen Aantal toegestane inzittenden
Art.44.1 lid 4 48bis 1 Art.61.1.1 Art.61.1.5 Art.63.2.1
Beveiligingssysteem inzittenden kleiner dan 135 cm. Verkeersborden: C24a, C24b, C24c Negeren rood licht Gedrag bij verkeerslicht met groene pijl Lichten boven rijstroken van de rijbaan
Art.5 en 68.3 Art.5 en 68.3 Art.5 en 68.3Art.5 en 68.3Art.5 en 68.3
Verkeersbord C1 Verkeersbord C24a Verkeersbord C24b Verkeersbord C24c Verkeersbord C35
Art.5 en 68.3 Art.72.2 Art.73.1en 73.2 Art.45bis 4 en 5Art.85.3
Verkeersbord C39 Overrijden doorlopende streep Overrijden doorlopende oranje streep Zekeren van de lading Norm kinderbeveiligings- systeem

Lees verder

© 2015 - 2019 Jvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkeersboete 2020: snelheidovertreding en boetesVerkeersboete 2020: snelheidovertreding en boetesDe verkeersboetes 2020 gaan omhoog. Te hard gereden met de auto, een snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom als pre…
EK voetbal 1972Voor het eerst in de geschiedenis bereikte België in 1972 de finales van het EK. Dat jaar werd België ook gekozen tot he…
EK voetbal 1980Het EK van 1980 word georganiseerd door gastland Italië. Dit is de 2e keer dat Italië de eer heeft om het EK te mogen or…
Lenen zonder BKR: geld lenen in België als NederlanderLenen zonder BKR: geld lenen in België als NederlanderNederlanders die in België geld willen lenen, kunnen dit doen om meerdere redenen. Eén daarvan is om niet bij het BKR ge…
Buitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndBuitenlandse verkeersboetes worden in Nederland geïndWie in Europa een verkeersovertreding begaat en daar door de politie bekeurd wordt, heeft grote kans dat hij een acceptg…
Bronnen en referenties
  • Wegcode België, http://www.wegcode.be

Reageer op het artikel "Boetes - Verkeersboetes in België voor 2019"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Mark, 15-10-2019 23:51 #80
Beste,
Door een fout van het Parket zit er anderhalf jaar tussen ontvangst van het PV en een plotseling ontvangen dagvaarding. In de tussentijd is er geen betalingsverzoek of onmiddellijke inning ontvangen door die fout van het Parket (persoonsverwisseling in het dossier). Er is geen sprake van stuiting, onderzoeksdaden waren gericht aan de verkeerde persoon. Gepleegde lichte snelheidsovertreding dateert uit mei 2018, dagvaarding en uitspraak vonnis gepland november 2019.

Is er nu eigenlijk sprake van verjaring van strafvordering? Kan ik eisen om de politierechtbank de dagvaarding in te laten trekken?
Mvg, Mark. Reactie infoteur, 16-10-2019
Beste Mark,

Voor België weet het niet precies. Misschien heb je wat aan de volgende link:
https://www.intolaw.be/verkeersrecht/gedagvaard/de-procedure/verjaren-verkeersboetes#.Xaa-fUYzbcc

Mvg - Sjaak

Sis, 08-10-2019 15:29 #79
Stel je krijgt een geldboete een rijverbod en 3 jaar voorwaardelijk voor snelheidsovertreding. Stel binnen die 3 jaar heb je terug snelheidsovertreding. Zetten ze voorwaardelijk dan in effectief? Wil dit dan zeggen dat ze je gevangenisstraf kunnen geven voor snelheidsovertreding? Reactie infoteur, 09-10-2019
Beste Sis,

Het betekent inderdaad dat je de eerdere voorgelegde sanctie kunt krijgen als je binnen drie jaar na een vorige uitspraak weer een dergelijke zware overtreding begaat. De strafmaat zal ik niet weten, want dit is van vele factoren (verleden) afhankelijk en wordt o.a. bepaald door de officier van justitie.

Mvg - Sjaak

Pietn, 06-10-2019 22:32 #78
Ben geflitst door trajectcontrole ter hoogte Gent Nazareth. Is het mogelijk om de flits foto die van auto werd gemaakt niet op te sturen bij de boete? Reactie infoteur, 07-10-2019
Beste Pietn,

Weet ik helaas niet. Het zou kunnen dat je dit om privacy-redenen kunt vragen. Neem even contact op met de politie.
Zie: https://www.politie.be/5416/

Mvg - Sjaak

Sis, 03-10-2019 17:02 #77
Ook al waren de verkeersboetes altijd heel snel opgestuurd kan het dan zijn dat trajectcontrole 1 week niet gewerkt heeft of kan gewoon heel veel vertraging hebben? Reactie infoteur, 04-10-2019
Beste Sis,

Daar kan ik niet zo veel over zeggen. Het kan enige tijd duren voor je de beschikking ontvangt, maar een niet werkende controle is natuurlijk ook mogelijk.

Mvg - Sjaak

Sis, 03-10-2019 10:38 #76
Vraagje kan je na 7 maanden nog verkeersboete krijgen van beverentunnel Reactie infoteur, 03-10-2019
Beste Sis,

Dit kan langer duren. Boetes tot 340 euro verjaren na 3 jaar, hogere boetes na 5 jaar.
Zie ook:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/vraag-antwoord/virtuele-map/boetes-beschikkingen-0/

Mvg - Sjaak

M., 26-09-2019 09:47 #75
In 2017 ben ik geflitst in België, brief binnengekregen via Leaseplan daarin werd gevraagd je kenbaar te maken (wie ik ben en waar ik woon etc.) daarna niks meer vernomen en dus ook geen boete bedrag. (ook niet via leaseplan)
Nu 2 jaar later een brief vanuit de rechtbank ontvangen dat ik in mei niet voor de rechter ben gekomen.
Echter ik heb na de eerste brief niks meer ontvangen, anders had ik direct de boete betaald!
Mail gestuurd echter niks geen reactie vanuit België.
Nu staat er een boete bedrag open van 698 echter die wil ik niet betalen.

Hoe nu verder?
Zelfs de brief vanuit de rechtbank zat gewoon tussen de folders?

Graag u reactie Reactie infoteur, 26-09-2019
Beste M,

De vraagstelling is voor mij te gecompliceerd; ik zou er geen uitspraak over durven doen. Neem even contact op met de politie in België om te overleggen wat te doen.
Zie: https://www.politie.be/5416/

Mvg - Sjaak

C., 03-09-2019 18:26 #74
Ik ben met export platen geflitst. Auto is vanuit Nederland geëxporteerd naar België. Toen ik geflitst werd stond de auto op Nederlandse kenteken. Brief met boete is eerst naar de garage gestuurd waar ik het gekocht had en toen pas naar mij kan ik dit aanvechten? Reactie infoteur, 04-09-2019
Beste C.,

Nee, dit is niet aan te vechten. De overtreding is gepleegd, de bestuurder achterhaald.

Mvg - Sjaak

Sis, 09-08-2019 18:08 #73
Trajectcontrole was het niet want dat zegt de coyote. Kan dit roodlichtcamera zijn of een sensor die licht regelt? nog nooit gezien daarmee. Reactie infoteur, 13-08-2019
Zou het niet weten Sis. Mogelijk een andere lezer van dit bericht?

Mvg - Sjaak

Sis, 09-08-2019 10:01 #72
Vierkant bakje met rood pinkende sensor in midden op verkeerslicht, wat is dit? Reactie infoteur, 09-08-2019
Beste Sis,

Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Radar- of trajectcontrole misschien?

Mvg - Sjaak

Id, 01-08-2019 17:08 #71
Vorig jaar april heb ik te hard gereden op de E34 bij Turnhout. Ik reed daar gecorrigeerd 94 km/u. Er gold een maximumsnelheid wegens wegwerkzaamheden van 70 km/u. Echter stond op de boete die ik heb ontvangen een maximumsnelheid van 50 km/u. Hierdoor zou ik niet 24 km/u maar 44 km/u te hard hebben gereden. Zowel op de bewegwijzering als op wegenenverkeer.be stond echter 70 aangegeven.

Toen ik de boete binnenkreeg heb ik vrij snel een betwistingsformulier ingevuld online. Hier heb ik nooit meer iets van gehoord. Twee weken terug kreeg ik ineens een dagvaarding. Kan iemand mij nog wat advies geven? Reactie infoteur, 02-08-2019
Beste Ld,

Misschien kun je via de volgende link advies vragen en/of oude camerabeelden bekijken.
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/camerabeelden/antwerpen

Mvg - Sjaak

Chris, 23-07-2019 10:16 #70
Vandaag 23/7/2019 een minnelijke schikking ontvangen voor een bedrag van 108 euro voor rijden met een te hoge snelheid.
Overtreding zou op 11/1/2018! heben plaatsgevonden. meer dan anderhalf jaar geleden dus.
Verder valt op dat er geen gereden snelheid bij staat.
Ook is het adres verkeerd, straat fout geschreven en een postcode zonder letters erbij.
Vreemd allemaal, lijkt wel een spookbrief…

Is dit iets wat vaker voorkomt en moet ik na zo lang deze schikking ook betalen? Reactie infoteur, 23-07-2019
Beste Chris,

Over het algemeen zal een formfout in de vermelde gegevens niet (meer) tot vernietiging leiden. Bij de volgende link kun je informatie vinden/aanpassingen plegen.
https://www.verkeersboetes.be/

Mvg - Sjaak

Sis, 14-07-2019 08:24 #69
Houd een rechter rekening met dat je bv in beverentunnel maar 50 mocht en veel meer reed dat dit een verschil is dan met een stad waar mensen lopen of helemaal niet Reactie infoteur, 15-07-2019
Beste Sis,

Er wordt rekening gehouden met de omstandigheden waarbinnen de overtreding plaatsvindt. In de bebouwde kom, een erf of b.v. wegwerkzaamheden wordt het altijd zwaarder aangerekend dat b.v. op een autoweg of autosnelweg. Daarnaast speelt de verkeersintensiteit op het moment uiteraard ook een rol.

