InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Glowing lines in plaats van straatverlichting

Glowing lines in plaats van straatverlichting

Glowing lines in plaats van straatverlichting Over straatverlichting is veel te doen. Verlichting kost veel elektriciteit, maar verhoogt de veiligheid in belangrijke mate. Prima, maar ’s avonds of ’s nachts zijn er maar weinig verkeersdeelnemers. Waar leg je de balans tussen energieverspilling en veiligheid? Misschien ligt de oplossing in Glowing Lines. Een nieuw initiatief, dat in april 2014 zijn eerste praktijktest onderging.

Veiligheid

’s Avonds en ’s nachts branden er veel straatlantaarns langs de openbare straten en snelwegen. De weggebruiker kan dankzij dat licht precies zien hoe de wegen lopen. Meer licht verhoogt de veiligheid, de kans op ongevallen neemt op goed verlichte plaatsen duidelijk af.

Kanttekeningen

Het voorkomen van ongevallen is natuurlijk een goede zaak. Toch kun je ook vraagtekens zetten bij al dat licht langs onze wegen. Bijvoorbeeld:
  • De straatlantaarns verbruiken elektriciteit, energie. Er is dus een kostenaspect.
  • Elektriciteit moet worden gemaakt in elektriciteitscentrales. Deze productie leidt tot een hogere uitstoot van broeikasgassen.
  • De overvloed aan straatlantaarns zorgt voor lichtvervuiling. Wie op een donker stukje platteland naar een onbewolkte nachtelijke hemel kijkt ziet een overvloed aan sterren, die je in de stad nooit ziet door de overvloed aan verlichting overal om je heen.
  • Voor dieren, met name nachtdieren, is de overvloed aan verlichting lastig, en verstorend voor hun leefritme.

Afweging

Als het gaat om het voorkomen van ongevallen, het redden van mensenlevens, dan is het inzetten van verlichting de moeite waard. Je zult daarom zeker binnen de bebouwde kom ’s nachts altijd de straatverlichting aan zien, hoewel soms de lantaarnpalen om en om worden aan- en uitgezet. Langs snelwegen wordt sinds kort de straatverlichting uitgezet, behalve op cruciale plaatsen, zoals in- en uitvoegstroken of snelwegknooppunten. Veel automobilisten ervaren het als onveilig, als ze vanaf een goed verlicht stuk snelweg ineens weer het donker inrijden.

Het idee van Daan Roosegaarde

Het dilemma wel-of-geen-licht inspireerde Daan Roosegaarde (1979) tot een uniek kunstwerk: de Glowing Lines, lijnen die in het donker oplichten, die samen met wegenbouwer Heijmans zijn ontwikkeld. Je kunt het principe vergelijken met het op kinderslaapkamers populaire ‘glow in the dark’. Speciaal materiaal, dat op lichte momenten zoveel energie ‘opneemt’, dat het in de donkere momenten meteen erna dat licht nog afgeeft. De figuurtjes lichten dan ook meteen op, als het slaapkamerlicht is uitgegaan.

Bron: Werner22brigitte, PixabayBron: Werner22brigitte, Pixabay

Glowing lines

Het principe van Glowing Lines werkt ongeveer hetzelfde, maar véél langer. Met een speciale verf wordt de wegbelijning aangebracht. Overdag, in de lichte uren, laadt de belijning zich op. Zodra het donker wordt, geven de lijnen het licht weer af. Dit effect moet een uur of twaalf aanhouden, zodat je de hele nacht de oplichtende wegbelijning kunt zien. En dat geeft de automobilist meteen voldoende houvast om de reis veilig voort te zetten.

Proef

Nieuwe ideeën moeten natuurlijk in de praktijk worden uitgetest. De gemeente Oss en de provincie Noord-Brabant hebben daarom het initiatief genomen tot een test. Vanaf 10 april 2014 is daarom een stuk van de N326 bij Oss, in Noord-Brabant, met de Glowing Lines uitgerust. Het gaat om twee trajecten van ongeveer 500 meter. De eerste testen bleken helaas niet zo succesvol als gehoopt en verwacht, maar er wordt aan verdere ontwikkeling en verbetering gewerkt.

Fietspaden

Als de test uiteindelijk toch tot een succes leidt, dan kunnen de Glowing Lines een prima en milieu-ontlastend initiatief zijn. Niet alleen op snelwegen kunnen de Glowing Lines worden toegepast, er valt ook te denken aan fietspaden. Wellicht zijn de Glowing Lines een antwoord op alle eerder genoemde kanttekeningen, en zullen ze een bijdrage leveren aan:
  • Meer duidelijkheid en dus veiligheid voor de weggebruikers
  • Het verlagen van energiekosten
  • Het verlagen van uitstoot van broeikasgassen
  • Het verlagen van de lichtvervuiling
Gerelateerde artikelen
Mees' lines: witte horizontale lijnen in nagel teen/vingerMees' lines: witte horizontale lijnen in nagel teen/vingerMees' lines zijn witte horizontale lijnen of strepen in de nagel; teennagel of vingernagel. Er zijn veel verschillende n…
Disney Treasures: On The Front LinesIn de Tweede Wereldoorlog zijn er veel middelen gebruikt als propaganda. Ook Walt Disney heeft in die tijd propaganda ge…
UV-Verf Party - PaintGlow in the Dark feestnieuws uitgelichtUV-Verf Party - PaintGlow in the Dark feestHet is "Vet Chill", het feest waar je jezelf en de anderen kunt beschilderen met lichtgevende verf en waar verfkanonnen…
IDA Dark Sky Park – Boschplaat, Lauwersmeer en WaddengebiedIDA Dark Sky Park – Boschplaat, Lauwersmeer en WaddengebiedDark Sky Places zijn gebieden waar de nachtelijke duisternis optimaal tot zijn recht komt, waar de sterren goed zijn te…
Goedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen naar Marokko is tegenwoordig geen kunst meer. Het land vormt zo'n belangrijke vakantiebestemming voor v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gr8effect, Pixabay
  • www.heijmans.nl, Daan Roosegaarde
  • www.verkeersnet.nl
  • http://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/20960/wegbelijning-glowing-lines-mogelijk-alternatief-voor-straatverlichting
  • Afbeelding bron 1: Werner22brigitte, Pixabay

Reageer op het artikel "Glowing lines in plaats van straatverlichting"

Reactie

René, 10-04-2014 18:21 #1
Op tv deed werd de autoverlichting gedoofd om de glowing light te zien. Is dat de bedoeling?
Nee natuurlijk, maar is de glowing light dan nog zichtbaar bij autoverlichting? Hoe kan 200 lux van straatverlichting vervangen worden door 1 lux gl?
Ik zie het nut niet in, behalve dat je donkere wegen verlicht… Zodat ze vanuit de lucht te zien zijn? Of om zonder verlichting te rijden Reactie infoteur, 10-04-2014
Het is de bedoeling, dat de verlichte strepen een extra accent geven, zodat de weggebruiker zich beter van de weg bewust is. Zeker als het donker is, of de wegen erg nat, is dat een effect dat een verschil zou moeten maken. Normale straatverlichting verlicht alles, binnen de bebouwde kom blijft dat zeker ook nodig. Op autowegen is het accent hopelijk genoeg.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 1
Schrijf mee!