InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Tolvignet op de Duitse Autobahn

Tolvignet op de Duitse Autobahn

Tolvignet op de Duitse Autobahn Veel Nederlanders maken gebruik van de Duitse snelwegen om hun vakantiebestemmingen te bereiken. Begrijpelijk, het Duitse autosnelwegennetwerk is uitgebreid en goed onderhouden. Je kunt er lekker doorrijden, dus je vakantiebestemming is snel bereikt. Toch zit er een dompertje aan: vanaf 2016 moet er tol worden betaald, en is er een tolvignet nodig.

Autosnelwegen

De kwaliteit van de Duitse snelwegen is bekend. Een prima geoutilleerd netwerk, waar snelheden zijn toegestaan waar je in Nederland meestal niet mee aan moet komen. De Duitse autowegen zijn dan ook een prima manier om je vakantiebestemming te bereiken, ofwel in Duitsland zelf, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, en nog verder gelegen Europese bestemmingen. Niet alleen het vakantieverkeer maakt gebruik van deze wegen, ook veel van het zakelijke en vrachtverkeer gaat via het Duitse wegennet.

Kosten

Autowegen moeten uiteraard worden aangelegd en onderhouden. Om een goed netwerk overeind te houden, moet er stevig worden geïnvesteerd. Voor de Duitse overheid is het een doorn in het oog, dat Duitsland miljarden investeert, maar dat de buitenlandse verkeersdeelnemer niet bijdraagt aan het gebruik van de Duitse wegen.

Tolvignet

In navolging van Zwitserland en Oostenrijk, en in zekere zin ook Frankrijk, is Duitsland tol gaan heffen voor het gebruik van de Duitse autowegen. Concreet betekent dat, dat vanaf januari 2016 een tolvignet achter de voorruit geplakt moet worden. Wordt je zonder zon vignet gesnapt, dan levert dat een flinke boete op, die kan oplopen van 150 tot 260 euro. In navolging van het Oostenrijkse systeem gaan er vignetten komen, die een aantal dagen, enkele maanden of een heel jaar geldig zouden kunnen zijn. De kosten zouden uiteen kunnen lopen van tien tot 100 euro, afhankelijk van het type, uiteraard. Bovendien wordt de prijs van het tolvignet gekoppeld aan de mate van vervuiling. Voor een schonere wagen is het tolvignet dus goedkoper. Zo zal een vignet voor 10 dagen op een prijs van 5, 10 of 15 euro komen, hoe schoner, hoe goedkoper. Voor een vignet dat twee maanden geldig is betaal je 16, 22 of 30 euro en je kunt voor maximaal 130 euro het hele jaar op de Duitse autobaan rijden. Pluspuntje voor motoren, elektrische auto's, ziekenwagens en wagens van gehandicapten: voor hen geldt de tolheffing niet.

Rechtvaardig

Volgens de Duitse verkeersminister Dobrindt in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung, is het niet meer dan rechtvaardig, dat ook buitenlanders meebetalen aan het onderhoud van de Duitse autowegen.

Of onrechtvaardig?

Ook de Duitsers zelf zullen zon autobahn-vignet moeten plakken, maar zij krijgen via de belastingen de kosten hiervan weer terug. Dat maakt het volgens veel reacties uit het buitenland oneerlijk, alsof de buitenlandse automobilist méér voor het gebruik van de autowegen moet betalen dan de Duitse. De Nederlandse minister van verkeer, Schultz van Haegen, noemt het vignet discriminerend, waar premier Rutte de term graat in de keel hanteert. Volgens hen is het Duitse plan strijdig met Europese regels. De Duitse regering hecht aan deze kritiek niet zoveel waarde, en geeft aan met zowel de Europese Unie als met de betrokken buurlanden in gesprek te zijn.

Meer tol

Het betalen van tol op de Duitse autowegen is overigens niet helemaal nieuw. Vrachtverkeer boven de 12 ton betaalt nu al tol, maar de plannen voorzien in een uitbreiding van de tolplicht naar de vrachtwagens vanaf 7,5 ton. Daarmee zijn de tolplannen nog niet helemaal ten einde. Vanaf 2018 volgt mogelijk een nieuwe tolregeling, waarbij je ook tol moet betalen voor de federale wegen.
Gerelateerde artikelen
Autosnelwegen - Maximumsnelheid 100, 120 of 130 km. per uur?Autosnelwegen - Maximumsnelheid 100, 120 of 130 km. per uur?Er heerst veel verwarring over de te rijden maximumsnelheid op de Nederlandse wegen. Ter ontlasting van het milieu, het…
Nederlandse autosnelweg A74 (Rijksweg 74)Nederlandse autosnelweg A74 (Rijksweg 74)De Nederlandse autosnelweg A74 is een Rijksweg met 2x2 rijstroken die loopt van Knooppunt Tiglia bij Venlo naar de Duits…
Bronnen en referenties
  • http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2014/4/Vanaf-januari-2016-tolvignet-op-Duitse-Autobahn-1501547W/
  • http://nos.nl/artikel/634202-tolvignet-voor-autobahn-vanaf-2016.html

Reageer op het artikel "Tolvignet op de Duitse Autobahn"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 06-10-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!