Mvg - Sjaak

Sis, 10-07-2019 11:51 #68
Weet iemand vanaf welke datum in maart de beverentunnel ingesteld was op 100 km? Reactie infoteur, 10-07-2019
Beste Sis,

Ik zou het helaas -als Nederlander- niet weten, maar misschien is dit een verklaring:
https://www.hln.be/in-de-buurt/beveren/noodherstelling-aan-riool-beverentunnel-duurt-langer-dan-voorzien~a38cfd26/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Mvg - Sjaak

Jimmy, 23-04-2019 09:26 #67
Hallo,

M.b.t de mensen die geflitst zijn in de Beverentunnel door de trajectcontrole. De borden stonden duidelijk aan de rechterkant van de baan, een klein bordje met camera op en daaronder het witte bord 'trajectcontrole'. Ikzelf rijd hier ook dagelijks voorbij. ook de snelheid staat altijd duidelijk aangegeven, het enige dat ik wel kan beamen is dat er soms 50km/h stond terwijl de beide baansvakken leeg waren. Aanvechten zal geen nut hebben, en zelfs nu is het oppassen want de 'tijdelijke' trajectcontrole is weg, maar er staan nog altijd borden die aangeven dat er trajectcontrole is dus als men dit stiekem doorzet. De staatskas is alleszins goed gevuld door die trajectcontrole daar, 5j lang nooit enige controle, alleen richting Antwerpen stond men soms mobiel te flitsen aan de uitgang. Reactie infoteur, 23-04-2019
Bedankt voor de verduidelijking Jimmy.

Mvg - Sjaak

Machiel, 10-04-2019 10:25 #66
Beste,
Ook ik ben (net als Inge) slachtoffer van de tijdelijke 50km/u trajectcontrole in de Beverentunnel in maart 2019. Helaas blijft het bij mij niet bij één boete, ik heb er nu al drie en er zouden er zomaar nog meer kunnen volgen, ik rijd hier namelijk bijna dagelijks voor mijn werk. En het zijn geen kleine bedragen…
Zoals Inge ook al schreef was het totaal niet duidelijk aangegeven, ook in de tunnel zelf stonden alleen groene pijlen ten teken dat de rijbanen open waren. De werkzaamheden startten vlak erna. Nu is mijn vraag of het zin heeft om bezwaar te maken en op welke gronden dit de meeste kans maakt van slagen. Ik kan me de volgende argumentern bedenken:

- Onduidelijke signalering.
- Meerdere boetes vanwege zelfde delict op zelfde traject heeft geen "leereffect" en heeft dus geen verbeterde verkeersveiligheid tot gevolg.
- Mogelijk nog andere argumenten?

Ik hoor graag uw advies. Reactie infoteur, 10-04-2019
Beste Machiel,

Voor zover ik kan beoordelen zou je hooguit bezwaar kunnen maken bij een onduidelijk of onvoldoende signalering. Maar of het succes zal hebben?

Mvg - Sjaak

Freek, 09-04-2019 20:45 #65
Beste,
Ik heb een jaar of 8 geleden een verkeersboete in België gekregen. Ik heb deze aangevochten, dit is voorgekomen en ik ben bij verstek veroordeeld tot betaling. Ik heb niet betaald en realiseer me dat als ik aangehouden wordt in België ik alsnog moet betalen. Nu sta ik op het punt om via een NL gespecialiseerd transport bedrijf een auto uit USA in ter laten voeren, inklaring gaat via België ivm de daar lagere BTW tarieven. Mijn gegevens als eigenaar zijn bekend bij de Belgische partner van het transport bedrijf die de inklaring in België regelt, ik ga zelf niet naar België maar mijn toekomstige auto is wel even fysiek in België. Is er een kans dat de douane bij inklaring controleert of er op mijn naam boetes openstaan en kunnen zijn dan mijn auto in beslag nemen en mij zo dwingen naar België te komen om de boetes te betalen? Reactie infoteur, 10-04-2019
Beste,

In Nederland geldt het volgende (voor België weet het niet. Ook niet of fysieke zaken in beslag genomen kunnen worden. Lijkt me meer iets voor de douane)
""Overtredingen: hoe lang op het strafblad
Justitiële gegevens van overtredingen worden verwijderd:
• 5 jaar na de einduitspraak of 5 jaar na het volledig betalen van een strafbeschikking;
• 10 jaar na de einduitspraak of 10 jaar na het volledig voldoen van een strafbeschikking als er een vrijheidsstraf of een taakstraf is opgelegd;
• 2 jaar na het overlijden van de persoon op wiens strafblad het feit staat.
Deze termijnen worden niet verlengd.""

Mvg - Sjaak

Inge, 04-04-2019 10:55 #64
Beste,
I.v.m. noodherstellingswerkzaamheden in de Beverentunnel is/was er tijdelijke trajectcontrole ingesteld van 50km/u. Nu is er n bekeuring binnen gekomen wegens te hard rijden (Normaliter mag je 100 km/u), maar hebben geen enkele aankondiging gezien van deze trajectcontrole. Niet op de grote, digitale borden boven de weg, ook niet op enige andere manier langs de weg. De tunnel was leeg, zonder werkzaamheden en zonder verkeer op moment van doorkomst, beide rijbanen waren open en ik heb niets gezien wat duidde op werkzaamheden aan of langs de weg.
Hoe kom ik erachter of de trajectcontrole nog steeds actief was op 17 maart. Als ik Google kan ik nl niets vinden. Reactie infoteur, 04-04-2019
Beste Inge,

Het moet inderdaad wel door middel van bebording/signalering aangegeven worden. Je zou eens bij Rijkswaterstaat kunnen informeren, wanneer de snelheidsbeperking van kracht was.

Mvg - Sjaak

Jeroen, 02-04-2019 17:53 #63
Beste,

Mijn 2 vrienden en ik hebben een parking verlaten door de slagboom van de parking op te tillen en weg te rijden (zonder te betalen). We moeten hiervoor een boete van 750 euro betalen. Wij snappen namelijk niet hoe dit aan zo'n hoog bedrag kan liggen.
Kan je ons hier mee helpen? Reactie infoteur, 03-04-2019
Beste Jeroen,

Ik vrees dat dit voor een groot deel buiten de wegenverkeerswet valt, maar onder vandalisme plus een verkeersboete voor het niet betalen van de parkeerkosten. Het zal m.i. onder het strafrecht vallen.

Mvg - Sjaak

Eduard, 28-03-2019 07:53 #62
Beste sjaak!

Er was een tijdelijke traject controle in de beverentunnel van 50km per uur waar je normaal 100 mag.ik ben hier 3-4 weken terug te hard door gereden met 30-40 km te hard omdat er niks aan de hand was(geen werkzaamheden geen file)hoe lang duurt het voordat ik een boete kan verwachten in de bus? Reactie infoteur, 28-03-2019
Beste Eduard,

Dat kan tot een paar maanden duren.

Mvg - Sjaak

Walther, 23-02-2019 12:03 #61
Beste Sjaak,
Ik heb recent een boete(58 euro) binnen gekregen waarop staat dat de politie een vermoeden heeft dat ik een verkeersovertreding heb begaan in Brussel omdat het voertuig met bijbehorend kenteken op mijn naam staat. Ik zou mijn auto op een voetgangerszone hebben staan? Nu komt het, ik ben namelijk nog nooit met die auto over de grens geweest! Heb hierover al een betwistingsformulier ingevuld maar dit heeft geen enkel nut gehad, ik moet toch betalen. Nu gaat het mij niet om die 58 euro, maar ik ben bang dat er een valse kentekenplaat in omloop is, of de ambtenaar heeft een verkeerd kenteken genoteerd? Hoe kan ik dit nu aanpakken, kan ik om bewijsmateriaal vragen (foto)?
Met spontane groet, Walther Reactie infoteur, 25-02-2019
Beste Walther,

Ik heb ook geen direct antwoord. Misschien kun je het best even contact op nemen via bijgaande link om te overleggen hoe je moet handelen.
https://www.politie.be/5416/vragen/verkeersboetes

