InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > De langste hangbruggen ter wereld

De langste hangbruggen ter wereld

Een hangbrug is een vaste brug waarbij het wegdek is opgehangen aan kabels of stangen. Het brugtype is een eeuwenoude techniek. Bij grote overspanningen tussen de oevers worden hoge pijlers gebruikt. Er heerst uitsluitend een verticale belasting op de brugpijlers vanwege de symmetrie. Dit type brug biedt de mogelijkheid tot een zeer grote hoofdoverspanning tussen de twee pijlers tot wel bijna 2 kilometer. Eén van de bekendste hangbruggen is de Golden Gate Bridge in San Francisco. In de top 10 hangbruggen met de grootste hoofdoverspanningen staan 5 bruggen die liggen in China. Maar welke brug heeft de grootste hoofdoverspanning?

Geschiedenis

Eenvoudige voetbruggen over ravijnen in bergachtige gebieden waren de eerste hangbruggen. Vanaf de 19e eeuw werden verschillende hangbruggen gebouwd in Europa en later ook in de Verenigde Staten. Na de bouw van de Brooklyn Bridge in New York barstte in de Verenigde Staten een strijd los om de langste hangbrug te bouwen. Een mijlpaal werd bereikt met de bouw van de George Washington Bridge in New York in 1931. Het had de eerste overspanning van meer dan een kilometer. In 1937 werd de Golden Gate Bridge in San Francisco geopend. Dit iconische kunstwerk heeft anno 2015 nog steeds de één na langste hoofdoverspanning van de Verenigde Staten. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden er een tijd lang geen nieuwe hangbruggen gebouwd. 27 jaar na opening van de Golden Gate Bridge werd de titel 'Langste hangbrug ter wereld' overgedragen aan de Verrazano-Narrows Bridge in New York, waarvan de hoofdoverspanning slechts 18 meter langer is. Na de bouw van de Humber Bridge in 1981 bij Kingston upon Hull in Engeland raakte de Verenigde Staten het prestigerecord definitief kwijt. Het huidige record van 2015 staat op naam van Kobe in Japan. Met 1991 meter heeft de Akashi Kaikyō Bridge veruit de grootste hoofdoverspanning van alle hangbruggen. In het verdere verloop van het artikel staan deze en de overige bruggen uit de top 10 van hangbruggen met de grootste hoofdoverspanning uitgebreid beschreven.

Types

Hangbruggen zijn te onderscheiden in twee verschillende types. Het onderscheid zit hem in de verankering van de kabels. Zo zijn er hangbruggen waarbij de kabels worden verankerd in de grond en zelfverankerde hangbruggen.

Reguliere hangbruggen

De kabels van een reguliere hangbrug zijn verankerd in de grond aan beide bruguiteinden. Hiervoor is een stabiele bodem wenselijk. Bij de constructie van dit type hangbrug wordt er meestal begonnen met de bouw van de pylonen. Vervolgens worden er stuk voor stuk kabels, soms wel honderden, aangebracht die samen de hoofdkabels vormen. Daarna worden er verticale kabels aangehangen, waaraan vervolgens het wegdek aan komt te hangen. Dit type hangbrug, waarbij de kabels in de grond verankerd worden, kunnen in de hoofdoverspanning variëren van 100 meter tot wel bijna 2 kilometer (Akashi Kaikyō Bridge, langste brug ter wereld).

Zelfverankerde hangbruggen

Hangbruggen die geconstrueerd worden op een onstabiele bodem kunnen de kabels slecht verankeren in de ondergrond. Een techniek die dan toegepast kan worden is het verankeren van de kabels aan het brugdek. Het nadeel van deze methode is de geringe overspanning die toegepast kan worden. De San Francisco-Oakland Bay Bridge heeft met 385 meter de langste overspanning van dit soort. Dit is fors korter dan de mogelijkheden bij een reguliere hangbrug.

Constructie:

Een hangbrug wordt meestal uitgerust met twee pijlers. Pijlers worden voornamelijk verticaal belast door de symmetrie in de constructie. Hierdoor maakt het mogelijk om de pijlers als een relatief lichte betonconstructie uit te voeren. Tussen de twee pijlers hangt de hoofddraagkabel, die als vorm in de buurt komt van een parabool. Er worden verticale kabels op een vaste afstand van elkaar aan de hoofddraagkabel gehangen.

