InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Verkeersveiligheid verhogen met V2V en Wi-Fi

Verkeersveiligheid verhogen met V2V en Wi-Fi

Wi-Fi in de auto wordt al gebruikt om alle apparaten in de auto te verbinden. Maar Wi-Fi kan ook gebruikt worden om informatie te delen over het minder goed zichtbare verkeer om ons heen zoals een file in de mist of een auto in je dode hoek. Ook kunnen verkeerssystemen zoals matrixborden en stoplichten informatie met onze auto gaan delen via Wi-Fi.

Vehicle-to-Vehicle (V2V)

Door auto's direct met elkaar te laten communiceren via Wi-Fi kan het verkeer nog veiliger worden. Dit wordt ook wel Vehicle-to-Vehicle (V2V) communicatie genoemd. Doordat de auto's (anoniem) informatie delen over de positie, snelheid en locatie wordt het mogelijk om een ongeluk nog beter te voorkomen dan met de bestaande systemen. Met de extra informatie wordt het mogelijk om nog beter te weten hoe het zit met de auto's om ons heen en het gevaar dat zij mogelijk opleveren. Het wordt dan ook mogelijk de bestuurder te waarschuwen of zelfs preventief in te grijpen als er een risico waargenomen wordt.

Hier ben ik

De kern van de V2V communicatie is de uitwisseling van het hier ben ik bericht over Wi-Fi. De auto kan de benodigde gegevens verzamelen op basis van bestaande systemen zoals een navigatiesysteem of mobiele telefoon. Ook kunnen sensorgegevens uit de auto meegestuurd worden zoals de huidige snelheid maar ook de mate waarin men op dat moment remt. Daarbij kunnen ook details meegestuurd worden over het voertuig zelf zoals de breedte, lengte en hoogte. Met deze informatie is een goed beeld te creëren over de situatie om de auto heen. Het toekomstbeeld is dat met V2V alle voertuigen (zoals personenauto's, vrachtwagens, bussen, touringcars en motorfietsen) met elkaar kunnen communiceren door het uitwisselen van belangrijke informatie. Deze informatie kan gebruikt worden om passieve en actieve veiligheidssystemen te voorzien van de nodige informatie.

Onderzoek

Sinds 2002 onderzoekt men in de Verenigde Staten het voorkomen van botsingen met behulp van V2V communicatie. Dit onderzoek wordt gedaan door het US Department of Transportation (USDOT). Men richt zich dan op deze onderzoeksvragen:

  • Werkt de oplossing goed en is het ook effectief?
  • Welke extra infrastructuur is eventueel nodig?
  • Hoeveel auto's moeten uitgerust zijn met V2V voordat het goed werkt?
  • Welke bestaande technologie kan direct al worden ingezet? Zoals route- en navigatie systemen.
  • Welke bijzondere behoeften zijn er voor vrachtwagens?
  • Wat is de business case voor de verdere ontwikkeling van V2V?

Aanpak

Binnen het onderzoek zijn al diverse prototype toepassingen ontwikkeld en gedemonstreerd. Deze toepassingen richten zich op deze functies:

  • Paniek remlichten waarschuwing
  • Botsing detectie waarschuwing
  • Dode hoek en rijbaan wisselen waarschuwing
  • Gemiste waarschuwingen
  • Waarschuwing op controleverlies

De ontwikkeling van deze toepassingen zijn van cruciaal belang om de eisen aan de onderliggende technologie zoals positionering en communicatie te begrijpen. Zo moet een GPS met grote nauwkeurigheid en snelheid kunnen werken om de werkelijke locatie goed door te geven. Daarnaast moet er nog meer onderzoek gedaan worden naar complexe ongelukken zoals met voetgangers of op grote kruisingen. Hierbij kan de V2V communicatie wellicht als een aanvulling gebruik worden op de al ontwikkelde in ingevoerde veiligheidssystemen.

Tot Slot

Vehicle-to-Vehicle communicatie heeft zeker een potentieel om het aantal ongevallen, gewonden en doden op de wegen aanzienlijk te verminderen. Het zal daarom ook niet vreemd zijn dat we over een aantal decennia hetzelfde terugkijken naar deze verbeteringen zoals we nu terugkijken op veiligheidsgordels en airbags. Er zal zeker nog wel wat onderzoek nodig zijn voor we de eerste toepassingen van V2V in het dagelijkse verkeer gaan terugzien. Bestaande technologie zoals onze navigatiesystemen en onze mobiele telefoon zouden deze ontwikkeling wel eens kunnen versnellen. Zo heeft USDOT in februari 2014 besloten stappen te gaan ondernemen om de V2V technologie te gaan invoeren voor lichtere voertuigen zoals personenauto's en motoren. De eerste applicaties zullen dan niet automatisch ingrijpen maar gebruikt worden om de bestuurder een waarschuwing te geven.
© 2014 - 2019 Designatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://bigstory.ap.org/article/feds-decide-car-car-communications
  • http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2430283,00.asp
  • http://www.its.dot.gov/research/v2v.htm#sthash.2jYgAzmV.dpuf

Reageer op het artikel "Verkeersveiligheid verhogen met V2V en Wi-Fi"

Infoteur: Designatie
Laatste update: 18-06-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!