Mvg - Sjaak

Tamana, 19-02-2019 14:43 #60
Beste,

Onlangs ben ik een weekendje in België geweest. Enkele dagen na thuiskomst heb ik welgeteld 5 boetes binnengekregen; allen van dezelfde route (E411 om 13:52, E411 om 13:55; en vervolgens A1 14:20, A1 14:22 en A1 14:30). Is het wettelijk toegestaan dat je binnen eenzelfde route binnen enkele minuten meerdere boetes krijgt (lijkt me sterk? volgens mij mag dit in NL niet). Daarnaast vind ik het in België ook erg onduidelijk aangegeven wat de maximale snelheid is. Ik reed mee met het verkeer en ga er dan ook vanuit dat meer mensen deze boetes nu hebben binnengekregen. Ik las dat een boete uitschrijven zonder dat de bestuurder was aangehouden voorheen wettelijk niet toegestaan was ivm schending van privacy bij het opvragen van bestuurdersgegevens. Geldt dit nog steeds? Reactie infoteur, 20-02-2019
Beste Tamana,

Ik zou het -in tegenstelling tot hoe het in Nederland geregeld is- niet durven zeggen. Ik kom een "stapeling" van bekeuringen niet tegen, wel een maximumbedrag gekoppeld aan het aantal overtredingen.
Zie: https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-190414/2025-hoofdstuk2
Eventueel kun je voor nadere informatie contact opnemen met:
https://www.politie.be/5416/

Mvg - Sjaak

Kees Grannas, 01-02-2019 11:05 #59
Goedemorgen,

Op 18/10/18 moest ik iets afleveren in Mechelen.
De route die mijn navigatie koos bracht mij bij een eenrichtingstunneltje waar ik niet doorheen mocht.
Ik ben toen omgedraaid en heb een andere route genomen naar mijn afleveradres.
Maar de camera op die weg heeft mij geflitst voordat ik kon draaien want ik heb een 7 meter bus en die heeft een iets grotere draaicirkel en ik moest iets verder rijden naar een breder stuk.
Ik kreeg hiervoor een bekeuring van € 174,- die ik " betwist " heb omdat ik bewijs kon meesturen van mijn GPS zender die ik in de auto heb waarop mijn route duidelijk aangegeven staat.
Daardoor kon men zien dat ik VOOR het tunneltje gedraaid ben en een andere route heb genomen.
Gisteren kreeg ik een brief met de mededeling dat de " betwisting " niet aanvaard is en ik toch moet betalen.
Dit ben ik echter niet van plan omdat ik niet onder de tunnel ben doorgereden! En kan het bewijzen dmv mijn GPS.
Wat nu te doen?

Vriendelijke groet,
Kees Reactie infoteur, 01-02-2019
Beste Kees,

Helaas zou ik niet weten hoe je verder moet handelen. Je kunt het voorleggen aan de politie via onderstaande link. Zij spreken Nederlands en zijn mij al eens eerder tot hulp geweest.
https://www.politie.be/5416/

Mvg - Sjaak

Yogesh, 27-12-2018 15:07 #58
Hoi,

Gisteren heb ik een parkeerboete gekregen in Brussel. Papiertje was op de voorruit geplaatst. Moet ik die wel betalen of kom ik wel onderuit zonder betalen?

Mvg,
Yogesh
Yogesh Reactie infoteur, 27-12-2018
Beste Yogesh,

Nee, je komt er niet onderuit. Er vindt uitwisseling met Nederland plaats als er niet betaald wordt.

Mvg - Sjaak

R. Herstel, 24-11-2018 15:27 #57
Heb een boete ontvangen uit België wegens te hard rijden. Wij zijn daar echter nooit gewest. De eerste 2 cijfers van het kenteken kloppen niet. De boete is naar de verkeerde persoon gestuurd. Naar ons ipv de eigenaar van het kenteken. Heb de boete betwist en uitgelegd dat dit niet ons kenteken is en niet onze auto. Heb nu een brief gekregen dat dit niet gegrond is verklaard en moet alsnog de boete betalen van een overtreding op een verkeerd kenteken. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 26-11-2018
Beste R,

Neem even via mail contact op met de Belgische politie om te achterhalen hoe u het best kunt handelen.
https://www.politie.be/5998/nl/contact
of neem telefonisch contact op met de politie Limburg:
+32 11 28 72 11

Mvg - Sjaak

D., 08-11-2018 14:37 #56
Beste,

Ik ben 17-06-2018 geflitst op de E25 Liege 3.2. Hier heb ik na correctie 21 km te hard gereden.
Mijn vraag hier over is dat de er een snelheidswijziging is bij 3.3 en dus inhoud dat hun op honderd meter na een snelheidswijziging staan. In Nederland mogen ze niet zo dicht op een snelheidswijzing staan is dit in België ook zo?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

D. Reactie infoteur, 08-11-2018
Beste D,

Dat dit in Nederland niet zou mogen is mij niet bekend? Wel kun je in het algemeen stellen dat een maximum toegestane snelheid bij passage van een bord/snelheidsaanduiding al gereden moet worden, en niet dat de snelheid vanaf het bord aangepast zou moeten worden.

Mvg - Sjaak

Heb zojuist de tabel separaat gemaild gekregen. Als de afstand niet klopt zou dit een reden kunnen zijn bezwaar in te dienen. Ik was/ben helaas niet op de hoogte van de regel.

Axel, 18-09-2018 14:34 #55
Beste,

Ik heb gisteren een verkeersboete ontvangen wegens niet betalen in knokke. Ik heb wel degelijk betaald via sms maar ik was 1 teken van mij mijn nummerplaat vergeten invoeren. Ik heb hierop direct contact opgenomen met de maatschappij maar die zeiden niet veranderlijk woordelijk te zijn voor mijn verkeerde ingave terwijl ik wel degelijk over een betalingbewijs beschik. Nu was mijn vraag wat kan ik hier tegen doen en hoef ik deze boete te betalen?

Met vriendelijke groeten
Axel Reactie infoteur, 18-09-2018
Beste Axel,

Neem alsnog even contact op en vraag of je een kopie betalingsbewijs kunt sturen. Ik kan me voorstellen dat men het binnen een geautomatiseerde afhandeling niet heeft afgeboekt. Neemt niet weg dat men het geld dan op een (tussen) rekening geboekt zal moeten hebben (ze moeten het geld administratief tenslotte ergens laten).

Mvg - Sjaak

Nikky, 23-08-2018 19:27 #54
Goedendag,
Ik ben bekeurd op de 20-07-2018 A14/E17 LIlle om 23.15 uur met een te hoge snelheid van 11km trajectcontrol, deze bekeuring heb ik netjes betaald!. Een dag later ontvang ik de zelfde brief maar dan voor 1km te hard rijden ook een datum van 20-07-2018 maar met een tijd 23.18 uur met een vaste camera.
Mijn vraag is kan je 2x bekeurd worden op een weg waar trajectcontrol is en dus bekeurd op wordt en door een vaste camera die er hangt aan de weg? Of is dit misschien een foutje want dan zou België snel geld verdienen zeg in 3 min tijd €100,- rijker Wauw

Mvg nikky Reactie infoteur, 24-08-2018
Beste Nikky,

Gaat het om twee verschillende situaties binnen de afgelegde afstand? Enerzijds is er trajectcontrole, anderzijds een situatie die waarschijnlijk minimaal 5 km. verder gelegen is. Is er tussentijdse verandering in bebording/waarschuwing, intensiteit van het verkeer, gecombineerde in en uitvoegstroken etc.? Dit zou zo maar het verschil kunnen maken. Alhoewel het zuur is, ligt het 2 x bekeuren mogelijk aan één van deze factoren.

Mvg - Sjaak

Daniel, 14-08-2018 10:31 #53
Goedendag,

zojuist een brief gekregen van de federale overheidsdienst justitie. ivm een verkeersboete van 53 euro. boete heb ik betaald, alleen 2 weken later krijg ik wederom een brief met hierin de boodschap dat hij niet officieel betaald is? Dit omdat ze het bedrag niet kunnen koppelen aan een openstaande boete. Er is iets misgelopen bij mijn overschrijving.

nu moet ik binnen 10 dagen rechtzetten op de website. probleem is dat ik mijn bekeuring niet meer heb waar de duplicatiecode opstaat. nu wil ik hun telefonisch proberen te bereiken, maar sta al een half uur in de wachtrij. Wat nu?

mvg,
Daniel Reactie infoteur, 14-08-2018
Beste Daniel,

Log in met je DigD op de site van het CJIB, dan worden de openstaande boetes getoond.
Zie: https://www.cjib.nl/
Hoop dat het lukt.

Mvg - Sjaak

Maxmallows, 13-08-2018 14:03 #52
In december heb ik een PV ontvangen, 102 gereden, met correctie 95 km/uur waar je 90 mocht rijden. Vragenlijst ingevuld en retour gestuurd. Heb echter nooit een brief ontvangen voor betaling. Als ik op verkeersboetes.be wil inloggen, lukt het niet want heb geen identificatie code. Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 13-08-2018
Beste Maxmallows,

Het best kun je even contact opnemen met de helpdesk:
Bel de helpdesk op +32 (0)2 278 55 60 op weekdagen tussen 8u en 17u.