Het brugdek kan relatief heel licht en slap uitgevoerd worden. Het grote voordeel is dat de kosten laag zijn. Echter zijn de eigentrillingen en aerodynamische effecten een nadeel. Harde wind kan ervoor zorgen dat het brugdek flink op en neer gaat. Een bekend voorbeeld hoe het gruwelijk mis kan gaan liet de Tacoma Narrows Bridge zien. 4 maanden na de openstelling in 1940 bezweek de constructie als gevolg van resonantie.

Top 10 hangbruggen met de grootste hoofdoverspanning

Nummer 10: Hardangerbrua, Noorwegen

  • Locatie: Hardangerfjord, Noorwegen
  • Hoofdoverspanning: 1310 meter
  • Totale lengte: 1380 meter
  • Hoogte brugdek: 55 meter
  • Hoogte brugpylonen: 202,5 meter
  • Openstelling: 17-08-2013
  • Verkeersintensiteit: 1400 mvt/etmaal
  • Aantal rijstroken: 1x2
  • Kosten: 2,3 miljard NOK (290 miljoen euro)

De hardangerbrug overspant het Eidfjord. Het is de enige vaste oeververbinding over het fjord. De brugpylonen staan op de oevers, waardoor het brugdek bijna direct overgaat op het vasteland. De totale constructie heeft ruim 4 jaar geduurd en is sinds 2013 in gebruik en maakt deel uit van een tolweg.

Nummer 9: Tsing Ma Brug, China

  • Locatie: Hongkong, China
  • Hoofdoverspanning: 1377 meter
  • Totale lengte: 2160 meter
  • Hoogte brugdek: 62 meter
  • Hoogte brugpylonen: 206 meter
  • Openstelling: 22-05-1997
  • Aantal rijstroken: 2x3 en spoorlijn (dubbeldeks)
  • Kosten: 7,2 miljard Hongkong Dollar

De Tsing Ma Brug, ontworpen door architect Mott Mac Donald, overspant het Ma Wann kanaal tussen de eilanden Lantau en Tsang Yi en is bestand tegen zware orkanen. Het is een dubbeldeks hangbrug waarover de Route 8, een tolweg, loopt. Ook ligt er een spoorlijn over de brug die wereldwijd de langste overspanning van een spoorbrug is. Het is eveneens de grootste dubbeldeks hangbrug voor zowel spoor- als wegverkeer. Sinds de opening in 1997 is Hong Kong International Airport ook per spoor bereikbaar. De ene brugpyloon staat op het eiland Won Tai Wak en de andere brugpyloon op een ondiepe rotsbodem.

Nummer 8: Jiangyinbrug, China

  • Locatie: Jiangyin, China
  • Hoofdoverspanning: 1385 meter
  • Totale lengte: 3000 meter
  • Hoogte brugdek: 50 meter
  • Hoogte brugpylonen: 190 meter
  • Openstelling: 28-09-1999
  • Aantal rijstroken: 2x3
  • Kosten: 2,728 miljard Yuan (330 miljoen euro)

De Jiangyinbrug overspant de Yangtze rivier en verbindt de steden Jiangyin en Jingjiang. Over de brug loopt de belangrijke Jinghu Expressway, die Peking en Shanghai met elkaar verbinden. Ten tijde van de opening was het de eerste grote hangbrug in China. De brugpylonen staan op de rand van beide oevers, waardoor scheepvaart de volle breedte van de rivier kan benutten.

Nummer 7: Humberbrug, Engeland

  • Locatie: Kingston upon Hull, Engeland
  • Hoofdoverspanning: 1410 meter
  • Totale lengte: 2200 meter
  • Hoogte brugdek: 30 meter
  • Hoogte brugpylonen: 155,5 meter
  • Openstelling: 24 juni 1981
  • Verkeersintensiteit: 20300 evt./etmaal
  • Aantal rijstroken: 2x2
  • Kosten: 151 miljoen pond

De Humberbrug overspant de Humber rivier, die op de plaats van de brug bijna 2 kilometer breed is, en verbindt de plaatsen Hull en Lincoln. De brug werd in 1981 geopend door Queen Elizabeth ll en kon daarna 17 jaar lang de hangbrug met de langste overspanning ter wereld worden genoemd. Over de brug loopt de weg A15. Ter plekke van de brug maakt deze deel uit van een tolweg. Door oplopende tolkosten werd het één van de duurste tolverbindingen van het Verenigd Koninkrijk. Na protest werden de tolkosten gereduceerd.

