InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Tol betalen op Duitse snelwegen

Tol betalen op Duitse snelwegen

Tol betalen op Duitse snelwegen Uiterlijk in 2021 gaan Nederlandse vakantiegangers tol betalen op Duitse snelwegen en Bundesstrassen. Die laatste zijn vergelijkbaar met onze 'N-wegen'. De Duitse regering selecteerde daartoe eind 2018 twee partijen die de tol op de Duitse snelwegen zullen innen. En daarmee kwam invoering van de omstreden Duitse tolheffing weer een stap naderbij. De Duitsers vinden het namelijk onrechtvaardig dat zijzelf overal in Europa tol moeten betalen. Buitenlanders daarentegen, reizen elk jaar weer gratis via Duitsland naar hun vakantieverblijven in Italië en Oostenrijk. Daarbij veroorzaken ze telkens weer kilometerslange files en dragen bij aan slijtage van het Duitse wegennet. Het Ministerie van Verkeer heeft becijferd dat de tolheffing in Duitsland Nederlandse weggebruikers elk jaar opzadelt met 60 tot 100 miljoen euro extra kosten. Pakweg 40 procent daarvan komt voor rekening van inwoners in de grensstreek.

Argumenten vóór en tegen tol betalen in Duitsland

De meningen in Duitsland over de vraag of men wel of geen tol op snelwegen moet heffen, verschillen nogal. Onderstaand zijn vijf belangrijke argumenten vóór en tegen verzameld.

Dit spreekt vóór tol heffen op Duitse snelwegen

  • Een billijker verdeling van lasten: een op verreden kilometers gebaseerde tolheffing voor personenauto's belast in tegenstelling tot de motorrijtuigenbelasting rechtstreeks de veroorzakers van slijtage aan het wegdek;
  • Opbrengst komt direct ten goede aan wegenonderhoud: tolheffing voor personenauto’s heeft één groot voordeel. Men kan die zodanig inzetten, dat ze rechtstreeks ten goede komt aan verbetering en uitbreiding van het wegennet. In het verleden zou men er bij wijze van spreken eerder een pensioengat mee dichten in plaats van een kuil in de weg;
  • Buitenlanders betalen mee: buitenlandse automobilisten komen er in Duitsland goedkoop vanaf terwijl Duitse burgers elders in Europa fors moeten betalen. Die onrechtvaardigheid pleit al langer voor tolheffing op Duitse snelwegen;
  • Verkeersstromen zijn beter te reguleren: op enig ogenblik bereikt een verdere uitbreiding van het wegennet uiteraard zijn grens. Via tolheffing kan men de snel toenemende verkeersdruk beter reguleren. Op piekmomenten maakt men de ritten op druk bevaren snelwegen duurder;
  • Verkeersinfarct tegengaan: een tolheffing op personenwagens creëert prikkels om de auto eens wat vaker te laten staan.

Dit spreekt tegen tolheffing

  • Men straft er zuinige voertuigen mee: als men ter compensatie voor de tolheffing de motorrijtuigenbelasting verlaagt, straft men bezitters van zuinige voertuigen;
  • Verkeer wijkt uit naar provinciale wegen: is de tolheffing voor personenauto’s op de Duitse snelwegen ingevoerd? Dan zullen veel automobilisten uit kostenoverwegingen de snelwegen inruilen voor provinciale wegen;
  • Men treft pendelaars onevenredig: de moderne zakenwereld verlangt van medewerkers een grote mate van flexibiliteit. Wie men met de invoering van een tolheffing voor personenauto’s bijzonder sterk treft, zijn pendelaars. In ieder geval vergeleken met de incidenteel op Duitse snelwegen rijdende buitenlanders;
  • De extra inkomsten uit vignetten zijn snel opgebruikt: na invoering van de CSU-plannen voor het tolvignet, zullen de extra inkomsten daaruit snel zijn opgesoupeerd. Administratieve rompslomp en controle van het systeem vergen bakken geld;
  • Het is een vrijbrief voor oliemaatschappijen: een gekoppelde verlaging van de Duitse energiebelasting biedt de kans om de brandstofprijzen langzaam en onopgemerkt weer op het oude niveau te brengen. Van een besparing voor de automobilist is op het einde niets meer over.

