InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > 130 km per uur op de snelweg, een voordeel of niet?

130 km per uur op de snelweg, een voordeel of niet?

130 km per uur op de snelweg, een voordeel of niet? Vanaf 1 september 2012 mogen de automobilisten in Nederland op bepaalde snelwegen en tijden hun gaspedaal iets verder indrukken. Vanaf dan is op meerder wegen namelijk de maximumsnelheid verhoogd naar 130 km per uur. Waar mag het en heeft het voordelen om iets harder te mogen rijden? Levert het wel tijdswinst op en is het goed voor het milieu? In Nederland was het altijd heel simpel. Op de autosnelwegen mocht men altijd maximaal 120 km per uur, gewone snelwegen 100 km per uur en op regionale wegen ligt de snelheid op 80 km per uur. Op bepaalde uitzonderingen na, welke met borden werden weergegeven, was dit heel simpel en duidelijk voor iedereen. Maar vanaf 1 september 2012 is dit systeem helemaal op de schop gegaan en mogen er op veel plekken harder gereden worden. Tot een maximale snelheid van 130 km per uur.

Heeft 130 km/u wel zo z’n voordelen?

Maar wordt het er eigenlijk wel makkelijker op voor de automobilist en ook veiliger? Zijn er wel voordelen te benoemen dat de automobilist op sommige plekken 130 km/u mag rijden? Daar zijn de meningen aardig over verdeeld. Er wordt namelijk door vele verkeersdeskundigen gezegd dat er een zogenaamde ‘wildgroei’ aan maximumsnelheden ontstaan. Dit met name omdat er vele uitzonderingen zijn. Deze uitzonderingen zijn niet alleen op bepaalde locaties, maar ook tijdsgebonden. Er zijn namelijk autosnelwegen waar het gaspedaal pas iets verder ingedrukt mag worden na 19:00 uur tot de volgende ochtend 6:00 uur.
Mensen hebben al veel te doen in de auto naast het autorijden zelf. Ze kijken een keer op hun horloge, zijn handsfree aan het bellen of kijken op hun navigatie. En nu moeten ze ook nog meer op de verschillende snelheden letten. Dit kan eventueel samen een (te) hoge belasting vormen voor de automobilist wat dus het rijgedrag negatief beïnvloedt. De aandacht op de weg en de voertuigen om hen heen zal hierdoor verminderen.

De risico’s

Er zijn hierdoor meer risico’s op verkeersboetes en ongelukken. Juist omdat de automobilist scherp en alert moet blijven op de verschillende snelheden is het risico groter dat de bestuurder te hard rijdt op plekken waar de snelheid weer even wat lager is. Op sommige trajecten zijn er namelijk wel 4 verschillende snelheden. Dit kost meer inspanning voor de automobilist en zorgt ervoor dat de kans groter is dat de bestuurder te hard rijdt. Wanneer er steeds verschillende snelheden zijn zal dit ook voor zogenaamde ‘schokgolven’ zorgen. Ook dit is niet bevorderlijk voor de doorstroming van het verkeer en kan leiden tot opstoppingen en ongelukken.

Tijdswinst nihil

Andere nadelige effecten van harder rijden en steeds op verschillende maximumsnelheden moeten rijden zijn eigenlijk dat de tijdswinst die het oplevert nihil zijn. Dit is volgens verkeersonderzoekers als verwaarloosbaar gezien. Ook voor het milieu is het niet bevorderlijk wanneer het gaspedaal iets verder wordt ingetrapt.
 
Al met al wordt het dus een wildgroei van snelheidslimieten in Nederland. Waarom die limieten allemaal gelden is niet altijd even duidelijk voor de automobilisten. Om soms wat meer begrip te krijgen en dat ze hierdoor het advies opvolgen kan het handig zijn om aan te geven waarom het limiet op diverse plekken wat lager is. Dit kunnen diverse redenen zijn, zoals geluidsoverlast, uitstoot van schadelijke stoffen (smog), vanwege verkeersveiligheid en door drukte.

De tijd zal het in dit geval ons ook weer leren door de praktijk of het wel of niet verstandig is geweest om deze regeling in te voeren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Krant AD (29-08-2012)
  • http://www.bespaaradviezen.com/vervoer/

Reageer op het artikel "130 km per uur op de snelweg, een voordeel of niet?"

Reactie

Egbert Kattenberg, 25-09-2012 15:47 #1
Onlangs heb ik 't op een heel rustig moment geprobeerd om daar waar het mag en (mijns inziens) op dat moment ook verantwoord, 130 te rijden. Tussen mijn woonplaats Heerlen en Alkmaar mag je op verschillende plaatsen 130. De terugrit deed ik met opzet heel rustig aan met 100. Tijdsverschil? Nog geen kwartier. Voor mij een reden om me blijvend met 100 te verplaatsen. Goed voor de auto en voor vele andere zaken ook.

Infoteur: Martinq79
Laatste update: 20-01-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 1
Schrijf mee!