Nummer 6: Fourth Nanjing Yangtze Brug, China

  • Locatie: Nanjing, China
  • Hoofdoverspanning: 1418 meter
  • Totale lengte: 5400 meter
  • Hoogte brugdek:
  • Hoogte brugpylonen: 229 meter
  • Openstelling: 24-12-2012
  • Aantal rijstroken: 2x3
  • Kosten: 6,8 miljard yuan (840 miljoen euro) incl. aanleg 29 kilometer Expressway

De Fourth Nanjing Yangtze brug overspant de Yangtze en is daarmee de oostelijkste brug over deze rivier ten oosten van Nanjing. Over de brug loopt de Ring Expressway. Ten tijde van de openstelling in 2012 werd het de op twee na langste hangbrug van China. 10 kilometer stroomopwaarts staat de Second Nanjing Yangtze brug, een tijdbrug met een hoofdoverspanning van 628 meter.

Nummer 5: Runyangbrug, China

  • Locatie: Zhenjiang, China
  • Hoofdoverspanning: 1490 meter
  • Totale lengte: 2400 meter
  • Hoogte brugdek: 50 meter
  • Hoogte brugpylonen: 215 meter
  • Openstelling: 30-04-2005
  • Aantal rijstroken: 2x3

De Runyangbrug overspant de Yangtze nabij de stad Zhenjiang. Op de locatie van de brug bestaat de rivier Yangtze uit twee takken. Het eerste deel van de brug, de hangbrug, verbindt het vaste land met het eiland Siyezhou. Het tweede deel van de brug, een tuibrug met een hoofdoverspanning van 406 meter, verbindt het eiland met de andere oever. Het is de grootste hangbrug ter wereld over een rivier en komt op plek 5 van grootste overspanningen van dit brugtype.

Nummer 4: Yi Sun-sin Brug, Zuid-Korea

  • Locatie: Yeosu, Zuid-Korea
  • Hoofdoverspanning: 1545 meter
  • Totale lengte: 2260 meter
  • Hoogte brugdek: 77 meter
  • Hoogte brugpylonen: 270 meter
  • Openstelling: 10-05-2012
  • Aantal rijstroken: 2x2
  • Kosten: 434 miljard Won (335 miljoen euro)

De Yi Sun-sin Brug overspant het havengebied van Gwangyang langs de zuidkust van Zuid-Korea. Over de brug loopt een tolvrije weg van 2x2 rijstroken die Gwangyang en Yeosu met elkaar verbindt. Het staat naast de grootste staalfabriek ter wereld. De brug is benoemd naar de in 1545 geboren Zuid-Koreaanse admiraal Yi Sun-sin. Hij bouwde het eerste gepantserde oorlogsschip ter wereld in de oorlog tegen Japan.

Nummer 3: Grote Beltbrug, Denemarken

  • Locatie: Tussen eilanden Fyn en Sjælland, Denemarken
  • Hoofdoverspanning: 1624 meter
  • Totale lengte: 6.790 + 6.611 meter (totale verbinding is 18 kilometer)
  • Hoogte brugdek: 65 meter
  • Hoogte brugpylonen: 254 meter
  • Openstelling: 14-06-1998
  • Verkeersintensiteit: 29800 mvt./etmaal
  • Aantal rijstroken: 2x2
  • Kosten: 4,2 miljard euro

De Grote Beltbrug maakt onderdeel van een verbinding van 18 kilometer. Het overspant de Grote Belt, een zeestraat tussen de eilanden Fyn en Sjælland. De verbindingen, waarover de autosnelweg E20 loopt, bestaat uit een causeway en een hangbrug gescheiden door een kunstmatig eiland. Door de causeway is er geen scheepvaart mogelijk ter plekke. Schepen moeten uitwijken naar het bruggedeelte. Momenteel zijn er meer dan 150 miljoen voertuigen de brug gepasseerd.

Nummer 2: Xihoumenbrug, China

  • Locatie: Zhoushan, China
  • Hoofdoverspanning: 1650 meter
  • Totale lengte: 2600 meter
  • Hoogte brugdek: 49,5 meter
  • Hoogte brugpylonen: 211 meter
  • Openstelling: 25-12-2009
  • Aantal rijstroken: 2x2

De Xihoumenbrug overspant een zeestraat van de Oost Chinese Zee tussen de eilanden Jintang Shan en Zhoushan, nabij de stad Ningbo. Over de brug, een tolweg, loopt de Yongzhou Expressway met 2x2 rijstroken. Het is momenteel de één na langste hangbrug ter wereld. De hangbrug maakt onderdeel uit van Yongzhou Expressway van Ningbo naar Zhoushan. Het is één van de vijf bruggen op deze route.