Mvg - Sjaak

Ellen, 07-07-2018 15:29 #51
Beste,

Ik ben afgelopen maandag aangehouden op een parkeerplaats vlakbij Luik, omdat ik met draaiende motor stond te wachten op een dochter die snel ging plassen, maar ik stond op een gehandicapten plek.
Ik mocht niet her-parkeren op de plek ernaast die net was vrijgekomen. Ik heb aangegeven dat ik snap wat ze bedoelden maar dat nog 3 plekken vrijwaren en ik met alle liefde verderop ging staan, maar ze waren niet te vermurwen. Politie stond elders bij een tankplek. Ik moest papieren inleveren en meelopen (met inmiddels teruggekomen dochter). Daarna hebben ze een foto van mijn auto gemaakt op de gehandicapten parkeerplek. Ik heb denk ik wel 10 keer om teruggave papieren gevraagd maar ze zijn 20 min bezig geweest om ik weet niet wat uit te zoeken (was natuurlijk niets) en uiteindelijk moest ik 116 euro betalen. Ik heb 2 keer gezegd dat ik het zou overmaken maar kreeg de keuze cash of card anders kreeg ik mijn papieren niet terug. Nu lees ik dat ik geen bezwaar meer kan maken omdat ik direct betaald zou hebben… (Ik heb overigens bij mijn handtekening wel "under objection" geschreven). Wat kan ik nu doen, want in het hele proces bekruipt me zo'n gevoel van misbruik van positie/macht. Reactie infoteur, 10-07-2018
Beste,

Formeel geldt parkeren al voor de duur langer/anders dan het onmiddellijk laden en lossen van goederen en/of het in of uit laten stappen van passagiers. Of de motor hierbij wel of niet draait, maakt geen verschil.
Wat de -na betaling- te ondernemen stappen zijn kan ik helaas niet zeggen. Misschien kun je contact opnemen met één van de bureau's die op de gelinkte site vermeld staan.
http://www.arroieper.be/nl/pagina/9-65-220/boetetarieven-alcohol.html

Mvg - Sjaak

E., 04-07-2018 14:25 #50
Hallo,

Ik ben vannacht rond 01:45 op een snelweg met werkzaamheden in België geflitst. Mijn exacte snelheid weet ik niet, maar op het moment dat ik de flits zag reed ik 113 km p/u (maar het meetmoment weet ik dus niet). De maximumsnelheid was 70 km p/u. De werkzaamheden waren op het moment van de overtreding niet bezig, en er was geen enkel ander voertuig in de omgeving. Wat zijn de gevolgen? Reactie infoteur, 04-07-2018
Beste E.

De overschrijding van de max. snelheid is meer dan 30 km/u. Wacht eerst de beschikking af, daarna is er -naar aanleiding van het omschrevene- meer over te zeggen.

Mvg - Sjaak

Broks, 11-06-2018 15:11 #49
Ik heb schijnbaar / blijkbaar een verkeersboete begaan en ontving een schrijven tot betaling. Echter via de site verkeersboeten.be kan ik niet inloggen en de telefonische helpdesk is niet te bereiken! En nu? Reactie infoteur, 11-06-2018
Beste Broks,

Ik neem aan dat we het over de volgende site hebben (met een S in plaats van een N en op werkdagen)
https://www.verkeersboetes.be/

De site schijnt inderdaad geregeld problemen te kennen. Neem even contact op met de plaatselijke politie hoe te handelen.

Mvg - Sjaak

Michiel, 05-06-2018 10:57 #48
Hoi sjaak.
Ik heb een flinke snelheidsovertreding begaan van gecorrigeerd 94 waar ik 50 mag binnen de bebouwde kom. Ik woon in nederland en was op doorreis naar mijn werk in nederland via belgie. Nu zag ik dat het voor buitenlanders die op doorreis zijn max 473 euro kost. is dit in mijn geval ook zo? ik hoop het zo want ik kan niet zonder rijbewijs.
wat staat mij te wachten?

groeten michiel Reactie infoteur, 05-06-2018
Beste Michiel,

Ik link je hierbij twee sites die antwoord geven op je vragen.
1. hier kun je zelf de boete uitrekenen:
https://www.wegcode.be/boeteberekening

2. het verbod tot het recht tot sturen zou voor België wel kunnen gaan gelden; voor andere landen niet. Zie:
http://www.mister-wolf.be/nl/nieuws/153/Geldt-een-ontzetting-van-het-recht-tot-sturen-ook-in-het-buitenland.html

Mvg - Sjaak

Henk, 19-05-2018 20:41 #47
Beste Sjaak,
Ik woon in Nederland, ik heb een verkeersboete ontvangen, te hard gereden (geflitst)
Blijkbaar is daar mijn kenteken geflitst, terwijl ik niet in België geweest (kan je ook een foto opvragen)
Op de informatiebrief staat vermeld: Heden 17-04-18 13:56 hebben wij Stefaan de Saegher Hoofdinspecteur vastgesteld Semi mobile camera
Daar waaronder plaats van overtreding 07-04-2018 om 13:25 Terwijl ik niet in België geweest ben.
Zou dit een nep brief zijn, de betaling moet via een QR code is dat normaal in België.
Of moet ik reageren op deze brief.
Graag een reactie Reactie infoteur, 21-05-2018
Beste Henk,

Helaas weet ik niets van betaling via een QR code. Het is wellicht verstandig even contact op te nemen met de politie in België om hen de vraag voor te leggen. Zie:
http://www.lokalepolitie.be/5416/faq/120.html#L

Mvg - Sjaak

Alkan, 18-05-2018 10:00 #46
Kreeg een verkeersruzie met een (burger) personenwagen die later van de politie blijkt te zijn
hij zou mij 3 boetes sturen zei hij
1 onveilig rijgedrag
2 middelvinger opsteken
3 minder dan 5 m afstand houden
wat kan ik als boete verwachten? Reactie infoteur, 18-05-2018
Beste Alkan,

In Nederland kan je binnen dezelfde situatie maximaal 2 x beboet worden. Of dit in België ook zo is weet ik niet.
1. het ligt er aan in welke situatie, maar mogelijk artikel artikel 7.3 - tweede graad
2. belediging ambtenaar of negeren aanwijzingen? artikel 4.1
3. "de bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden. artikel 10.1.1

Zie voor de bedragen:
https://www.wegcode.be/boetetarieven

Roel, 03-05-2018 08:56 #45
Beste,

Wanneer het bord C29 wordt genegeerd, welke graad van overtreding is dit?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 03-05-2018
Beste Roel,

Ik vermoed een overtreding van de tweede graad, conform artikel 45.
Zie: https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/220-art45
en
23 - https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden/148-art2

Mvg - Sjaak

Peter, 01-05-2018 17:48 #44
Goedemiddag,
valt er vanmiddag bij mij een brief in de bus van politie Belgie. zou op 24 maart 2018 te hard gereden hebben op de A4-E411 89 ipv 50 op een snelweg om half 3 s'nachts. volgens mij mag je er 120 km rijden. Kan me niet voorstellen dat ik de enigste ben geweest om dit tijdstip. Ben dus op zoek naar mensen die hetzelfde hebben. Mogelijk kunnen we dit aanvechten?

ben benieuwd, gr Peter Reactie infoteur, 02-05-2018
Beste Peter,

Misschien kun je op google-maps de locatie bekijken om de bebording te controleren. Als de aanduiding klopt, heb je waarschijnlijk weinig kans als je bezwaar indient.

Mvg - Sjaak

Dominic, 23-04-2018 15:30 #43
Ik stond te wachten voor rood om rechtdoor te gaan. Links kreeg groen en dacht dat het voor rechtdoor was. Op het kruispunt kwam ik erachter dat ik het fout had en ben rustig overgestoken aangezien ik al voorbij het licht was. Reed in een vrachtwagen wat gaat dit kosten? Reactie infoteur, 24-04-2018
Beste Dominic,

Het negeren van een rood licht is een overtreding van de derde graad en bedraagt bij minnelijke schikking 235 euro exclusief administratiekosten.

Mvg - Sjaak

Tony, 18-04-2018 21:06 #42
Beste,

Wegens werken waren er borden geplaatst bij ons in de buurt, onoplettend reed ik een C1 bord voorbij en werd ik verder in de straat aangehouden en bekeurd. De bekeuring is het negeren van een C3 bord! Kan ik dit betwisten met duidelijk een plan van wegen en verkeer met de aankondiging van de werken en het bord C1 ipv C3?
Is dit een procedurefout?

Met vriendelijke groeten Reactie infoteur, 19-04-2018
Beste Tony,

Een verkeerde vermelding van het verkeersbord zou je een procedurefout kunnen noemen, maar dit leidt niet (meer) tot ongeldigverklaring van de overtreding die geconstateerd is… helaas.

Mvg - Sjaak

Tim, 23-03-2018 00:58 #41
Hallo,

Ik heb een schikking binnen gekregen omdat ik in Antwerpen (met correctie) 83km p/u heb gereden waar 70 is toegestaan. Nu heb ik ooit gehoord dat als je niet op het formulier dat ik binnen kreeg zou reageren en de komende 2 jaar niet met die auto in België zou komen dat de boete dan ongeldig verklaard zou worden. Is dit juist? Of is de regelgeving veranderd in de loop van tijd? Reactie infoteur, 23-03-2018
Beste Tim,

Nee, dat is niet juist. Binnen Europees verband krijg je uiteindelijk de boete -met verhoging- alsnog via het CJIB op de deurmat.

