InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Navigatie op de motor: De Garmin Zumo 550

Navigatie op de motor: De Garmin Zumo 550

Navigatie op de motor: De Garmin Zumo 550 Een goede navigatie geeft je talloze mogelijkheden, de productie van deze toestellen breid dan ook enorm uit. Een vaste waarde bij de motor gsp toestellen is dan ook de Garmin 550. Verschillende toepassingen zoals routes maken, laden en opzoeken zijn voor vele ideaal en zeer interessant om te verwezenlijken. Hier overlopen we de mogelijkheden en pluspunten voor de juiste keuze te maken bij uw aankoop. Een investering voor het uitgebreide wegennet te ontdekken. De Zumo 550 is een navigatie systeem die heel gekend onder de motorrijders, en is dan ook door zijn degelijkheid een veel verkocht toestel. Speciaal ontwikkeld voor en door de motorrijder. Niet alleen op de tweewieler komt deze van pas maar deze is uiteraard ook te gebruiken in de wagen. Overzichtelijke en gebruikersvriendelijke bediening, een waterdichte behuizing en een robuust uiterlijk zijn de eerste punten die opvallen bij ingebruikname. Deze high tech kan dus tegen een stootje, regen en water bestendig maakt de 550 geschikt in de lage landen zoals bij ons. Ook de bediening met dikke motor handschoenen is geen probleem.

Verbinding via Bluetooth

In vergelijking met vorige toestellen zoals de streetpilot, zijn kabels overbodig geworden. Dit draadloos systeem zorgt voor een kwalitatieve verbinding naar andere toestellen. Hierbij kunnen we dus de gsm handenvrij maken en kunnen we informatie van de route beschrijving naar onze speaker set sturen in onze helm. Natuurlijk is de aankoop van deze set een optie. Dus we kunnen op deze manier communiceren met de duo rijder, een 2de motorrijder en tegelijk gesproken richtlijnen ontvangen van de gps. Wel goed om weten, de meeste gps toestellen hebben wel voorrang bij het spreken. Dus geeft de navigatie aan dat je bijvoorbeeld naar links moet draaien, valt de stem van de duo rijder even uit om geen 2 stemmen met elkaar te mengen.

Een route uitwerken

Standaard kunnen we natuurlijk een gemeente om straat opzoeken en de Zumo doet de rest. Ook kan men bepaalde via punten ingeven dat we aanduiden via waar deze moet leiden. Thuis kunne we ook volledige routes aanmaken met de nodige software op de computer en deze laden op het toestel. De Zumo 550 is voorzien van een poort voor een Micro SD kaart. Laad de route op de kaart en deel ze zo met vrienden. Ben je geen held in routes maken, kan je nog altijd op verschillende websites terecht waar je veelal gratis perfect uitgewerkte routes kan downloaden en rijden.

De software

standaard kan je met behulp van het programma Mapsource verschillende routes openen of zelf maken. Dit kan enkel als je je toestel registreert en de software die op de cd-rom staat installeert. Ook het maken van routes zonder software is mogelijk. Op de website van Routeyou.com kan je routes aanmaken en laden op het toestel. Deze laatste is zeer overzichtelijk maar niet altijd zo gedetailleerd omdat deze andere kaarten gebruikt.

De voordelen:

  • Kaarten van heel Europa
  • Een groot aanraakscherm van 8,9 cm
  • Gemakkelijke en snelle bediening
  • TMC compatibel
  • Bluetooth communicatie
  • Mp3 speler voor muziek
  • Flitspalen detectie
  • Robuuste look en waterdicht

Kortom zijn er heel wat mogelijkheden die de aankoop van dit toestel interessant maken. Ook is het merk Garmin geen slechte keuze omdat deze nu eenmaal veel te vinden is in de wereld van de motoren. Andere merken zijn niet altijd compatibel of geven niet altijd gedetailleerde routes als men deze van het internet download.

2de hands kopen

Let op bij de aankoop van een tweedehands toestel, zorg ervoor dat je alle nodige informatie meekrijgt. De login gegevens van de koper of een soort bewijs van de afschrijving van het geregistreerde toestel, dat je deze opnieuw kan registreren. Anders is het niet mogelijk de software te gebruiken en routes aan te maken, of het toestel op een degelijke manier te updaten. De aankoop van een nieuwe heeft dat risico natuurlijk niet.

Conclusie

De aanschaf van de Zumo 550 is dan wel voor sommige een dure zaak. Op termijn krijg je dit in plezier terugbetaald. Maar de vele mogelijkheden maken het gebruik met de software er niet altijd makkelijk op. Een goede basiskennis is nodig voor aan de slag te kunnen. Vergelijk ook de mogelijkheden met andere types van Garmin. Zo is de nieuwste Zumo 220 goedkoper maar dan moet je het wel met minder technologie doen. Wat sommige dan ook niet nodig hebben. De Zumo 550 is dan ook een aanrader voor iedereen die op een maximale manier het wegennet wil ontdekken en er gebruik van maakt.
© 2010 - 2018 Infotrader, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infoteur: Infotrader
Gepubliceerd: 14-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!