Duitse automobilisten compenseren via de wegenbelasting

Het was vooral de Beierse CSU, zusterpartij van Merkels CDU, die sterk aandrong op tolheffing op de Duitse snelwegen. Maar anderzijds wil men de Duitse automobilist niet te zeer belasten. Men zou die daarom willen ontzien via een compensatie van de wegenbelasting. De Europese Commissie gaf aanvankelijk niet definitief het groene licht voor de Duitse tolheffing. Maar men merkte een dergelijke compensatie evenmin aan als strijdig met de Europese anti-discriminatieregels.

Nederland spant geding aan tegen Duitse staat bij de Europese rechter

Nederland en Oostenrijk hebben daarop bij de Europese rechter een geding tegen de Duitse staat aangespannen. Zij bleven van mening dat de Duitse tolwet buitenlandse automobilisten discrimineert. Duitse automobilisten krijgen de betaalde tol immers terug via de wegenbelasting terwijl dat niet geldt voor andere weggebruikers binnen de EU. Het Europees Gerechtshof doet in 2019 uitspraak in het geding.

Tolheffing in Duitsland wanneer operationeel?

In december 2018 koos de Duitse regering twee bedrijven uit die de inning van de tol (Maut) gaan verzorgen. Daarmee kwam invoering van de omstreden tolheffing weer een stap naderbij. Voor de implementatie van de tolheffing konden bedrijven uit de hele Europese Unie zich aanmelden. Uiteindelijk viel de keuze op een Duits-Oostenrijks consortium. De technische en organisatorische implementatie, nam daarmee een begin. En ook met de installatie van de vereiste systemen kon men aanvangen. Verkeersminister Scheuer (CSU) maakte eind 2018 bekend dat invoering van de ‘Maut’ voor personenwagens uiterlijk in oktober 2021 een feit is. Tolheffing voor vrachtverkeer was al langer operationeel in Duitsland.

Welke voorwaarden stelde Brussel aan Duitse tolheffing?

De Duitse CSU zette vooral in op een eenvoudig model. Tol in de vorm van een vignet zou men elk jaar simpel kunnen verrekenen met de motorrijtuigenbelasting. Duitse automobilisten zouden hun vignet samen met hun verminderde aanslag kunnen ontvangen. Maar die uitvoeringsvorm zou dan niet passen binnen Europese regelgeving. Dat maakte Brussel in ieder geval al duidelijk:
  • Voor Duitse en buitenlandse automobilisten moeten dezelfde prijzen en betaalmethoden gelden. De tol kon men dus niet simpel met de motorrijtuigenbelasting verrekenen. Het betaalproces moest immers voor alle automobilisten transparant zijn;
  • Op de tweede plaats moest men de toltarieven kunnen differentiëren naar tijdstip van gebruik. Er zouden vignetten voor beperkte duur beschikbaar moeten komen. Die zijn bedoeld voor automobilisten die maar weinig gebruik maken van de snelwegen of die op doorreis zijn. Hun nationaliteit moest daarbij geen rol spelen.
© 2013 - 2019 Ter-info, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duitsland in de ogen van buitenlandersDuitsland in de ogen van buitenlandersDuitse Autobahnen, Bratwurst en de traditie van Kaffee und Kuchen, er is veel waarover buitenlanders zich verwonderen in…
Emigreren naar DuitslandVeel Nederlanders willen naar Duitsland emigreren. Maar wat moet er allemaal geregeld worden om naar Duitsland te kunnen…
Studeren in DuitslandDuitsland is een land waar je goed kan studeren. Het land ligt naast Nederland, wat dus erg handig is. Duitsland heeft e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dhaun, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.geldschieters.info/2014/geld/tolvignet-ter-discussie/
  • Bijdrage Dagblad De Limburger van 21-12-2018 "Duitse snelwegtol stap dichterbij"

Reageer op het artikel "Tol betalen op Duitse snelwegen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Ter-info
Laatste update: 24-12-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!