Mvg - Sjaak

S. de Vries, 22-02-2018 11:00 #40
Vanochtend onze vrachtwagen aangehouden en bekeurd voor overbelading. De boete bedroeg €3000,00. Technisch voldeed het aan de aslasten maar het totaal gewicht werd overgeschreden. Waar kan ik informatie vinden of uitleg hoe dit enorm hoge boetebedrag tot stand is gekomen? De boete is wel ter plaatse voldaan. Reactie infoteur, 23-02-2018
Beste S,

Kijk even bij de volgende link:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/decreten/decr-030513/2057-hs3 - paragraaf 2 (overbelading < dan 50 kg)

Mvg - Sjaak

Jan Mossel, 01-02-2018 21:25 #39
Ik ben op 8 oct 2017 geflitst met gecorrigeerd 11km te hard 101 waar ik 90 moet op de autosnelweg met een bestel bus met aanhanger. mijn baas heeft na eerst wat papierwerk te hebben ingevuld de boetes binnen gekregen. wat blijkt nu mijn baas krijgt een boete van E66 en ik als chauffeur een van E72 dat zijn twee boetes voor een overtreding. kan u dat uitleggen?
dit is iets van het laatste half jaar voordien nooit meegemaakt. Reactie infoteur, 02-02-2018
Beste Jan,

Het lijkt vreemd dat er voor één en dezelfde overtreding een boete wordt uitgeschreven. Bij flitsen is ook niet na te gaan wie de feitelijke bestuurder is?
Neem even contact op met een plaatselijk politiebureau om te vragen hoe te handelen, of dien bezwaar in tegen de beschikking.

Mvg - Sjaak

Daan, 15-01-2018 21:13 #38
Ben op 28-6-2017 geflits op de ring Antwerpen na correctie 4km/h te hard. Heb hier voor een aanvankelijk proces verbaal voor kregen, antwoord formulier niet in gevuld. Stond op als als je niet akkoord gaat het antwoord formulier in vullen. Heb hier tot op heden niks meer over gehoord, is dit normaal? Reactie infoteur, 16-01-2018
Beste Daan,

Rustig afwachten vrees ik. Hoe lang de tijdsduur kan zijn weet ik niet, maar ik lees in diverse publicaties dat dit lang kan duren. Je hoort vanzelf wel wat; zo niet, dan heb je geluk.

Mvg - Sjaak

Patrick, 03-01-2018 16:35 #37
Bij wegwerkzaamheden is mijn dochter geflitst. Niet aangehouden maar later een Proces Verbaal thuis gekregen.
Gecorrigeerde snelheid 110 km bij een maximale snelheid van 70 km.Zij heeft een dagvaarding ontvangen, maar is door de rechtbank veroordeeld bij verstek tot een boete van ca. Euro 600,00 en zij heeft die keurig betaald.

Bij vertrek gisteren op Zaventem is zij aangehouden omdat blijkbaar in het vonnis ook een rijverbod van 15 dagen is opgenomen. Dit staat geregistreerd tot 2020. Zij mocht uiteindelijk wel vertrekken op vakantie, maar heeft verder geen duidelijkheid gekregen

Hoe kun je als Nederlander "voldoen" aan dat rijverbod?
Geldt dat wel voor buitenlanders? Reactie infoteur, 04-01-2018
Beste Patrick,

Het rijverbod geldt voor België. Als je nog in het bezit bent van je rijbewijs, mag je in Nederland gewoon rijden.

Mvg - Sjaak

Maria, 28-12-2017 12:36 #36
Ben gisteren bekeurd in België. Dagje uit vanuit Nederland. Stond 1/2 minuut stil met alarmlichten aan (op een plek waar ik normaliter niet mag stilstaan) omdat medepassagier even ging vragen welke kant we op moesten.
Politie kwam en vroeg om mijn paspoort, later om mijn adres. Waarom? U krijgt bekeuring thuis. Hoeveel is de bekeuring?
Antwoord: Dat leest u wel in de brief. Politieman was zeer onbeleefd. Ik had het idee dat ik de pineut was omdat ik een Nederlands kenteken heb. Maar… ik stond even stil op een plek waar ik niet mag staan dus bekeuring is wel terecht.
Kan iemand mij vertellen in welke categorie deze overtreding valt? Hoelang het duurt voordat ik bericht krijg?
Groet Maria Reactie infoteur, 28-12-2017
Beste Maria,

Het betreft een overtreding van de tweede graad.
Zie:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden/148-art2
vanaf artikel 24
Het kan wel enkele weken duren totdat je een minnelijke schikking ontvangt.

Mvg - Sjaak

Vd Noort, 14-12-2017 18:34 #35
Een stiefdochter had haar auto uit geleend aan iemand en die is er mee naar België geweest. Dit was is juli. Nu valt er een maand geleden een dagvaarding op de mat waarin ze voor de rechter moet verschijnen en de aanklacht is als bestuurder van een voertuig op de openbare weg, nagelaten te hebben zich te gedragen naar de verkeerslichten, regelmatig naar de vorm, voldoende zichtbaar en overeenkomstig de voorschriften van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer aangebracht, namelijk : een rood licht of rode pijl te zijn voorbij gereden. Art.5 en 6.1.1.1 en 4 van het kb van 1 dec 1975, art 29.1 lid2 en 38.1.3 van de wet betreffende de politie over wegverkeer kb tot coördinatie van 16 maart 1968. Wat moeten we doen en wat kan de boete worden? Moeten we wel verschijnen of niet? Reactie infoteur, 15-12-2017
Beste,

Probleem is in eerste instantie dat uw stiefdochter moet aan kunnen tonen dat zij de bestuurder niet was. De hoogte van de boete zal ter zitting worden vastgesteld.
U kunt even contact opnemen via het gelinkte informatienummer om te achterhalen wat de opties zijn. Mijn ervaring dat men daar bereid is informatie/advies te geven.
http://www.lokalepolitie.be/5907

Mvg - Sjaak

Ilse, 01-12-2017 15:31 #34
Ik ben een weekendje naar België geweest een kleine maand geleden (naar Gent, om precies te zijn).

Er valt vandaag een brief op de deurmat van de politie. Gemeten snelheid is 97 km/h, waar je 90 km/h mocht. Na correctie blijft er nog maar 1 km/h over. Ik lees in het artikel dat buiten de bebouwde kom pas vanaf 9 km/h een boete geldt. Daarnaast ben ik een Nederlander en ben ik niet staande gehouden voor de boete. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Groetjes Ilse Reactie infoteur, 04-12-2017
Beste Ilse,

Ik zie dat de regels pas zijn veranderd en ik deze aan moet passen… sorry.
Tot 10 km. per uur is de boete 53 euro exclusief administratiekosten.

Mvg - Sjaak

De Vetten, 14-10-2017 22:39 #33
Ik ben als vrachtautobestuurder door een plotselinge remactie voor mij van een personenauto waar ik op dat moment voor moest afremmen geflitst, het stoplicht sprong op het moment dat ik de kruising passeerde op oranje, wat zijn voor mij de gevolgen als Nederlander? Reactie infoteur, 16-10-2017
Beste de Vetten,

Als het goed is worden er twee foto's genomen, één bij passage van het verkeerslicht en één na passage van het licht. Als op de eerste foto het verkeerslicht nog oranje/geel is, heeft dit geen consequenties en geldt het niet als door rood licht rijden.
Mocht je alsnog een beschikking krijgen, dan kun je de foto's -ter controle- bij het CJIB opvragen/inzien.
Zie: https://www.cjib.nl/ik-wil-mijn-flitsfoto-bekijken

Mvg - Sjaak

Ricardo, 10-10-2017 20:55 #32
Op vakantie in België geweest, nu heb ik een bekeuring ontvangen op de snelweg E42.
Hier was een C 43 bord met 90. Nu heb ik een bekeuring ontvangen zonder een gemeten snelheid. Wat kan ik nu doen?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 11-10-2017
Beste Ricardo,

Ik neem aan dat de boete ergens op gebaseerd moet zijn. Alleen een vermelding voor te hard rijden, zonder nadere toelichting is niet correct.
Voor meer informatie zie;
http://www.lokalepolitie.be/5381/bezwaarschrift.html
en
https://www.wegcode.be/boeteberekening

Mvg - Sjaak

Ayse, 03-10-2017 12:47 #31
Hallo, vanochtend heb ik de auto met de gevaarslichten aan laten staan op de weg om het kind af te zetten. Ik was helaas ook mijn auto vergeten op slot te zetten. Toen ik terugkwam zag ik dat de agent al bezig was met een pv. Hij vroeg mijn rijbewijs en ik was mijn portemonnee ook vergeten (ik had dus niets bij, geen rijbewijs, geen ID.). Hij noteerde mijn gegevens en wist ook dat de auto niet op slot was. Ik heb dus in totaal 3 overtredingen. Kunt u mij misschien zeggen wat de boete zou bedragen? Het is namelijk mijn vaders wagen en ik wil het zelf betalen. Ik hoop dat het zal lukken.
Zou het een nut hebben als ik vandaag nog langs de politiekantoor zou gaan om mijn rijbewijs te tonen? De agent heeft helemaal niets gezegd. Dit heeft plaatsgevonden in Antwerpen, België. Reactie infoteur, 03-10-2017
Beste Ayse,

Dat je de auto op slot MOET zetten kan ik niet vinden? Zie: https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden/148-art2

De PV zal inhouden dat je op de bewuste plek niet mag stilstaan of parkeren en zou terecht zijn.(boete tweede graad 110 euro)
Zie; https://www.wegcode.be/boetetarieven

Voor het alsnog laten zien van je rijbewijs of ID kun je contact opnemen met een in de buurt gelegen politiebureau.
Helaas geen concreet antwoord, maar ik hoop dat je er wat mee kunt.

