InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > De geschiedenis van het merk Harley-Davidson

De geschiedenis van het merk Harley-Davidson

De geschiedenis van het merk Harley-Davidson Iedereen heeft wel eens gehoord van het motormerk Harley Davidson. Harley Davidson staat bekend als een echte legende onder motorrijders en deskundigen. Wat veel mensen niet weten is dat de Harley Davidson groot geworden is door de tweede oorlog nu zij het contract tot levering van motoren aan defensie had. Hoe is de Harley nou eigenlijk zo populair geworden en waar ligt de oorsprong van deze motor?

Geschiedenis

Milwaukee in het begin van de twintigste eeuw, twee vrienden Bill Harley en Arthur Davidson ontwikkelen een motor die in tegenstelling tot eerdere motors maar één cilinder bevat. De broer van Arthur, William, ziet wel iets in deze uitvinding en voegt zich al snel bij de twee vrienden om het idee verder uit te werken en te ontwikkelen. Doordat in het begin van de twintigste eeuw de industrialisatie op gang komt worden het paard en andere lastdieren vervangen door stalen paarden, machines. De staalindustrie bloeide op en er werden steeds meer machines gemaakt en verkocht. De groep vrienden werd meegesleurd in de steeds grotere vraag naar vervoermiddelen. De motor die zij hadden uitgevonden was ontzettend betrouwbaar voor deze tijd. Na enkele jaren de motor verbeterd te hebben gingen zij kijken of ze deze konden verkopen. Verrassend genoeg bleek dit het geval te zijn. De motor werd nu zo ontwikkeld dat hij ook mooi oogde voor betere verkoopresultaten, dit was het begin van de legende. Aangezien de achternamen van de ontwikkelaars Harley en Davidson waren werd voor de naam van de motors Harley-Davidson bedacht. In het jaar 1905, slechts twee jaar na de uitvinding van hun één cilinder motor, verkochten zij 11 motoren en hun succes groeide langzaam door. Hun motoren werden een groot succes en de populariteit onder consumenten steeg. Door dit onverwachte succes richten de mannen in 1906 een oude schuur in als fabriek om nog aan de vraag te kunnen voldoen. Aan het eind van het jaar was de afzet al meer dan tien keer zo groot en verkochten zij 154 Harley-Davidsons. Doordat de vraag naar hun motoren maar bleef stijgen hadden zij binnen enkele jaren al twintig mensen in dienst om meer motoren te kunnen leveren.
In het jaar 1909 kwam de eerste Harley-Davidsonserie op de markt. De motoren waren nu niet allemaal hetzelfde meer en er kwam de versie 1000 CC-V Twin. In 1910 werd het wereldberoemde logo ontwikkeld. In 1911 komt Harley-Davidson met de "Fhead", een nieuwe soort motor. Deze blijkt gelijk ontzettend populair en verkoopt bijna twintig jaar lang goed. In 1912 werd de schuur verruild voor een grote fabriek met zes verdiepingen. In het begin van de twintigste eeuw was de Harley oppermachtig op de racebaan en won werkelijk alle wedstrijden met hun uitstekende versnellingssysteem. Rond 1920 had het bedrijf dan ook al 2.000 dealers wereldwijd.

Innovatie

Harley-Davidson begon al in de jaren 1920 hun productie uit te breiden waardoor zij ook auto's en vliegtuigmotoren gingen bouwen. Maar ook de motor werd verder ontwikkeld. De snelheid liep op en de concurrent "Indian" werd verdreven nadat politiekorpsen en het leger op de Harley- Davidson overgingen, dit was hun echte grote succes.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de tweede wereldoorlog leverde de fabriek bijna alleen nog maar aan defensie om het land te dienen en werden er nauwelijks meer motoren voor de particuliere verkoop aangeboden.

Na de tweede wereldoorlog

Doordat tijdens de tweede wereldoorlog de Amerikaanse defensie alle motoren opkocht was winst gegarandeerd maar na de oorlog werd dit snel minder en moest de consument weer overtuigd raken van het merk. Er kwam nu concurrentie van de Britse Triumph en uit het Oosten voornamelijk van Japan. In 1957 werd de "Sportster" op de markt gebracht en won het bedrijf gelijk veel van zijn oorspronkelijke marktaandeel terug en werd de Harley-Davidson een symbool van de Amerikaanse motorcultuur waarmee afzet gegarandeerd was.
Gerelateerde artikelen
Harley DavidsonHarley DavidsonHet bekendste motormerk ter wereld is Harley Davidson. Dit is niet alleen een motor, maar het is een manier van leven.
Harley Davidson motor kopen?Harley Davidson motor kopen?Harley Davidson is een Amerikaans motormerk wat wereldberoemd is geworden. Voor echte motor liefhebbers is de Harley Dav…
Harley Davidson V-twin motorHarley Davidson V-twin motorDe Harley Davidson V-twin motor bestaat een eeuw. Harley Davidson is het oudste motormerk ter wereld, legendarisch en ka…
Motortypes en classificatiesMotortypes en classificatiesMotorrijden is een fascinerende vrijetijdsbesteding. In deze gids geef ik wat meer uitleg over de types van de motors.
Van garagebedrijven tot giganten van de industrieVan garagebedrijven tot giganten van de industrieVoor veel startende bedrijven, begint het bij het vinden van een verkoopruimte of productielocatie. Toch zijn er verschi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: E Zara, Pixabay
  • http://www.ammh.nl/pagina.php?pid=9
  • http://www.roadking.nl/index.php/history/harley-davidson
  • http://www.motorklik.nl/motornieuws/6707-hoogte-en-dieptepunten-uit-de-harley-davidson-geschiedenis.html
  • http://motorvitamine.eu/?q=node/165

Reageer op het artikel "De geschiedenis van het merk Harley-Davidson"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 12-01-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!