Nummer 1: Akashi-Kaikyo-brug, Japan

  • Locatie: Kobe, Japan
  • Hoofdoverspanning: 1991 meter
  • Totale lengte: 3911 meter
  • Hoogte brugdek: 66 meter
  • Hoogte brugpylonen: 282,8 meter
  • Openstelling: 05-04-1998
  • Verkeersintensiteit: 23000 mvt./etmaal
  • Aantal rijstroken: 2x3
  • Kosten: 500 miljard Yen (7,5 miljard Dollar)

De hangbrug met de langste overspanning ter wereld is Akashi-Kaikyo-brug met 1991 meter. De brug verbindt de stad Kobe met het eiland Awaji over de Straat van Akashi. Waar de brug aan land komt bij Kobe gaat het direct over in een tunnel. Naast de hoofdoverspanning van 1991 meter heeft de brug nog twee overspanningen van 960 meter. De hoofdkabels hebben een indrukwekkende diameter van bijna een meter. Deze bestaan uit dunne staalkabels die een gezamenlijke lengte hebben van 7,5 keer de omtrek van de aarde. De ankerblokken aan beide zijde van de brug wegen ieder 350.000 ton. De stad Kobe ligt in een gebied wat gevoelig is voor zware aardbevingen en tyfoons. De aardbeving in Kobe in 1995 met een magnitude van 7,2 op de schaal van Richter heeft laten zien welke schade een aardbeving kan aanrichten. De hangbrug is daarom ontworpen om een magnitude van 8,5 op de schaal van Richter en windsnelheden tot 282 km/h te weerstaan.

Hangbruggen in constructie

Momenteel worden er drie nieuwe hangbruggen gebouwd die in de vernieuwde top 10 komen te staan, namelijk:

Third Bosphorus Bridge

  • Locatie: Bosporus, Instanbul, Turkije
  • Gereed: 2015
  • Hoofdoverspanning: 1408 meter
  • Plaats na gereedheid: nummer 7

İzmit Bay Bridge

  • Locatie: Gebze, Turkije
  • Gereed: 2017
  • Hoofdoverspanning: 1550 meter
  • Plaats na gereedheid: nummer 4

Humen Second Bridge

  • Locatie: Pearl River, Guangzhou, China
  • Gereed: 2018
  • Hoofdoverspanning: 1688 meter
  • Plaats na gereedheid: nummer 2
© 2015 - 2019 Maurice1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hangbruggen: Europabrücke in Zwitserland en meerHangbruggen: Europabrücke in Zwitserland en meerAls je over een hangbrug komt sta je er vermoedelijk niet bij stil dat die maar op enkele pijlers rust. Voor de rest wor…
Hangbrug Charles Kuonenbrücke: onderdeel route EuropawegHangbrug Charles Kuonenbrücke: onderdeel route EuropawegBij het Zwiterse dorpje Randa hangt sinds juli 2017 's werelds langste hangbrug voor voetgangers. Deze brug draagt de na…
De Golden Gate BridgeDe Golden Gate BridgeDe Golden Gate Bridge is één van de beroemdste bruggen ter wereld. De rode brug met de twee grote pilaren is wereldberoe…
Dierenrecords - dieren in het Guinness Book of RecordsIn het Guinness Book of Records worden internationale records en bijzondere prestaties vernoemd. Een deel van deze prest…
Hünsruck: de Geierlay, tweede langste hangbrug van DuitslandHünsruck: de Geierlay, tweede langste hangbrug van DuitslandWie met vakantie is in de Moezelstreek, kan even naar de Hünsruck, aan de andere kant van de Moezel. Deze streek is iets…
Bronnen en referenties
  • Wegenwiki, www.wegenwiki.nl, 08-01-2015
  • Longest suspension bridges, www.roadtraffic-technology.com/features/feature-the-worlds-longest-suspension-bridges, 08-01-2015
  • 10 longest suspension bridge spans, 10mosttoday.com/10-longest-suspension-bridge-spans, 08-01-2015
  • Lijst van langste hangbruggen ter wereld, nl.wikipedia.org/wiki, 08-01-2015
  • List of longest suspension bridge spans, en.wikipedia.org/wiki, 08-01-2015
  • Eigen lectuur

Reageer op het artikel "De langste hangbruggen ter wereld"

Infoteur: Maurice1
Gepubliceerd: 09-01-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!