Mvg - Sjaak

Marina, 10-09-2017 09:41 #30
Goedemorgen,
Ik heb na een dagje Knokke uren in de file gestaan met een rijstrook voor alle verkeer (de nieuwe weg werd de volgende dag, 24 aug. 17 geopend las ik ergens). Ik rijd altijd volgens de regels en zeker niet te hard. Toch blijk ik een bord over het hoofd te hebben gezien bij Antwerpen. De overtreding Art. 11.2.1. + 5 + 68.3 - C43 -70km. Andere openbare wegen'70 km/u. Ik voel me hier niet prettig bij want ben me van geen schuld bewust en ben met het verkeer "meegereden". Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 11-09-2017
Beste Marina,

Ik denk dat bezwaar indienen alleen zin heeft als je kunt aantonen dat de bebording onvoldoende duidelijk is geweest. Mogelijk heb je het bord met een lagere maximum snelheid over het hoofd gezien. Dat de andere bestuurders mogelijk ook te hard hebben gereden zal geen steekhoudend argument zijn.
Zie o.a.:
http://www.lokalepolitie.be/5381/bezwaarschrift.html

Mvg - Sjaak

Abe, 28-08-2017 14:56 #29
Hallo,
Laatst reed ik op een weg met trajectcontrole ik wist het niet, was 's nachts het was een weg van 50km ik reed er 203. Nu zit het zo dat ik in belgië woon en dat mijn rijbewijs zeker wordt afgepakt maar hoe zit het met als een vriend van Nederland de overtreding op zich neemt? Wat zijn dan de gevolgen voor hem? Enkel een boete of volgen der andere sancties?

Trajectcontrole waaslandtunnel van antwerpen centrum naar linkeroever. Reactie infoteur, 28-08-2017
Beste Abe,

De persoon op wiens naam het voertuig geregistreerd staat is verantwoordelijk. Als een ander de "schuld" op zich neemt, zal het rijbewijs ook worden ingenomen omdat de snelheidsoverschrijding te groot is. Enig verschil binnen de beoordeling en/of het vaststellen van de strafmaat van het OM zou het verschil tussen een beginnersrijbewijs/puntenrijbewijs en een definitief rijbewijs kunnen zijn, alsook het gedrag binnen het verkeer in het verleden.

Mvg - Sjaak

Peter, 13-08-2017 12:07 #28
Hallo Sjaak en anderen,
In België te hard op de A14-E17 bij kmp 52,46 - 54,38. Dit betreft een stukje trajectcontrole van 1917 meter lengte. Volgens het bekende schrijven (binnen 15 dagen terugsturen anders wordt het dossier volledig beschouwd) mochten we daar 90 km/u. Omdat een bord C43 wordt aangehaald (wat volgens mij een normaal rond bord zou moeten zijn) plus aan art. 11.2.1 -a wat wordt aangehaald (en wat ik zo snel niet zag op deze web pagina) ben ik maar eens op reis gegaan met Google maps - Streetview (lache) en zie dat dit een veranderbare snelheidslimiet betreft. de streetview plaatjes laten toevallig ook de 90km/u zien waar ik meer te maken heb. Welnu:
Volgens het aanvankelijk proces verbaal reed ik daar 156km/u wat niet erg ongewoon is. Wat echter heel erg ongewoon is, is dat ik zoiets zou uithalen bij een "gevaar" of anderszins tijdelijke maatregel zoals deze. Ik ben niet gek en probeer het nog een beetje "verantwoord" te houden. Wat ik nu vermoed of denk of hoop, is dat deze beperking er niet was, juist toen ik onder het "90" bord door schoot en het juist op dat moment is aangegaan. KAN DIT?
De termijn van insturen (wat ik niet heb gedaan) is intussen met een 20 dagen verstreken, maar ik begin spijt te krijgen nu ik dit wegvak terugzie. Misschien dat ik toch geen kans maar, maar… ik ben zeker te laat als ik nu alsnog wil reageren? Of, kan ik nog bezwaar maken tegen het definitief proces verbaal, op het moment dat het in de bus valt? (en dan natuurlijk alleen als iemand op de "kan dit?" een Ja heeft geantwoord.
Vriendelijke groeten, Peter Reactie infoteur, 15-08-2017
Beste Peter,

Het lijkt mij dat er een bepaalde vertraging is ingebouwd zodat een snelheidsovertreding niet direct bij een veranderende snelheidslimit tot een registratie leidt. Maar zeker weten doe ik dit niet. Mogelijk dat je via één van de linken verder komt?

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11
en
http://www.lokalepolitie.be/5381/bezwaarschrift.html
(eventueel kun je telefonisch contact met hen opnemen)

Mvg - Sjaak

Edwin, 11-08-2017 16:33 #27
Goeiedag,

Vandaag ergens bij of na Luik naar beneden gezoefd op een snelweg. Verderop zag ik een auto aardig fors snelheid minderen, dus ik liet het gas ook los en begon ook te remmen. Vervolgens kwam ik langs een bord 50 en vrij snel daarna werd ik vervolgens na een aangelegde bocht (door van die rood/witte, neergezette paaltjes) geflitst met ik denk 75 km / uur.
Zal het nut hebben bezwaar te maken? Iedereen komt daar vrij hard naar beneden (ik had m'n zoon net uitgelegd wat een daling van 6% inhoudt), vervolgens kom je éénmalig een bord 50 tegen (geen vooraankondiging van eerst 70 bijvoorbeeld) en vrij kort daarop wordt je dan geflitst… Iijkt mij regelrechte geldklopperij, maar goed, wie ben ik…
Deze zou extra zuur zijn, aangezien we met 2 auto's op vakantie waren en mijn vriendin dus ook met 75 is geflitst, want die reed 15 meter achter mij…

Mvg, Edwin Reactie infoteur, 14-08-2017
Beste Edwin,

Ik vrees dat bezwaar aantekenen geen succes zal hebben, de max. toegestane snelheid stond tenslotte aangegeven. De bocht was mogelijk al een indicatie die een lagere snelheid rechtvaardigt?

Mvg - Sjaak

Jeffrey, 15-07-2017 13:21 #26
Hallo,

Ik heb een lichte snelheidsovertreding in België gemaakt buiten de bebouwde kom waar 70 is toegestaan en ik 78 reed. Er zit een vragenlijst bij, volgens de Belgische politie hoef ik de vragenlijst niet in te vullen en zou ik een brief van het CJIB krijgen met een boetebedrag. Echter staat op de vragenlijst dat deze ingevuld moet worden en teruggestuurd moet worden?
Wie kan ik in dit geval geloven? Reactie infoteur, 17-07-2017
Beste Jeffrey,

Je moet gewoon de vragenlijst invullen en opsturen. Laat je dit na, dan kan de vordering eventueel overgedragen worden aan het CJIB.

Mvg - Sjaak

Bolderkar, 20-06-2017 00:41 #25
Te hard in België gereden. 122 waar je normaal 90, nu vanwege werkzaamheden 70, mocht rijden. Na correctie 114. Wat staat mij te wachten? Reactie infoteur, 20-06-2017
Beste Bolderkar,

In het algemeen ligt de boete tussen de 80 en 4000 euro.
In jouw geval MINIMAAL 53 euro plus 6 euro per te snel gereden kilometer.
Dus 53 plus (44 x 6 euro) 244 = 297 euro.
De boete kan nog verzwaard worden omdat er wegwerkzaamheden waren.

Mvg - Sjaak

Irma, 03-06-2017 12:48 #24
Goedemiddag,

Hoe weet ik of een bekeuring echt is, ik heb een bekeuring gekregen van het openbaar ministerie (bij de google afbeeldingen zie ik alleen bekeuringen met een politie logo) en hij is aan mij gericht terwijl de huurauto op naam stond van mijn man. Ik was slechts tweede bestuurder. Kan iemand mij tips geven wat te doen? Groeten! Reactie infoteur, 05-06-2017
Beste Irma,

Kijk even bij de volgende link. Daar kun je eventueel ook voor info terecht.
https://www.cjib.nl/contact
of log in met DigiD op de site, dan krijg je als het goed is een overzicht.

Mvg - Sjaak

Karin, 06-05-2017 10:02 #23
Hey,

PV in de bus gehad voor het negeren van een C1 bord. Maar geen boete bijgekregen? Hoeveel kan dit bedragen en wanneer komt deze meestal in de bus aangezien er op het antwoordformulier staat, enkel in te vullen bij niet betaling van de boete?
Bedankt! Reactie infoteur, 09-05-2017
Beste Karin,

Negeren van verkeersbord C1 (zie artikel 5 en 68.3 in het overzicht) is een overtreding van de derde graad en geeft een boetebedrag van Euro 175 bij minnelijke schikking.

Mvg - Sjaak

Tinny, 23-03-2017 22:49 #22
Mijn vriend is gepakt omdat hij een trailer achter had en hij heeft geen rijbewijs BE. Nu is de aanhangwagen aangeslaan door de politie. Weet iemand wat de boete hiervan is? Ik heb op een andere website gelezen dat het 330€ kan zijn omdat hij een geldig rijbewijs B heeft maar geen BE. Reactie infoteur, 24-03-2017
Beste Tinny,

Ik kan niet achterhalen welke graad de overtreding betreft. Kijk even bij de volgende link voor de minimum en maximum boetes en/of bepaling door de rechter.
http://www.wegcode.be/boetetarieven

Mvg - Sjaak

Solange, 25-02-2017 17:21 #21
Beste,
Ik had 2 maanden geleden door het rode licht gereden(met een voorlopig rijbewijs). Ben nog altijd op een schikking aan het wachten. Mijn vriend heeft vandaag ook door het rode licht gereden. Hij had al 3 jaar geleden een boete (175 euro voor hetzelfde overtreding) moeten betalen. Kan iemand mij zeggen wat dat wij kunnen verwachten aub?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 27-02-2017
Beste Solange,

Door rood licht rijden betreft een overtreding van Artikel 61.1.1 en daar geldt het volgende voor:
Overtredingen van derde graad
De hoogte van de boete voor overtredingen die vallen onder de derde graad bedragen:
Bij onmiddellijke inning: 165 euro
Bij minnelijke schikking: 175 euro

Bij niet betalen na een minnelijke schikking wordt de hoogte van de boete door de rechter bepaald en ligt tussen de 180 en 3000 euro.

Mvg - Sjaak

Hendrik, 27-01-2017 17:22 #20
Geachte,
Ik heb een boete ontvangen voor een snelheidsovertreding van 102,46 (gecorrigeerd) op een locatie van 70km/h.
Er wordt medegedeeld dat er een 2e schrijven volgt met een onmiddellijke inning van 160€.
Wil dit zeggen dat na betaling de overtreding afgehandeld is? Of zal ik alsnog moeten verschijnen?

Alvast bedankt. Gr, Hendrik. Reactie infoteur, 30-01-2017
Beste Hendrik,

De onmiddellijke inning is in feite een schikking. Na betaling is het inderdaad afgehandeld.

Mvg - Sjaak

Victor, 15-12-2016 14:45 #19
Hoi,

Ik heb in België op de snelweg 150km/u gereden, waar 120 is toegestaan.
Wordt er hierbij naar de gecorrigeerde snelheid van 141 km/u of de originele snelheid van 150 km/u gekeken?

Alvast bedankt, Reactie infoteur, 15-12-2016
Beste Victor,

De correctie gaat nog van de gemeten snelheid af, dus inderdaad over 141 km/u.

Zie ook:
http://www.wegcode.be/boeteberekening

Mvg - Sjaak

Jeff, 25-10-2016 16:37 #18
Ik heb op de snelweg waar het 120 is 30 km te hard gereden na correctie en kom uit Nederland… Kan je dan ook voor moeten komen en mijn rijbewijs voor 8 dagen ofzo kwijt zijn? Reactie infoteur, 26-10-2016
Beste Jeff,

De rechter zal beslissen wat de gevolgen zijn. Je rijbewijs kwijt in Nederland is niet aannemelijk.
Op de volgende site kun je het zelf berekenen. Het resultaat naar aanleiding van jouw gegevens zijn:
http://www.wegcode.be/boeteberekening

Resultaat van de berekening :

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 150.4
Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
150€

Minnelijke schikking
Niet van toepassing

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : facultatief
De mogelijkheid bestaat dat u gedagvaard wordt.

Mvg - Sjaak

M. van den Burg, 15-10-2016 12:41 #17
Aan dhr./mw.
Hoe en waar kan ik bewaar indienen bij een boete van 369 euro i.v.m. verkeerd parkeren in België? Reactie infoteur, 17-10-2016
Beste M,

Als het goed is krijg je een vragenformulier toegestuurd dat je moet invullen en opsturen. Het formulier is mogelijk in het Frans. Geef dan aan dat je de vervolg correspondentie in het Nederlands wilt ontvangen.

Mvg - Sjaak

Clydd, 07-10-2016 13:02 #16
Ik heb 30 km te hard gereden waar je 70 mocht in Antwerpen maar weet iemand wat de gevolgen zijn? Reactie infoteur, 08-10-2016
Beste Clydd,

In basis betaal 50 euro, plus 5 euro per te hard gereden km.
Dus: 30 x 5 = 150, plus 50 = 200, exclusief administratiekosten.

Mvg - Sjaak

Thomas Cat, 26-09-2016 14:18 #15
Tav Menno … 129km/h waar 90 toegelaten is:
50€ + (5€ x 29) = 50 + 145 = 195 €…
Grts, TomCat Reactie infoteur, 26-09-2016
Bedankt voor de correctie Thomas, ik heb abusievelijk het tarief voor binnen de bebouwde berekend.

Mvg - Sjaak

Menno, 19-09-2016 11:43 #14
Beste mensen,

Vandaag heb ik een brief gekregen van de wegpolitie Namur vanwege een flits voor te hard rijden bij wegwerkzaamheden. De maximum snelheid op deze snelweg was beperkt tot 90Km. Gemeten snelheid 129. Na berekenen op wegcode.be ben ik nog steeds weinig wijzer geworden. Wegcode.be vertelt het volgende: Mogelijke gevolgen:
Onmiddellijke inning
155€

Minnelijke schikking
Niet van toepassing

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen: facultatief
De mogelijkheid bestaat dat u gedagvaard wordt.

Kan iemand mij vertellen op welk bedrag ik kan rekenen?

Gr. Menno Reactie infoteur, 26-09-2016
Zie de correctie van Thomas!


Beste Menno,

Het basisbedrag is 50 euro. Hierbij komt minimaal 10 euro per te hard gereden kilometer. In jouw geval 390 euro.
Alhoewel het voor België niet goed te achterhalen is, zal het minimaal 440 euro bedragen, maar bedragen van 825 euro worden ook genoemd.
Zie ook:
http://www.anwb.nl/vakantie/belgie/informatie/verkeersboetes

Mvg - Sjaak

C. Stemgée, 24-08-2016 15:01 #13
Goedemiddag allen, Ik ben in maart geflitst voor 8 km te hard rijden en na correctie 2 km over gebleven. Hier kreeg ik in april bericht over dat ik te hard gereden zou hebben dmv een brief dat ik binnenkort een boete zou krijgen maar dat dit nog voorgelegd moest worden. Ik heb nu vandaag de dag nog steeds niks gehoord. Kan het zijn dat hij is kwijt gescholden of krijg ik hem als ze me een keer aanhouden of hoe gaat dit in zijn werk? Reactie infoteur, 25-08-2016
Beste Carlo,

Kwijtschelding is niet aannemelijk. Het kan tot enkele maanden duren voordat je de definitieve beschikking krijgt.

Mvg - Sjaak

Gert Jan Verweij, 11-08-2016 21:54 #12
Ik ben afgelopen week meerdere malen via Eersel naar houthalen gereden. Ik rij daar over een twee baans weg maar heb geen enkel idee hoe hard daar is toegestaan. Bij de afritten wordt 90 en 70 aangegeven dus neem aan dat ik ook harder mag daar. Heb mijn cruise controle op 118 gezet. Vele auto's halen mij gewoon in. Nu stond er vandaag een flitser langs de route en begin ik te twijfelen, heeft iemand enig idee hoe hard ik er daadwerkelijk mag? En als ik een boete krijg waar ik dan toch rekening mee moet houden?

Mvg Gert Jan Reactie infoteur, 12-08-2016
Beste Gert Jan,

De maximum toegestane snelheid op autosnelwegen in België is 120 km/u (personenauto en lichte bedrijfswagens).
Staat er geen verkeersbord dat de snelheid aangeeft, dan is 120 km/u het maximum, net als in Nederland het geval is.
Dat je nu -als er geen verkeersbord met een snelheidsaanduiding staat- een boete voor te hard rijden krijgt, is bij aanhouden van 118 km/u niet aannemelijk.

Mvg - Sjaak

Anita, 22-07-2016 11:48 #11
Kan iemand mij zeggen hoe hoog de boetes zijn bij alcohol in het verkeer. Een kennis heeft vorige week € 1200,00 meteen moeten betalen. Ze gingen zelfs nog mee naar de pinautomaat. Reactie infoteur, 22-07-2016
Beste Anita,

Voor een onmiddellijke inning lijkt het te hoog.
Zie:
http://www.arroieper.be/nl/pagina/9-65-220/boetetarieven-alcohol.html

Mvg - Sjaak

Chris, 12-06-2016 12:13 #10
Mijn dochter heeft een bekeuring gekregen voor het rijden zonder rijbewijs en een verkeersbord verboden in te rijden over het hoofd gezien op het industrieterrein Hazeldonk. Kunt u mij zeggen hoe hoog hier de boetes voor zijn? Het is haar eerste bekeuring b.v.d. Reactie infoteur, 12-06-2016
Beste Chris,

Een en ander zal afhankelijk zijn van de beoordeling van de officier van justitie.
Zie voor een idee:
http://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/straffen-rijden-zonder-rijbewijs/

Mvg - Sjaak

De Greef Wim, 05-06-2016 06:20 #9
Als je cash een boete wilt betalen, waar kan je dit doen? (snelheidsovertreding) Reactie infoteur, 05-06-2016
Beste Wim,

In principe moeten buitenlanders de boete direct contant betalen, zo niet dan wordt er een minnelijke schikking voorgesteld.
Informeer even via onderstaande link óf en waar een boete voldaan kan worden als de schikking voor de snelheidsovertreding je toegestuurd is.
http://www.lokalepolitie.be/5377/bereken-uw-verkeersboete.html

Mvg - Sjaak

Bianca, 07-05-2016 19:44 #8
Ik heb een verkeersboete opgelegd gekregen van 60 euro in belgie woon zelf in NL, erg omslachtig om via internet bankieren dit over te maken. Wie s nu de ontvange ropenbaar ministerie of ontvanger des boetes Kan iemand me hierbij helpen Reactie infoteur, 09-05-2016
Beste Bianca,

Ik kom ook niet achter de juiste gegevens.
Op het bureau van de gelinkte site is men -weet ik uit ervaring- welwillend om je te woord te staan.
http://www.lokalepolitie.be/5416/contact.html

Mvg - Sjaak

Frans van den Broek, 29-03-2016 17:45 #7
Ik heb een boete gekregen voor het niet voldoende afstand houden op een voorganger, mijn afstand was 30 meter wat volgens mij voldoende moet zijn maar de Belgische justitie oordeelde ander, 165,- euro boete. Maar op de brief en de accept giro staat mijn naam verkeerd, mijn adres verkeerd en mijn postcode klopt niet. Moet ik deze boete dan nog betalen? Reactie infoteur, 30-03-2016
Beste Frans,

In Nederland zou het in het door jou geschetste om een vormfout gaan, waarbij het kenteken bepalend is. In België lijkt het om dezelfde benadering te gaan.
Ik heb contact gehad met de politie in België (tel.: 003211 22 29 82) en die gaven de volgende informatie:
De persoonsgegevens worden -in Nederland- opgevraagd via het kenteken van het voertuig; de Belgische politie heeft geen invloed op de juistheid hiervan (postcodes b.v. kennen ze niet).
Bezwaar aantekenen kan eventueel door een toelichting op het bijgevoegde formulier, maar zal ingeval van "bumperkleven", zo men mij aangaf, geen zin hebben omdat de overtreding op kenteken geconstateerd is.
Bezwaar aantekenen zou b.v. wel zinvol kunnen zijn als je kunt aantonen niet ter plekke geweest te zijn.

Hoop dat je wat met de informatie kan, anders is het wellicht raadzaam zelf bovenstaand nummer te bellen om het specifieke geval toe te lichten.

Mvg - Sjaak

Patrick, 05-03-2016 17:56 #6
Goedendag, ik heb zojuist een boete ontvangen van het Openbaar Ministerie in Luik. Iemand ervaring met het overboeken/betalen van de boete? Kan dat gewoon via internetbankieren onder vermelding van de juiste gegevens of mort je daadwerkelijk langskomen zoals dat in de brief vermeld staat. Ik heb wel keurig een rood overschrijfformulier gekregen. Het is nogal omslachtig…

Dank voor de hulp! Reactie infoteur, 06-03-2016
Beste Patrick,

Het blijkt inderdaad nogal eens onduidelijk te zijn welke procedure er gevolgd moet worden. Zelf kom ik er ook niet uit.
Volgens de ANWB geldt het volgende:
" Boete thuis ontvangen?
Wanneer de bekeuring naar het huisadres wordt gestuurd, is meestal ook een vragenformulier bijgevoegd waarop ook de 'eigen versie' van de overtreding aangegeven kan worden. Pas nadat dit formulier is teruggestuurd, wordt de boete vastgesteld.
Instructies voor betaling van de boete staan in de brief. Er kan met een bankoverschrijving betaald worden "
Of de site:
http://www.anwb.nl/vakantie/belgie/informatie/verkeersboetes

Mogelijk kan een Belgische infoteur op InfoNu -die dit leest- aanvullende informatie verschaffen?

Mvg - Sjaak

Erwin, 12-01-2016 17:30 #5
Heb ook zo'n minnelijke schikking gehad, 1km te hard. Vreemd. Ik ben in december helemaal niet in Belgie geweest, daar kom ik sowieso al zelden. Ik ga dan natuurlijk geen 50 euro betalen. En nu? Reactie infoteur, 13-01-2016
Beste Erwin,

Schijnt in België nogal omslachtig te zijn.
Kijk even bij deze link:
http://www.lokalepolitie.be/5416/faq/120.html#H

Mvg - Sjaak

David, 14-12-2015 15:57 #4
Afgelopen zomer ben ik op de ringweg van Antwerpen geflitst en heb ik daarvoor vorige maand een boete van 90 euro ontvangen. Nu ben ik deze brief kwijt en heb ik daar verder geen gegevens meer van. Ik heb de federale politie gebeld en die kon mij alleen vertellen, op basis van mijn kenteken, dat de zaak was doorgestuurd naar het Ministerie van Justitie gezien het een NLse kenteken betreft. Daar heb ik ook de brief van gehad, daar dus heen gebeld, kunnen zij niet op kenteken zoeken. En hebben zij een dossiernummer nodig. Dat nummer staat op de brief en de brief ben ik kwijt. Zij kunnen mij nu niet verder helpen.
En ze geven aan dat ik geen aanmaning krijg. Dit lijkt mij erg onlogisch, wat kan ik het beste doen? Ik wil geen verhoging, en ik heb geen zin om de volgende keer dat ik in BE rijd extra op te moeten letten. Reactie infoteur, 14-12-2015
Beste David,

Ik kan de te volgen procedure in jouw geval ook niet achterhalen. Is er via Ministerie van Justitie niet iets te regelen onder vermelding van je (kenteken)gegevens?
Alhoewel dit niet de "normale" procedure is, kan dit wellicht een verhoging in de toekomst voorkomen?

Mvg - Sjaak

Jeanine, 11-10-2015 10:31 #3
Ik heb een boete ontvangen met een antwoord formulier. Ik heb na correctie 79 km per uur gereden waar 70 is toegestaan.
Formulier heb ik ingevuld en word terug gestuurd, hier stond ook op of ik bereid ben een minnelijke schikking te aanvaarden en in welke taal ik mij wil uitdrukken bij het gerecht. Wat zijn nu de gevolgen? Alleen een boete? verder heb ik nog nooit boetes gehad.
Groet, Jeanine Reactie infoteur, 11-10-2015
Beste Jeanine

Een "minnelijke schikking" betekent dat je akkoord gaat met de opgelegde boete voor de gemaakte overtreding. Je hoeft je dan niet voor de rechter te verantwoorden.
In het geval dat je de minnelijke schikking aanvaardt zullen ze je de bekeuring opsturen, waarna je deze kan betalen.

Een keuze voor de taal komt omdat België een drie-talig land is. (Nederlands - Frans - Duits). Dit geldt alleen als je de minnelijke schikking zou weigeren/het er niet mee eens bent en besluit het op een rechtzaak aan te laten komen.

Als je de boete betaalt, zijn er verder geen gevolgen.

Mvg - Sjaak

Peter Hardy, 07-10-2015 15:37 #2
Heb vandaag brief ontvangen van verkeersdienst bilzen. Een aanvankelijk proces verbaal Heb na correctie 71 gereden waar 70 de grens is. Krijg form met vragen mbt of ik bereid ben minnelijke schikking te aanvaarden. En in welke taal ik me wens uit te drukken voor het gerecht. Graag uw mening in deze. Reactie infoteur, 07-10-2015
Beste Peter,

Een minnelijke schikking lijkt me de juiste weg in dezen. Het lijkt me niet zinvol voor 50 euro een rechtzaak te beginnen, tenzij het een principe kwestie is.

Mvg - Sjaak

Ilse Vandenbulcke, 18-08-2015 16:14 #1
Boete ontvangen op mijn naam maar bestuurder was mijn zoon die nog maar 7 maanden rijbewijs heeft: 128 km/u waar 90 toegelaten dus heeft hij document moeten invullen en terugsturen.

Wat zijn nu de gevolgen voor hem?

Met vriendelijke groet,

Ilse Vandenbulcke Reactie infoteur, 19-08-2015
Beste Ilse,

Dat is zo niet te zeggen. De rechter zal een uitspraak doen.
Er kan een ontzegging van de rijbevoegdheid volgen, die afhankelijk van de ernst kan variëren van enkele dagen tot langere tijd.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 01-07-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Bekeuringen en Boetes
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 80
Schrijf mee!