Oldtimer bromfiets: roest in de tank verhelpen
Veel berijders van oldtimerbromfietsen hebben last van roestvorming in de tank. U hoeft niet altijd meteen op zoek te gaan naar een andere tank. De meest bekende oplossingen heb ik voor u op een rijtje gezet.
Roest in de tank
Roest in de tank ontstaat als het ijzer van de tank in aanraking komt met zuurstof uit de lucht. Dit komt vaak voor bij bromfietsen als ze lang stilstaan, waarbij de tank nagenoeg leeg is. Het blanke ijzer van de tank vormt samen met zuurstof een dun laagje roest en kan in de loop van de jaren een dikke laag gaan vormen. Als de tank vol met benzine heeft gestaan, heeft u geluk gehad en heeft de zuurstof geen kans gekregen om roest te vormen.
Aangezien u op dit artikel terecht bent gekomen, zult u dit probleem vermoedelijk wel hebben met uw bromfiets. Hieronder vindt u informatie over allerlei middelen en manieren, die ik voor u heb kunnen vinden. Of ze allemaal evengoed werken is niet zeker. Daar krijgt u dan ook geen garantie op. Maar niets doen lost het probleem zeker niet op en het zal eerder verergeren dan dat het beter zal worden.
Bij alle methoden is het noodzakelijk om de tank te demonteren en de benzine te verwijderen. Aangeraden wordt om de benzinekraan te demonteren en het gat goed met tape vloeistofdicht af te plakken.
Grind, kiezels of grit in de tank
Heeft u heel veel roest in de tank, dan kunt u kiezels in de tank stoppen, al dan niet met een beetje benzine (waar de losgeslagen roest mee wegspoeld wordt). Niet te grote en scherpe kiezels of grit gebruiken, want dit kan weer deukjes veroorzaken in de tank. En nu maar schudden met de tank totdat u het idee heeft dat de meeste roest verdwenen is.
Na elke keer behandelen, de tank goed spoelen met water (tuinslang), al dan niet met wat afwasmiddel om goed te ontvetten. Sommige mensen zweren er bij om als laatste nog een keer te schudden met fijner aquariumgrind. Na de behandeling nog een aantal keren naspoelen met benzine. (via milieustraat of garage afvoeren!)
Roest verwijderen door stralen
Stralen kan gebeuren door gebruik te maken van water of grit.
Heeft u een hogedrukspuit, dan kan er geprobeerd worden de losse, grove roestschilvers van de binnenkant van de tank af te spuiten. De kans dat toch niet alle roest eruit gaat is echter groot. U zult hierna toch nog met andere middelen aan de gang moeten gaan.
Heeft u de mogelijkheid om een gritstraal te kunnen gebruiken (gebeurt in een afgesloten kast), dan heeft u een goede kans dat de meeste roest eruit gaat. Een en ander is afhankelijk van het type straalpistool waar u mee kunt werken. Alle roest zal er niet helemaal mee uitgaan, maar u kunt de andere besproken middelen nog ter hand nemen.
Wel de tank heel goed schoonmaken, daar het fijne grit grote schade kan toebrengen aan uw zuiger en cylinder als er restantjes overblijven in uw tank. Maar het meeste wordt er natuurlijk wel weer uitgefilterd onderweg naar uw cylinder via de benzinekraan- en carburateurfilters.
ontroesten door gebruik natuurazijn
Deze methode kost veel tijd, maar sommige mensen zweren erbij.
De verhouding voor een 6 litertank is 4,5 liter natuurazijn en 1,5 liter water.
Tank in elk geval tot de nok toe vullen en zorgen dat de benzinekraan goed gesloten is, of de benzinekraan opening goed afgesloten is. Natuurazijn is per liter te koop bij een aantal supermarkten en kost bijna niets.(ongeveer 0,50 cent per liter). Het idee is om de tank zo een 2 toto 4 weken te laten staan. Daarna de tank leeggieten en goed naspoelen. Bij de laatste spoelbeurt warm water gebruiken om het sneller te laten drogen en daarna de tank op de tocht of mogelijk in de zon leggen.
Alternatieven voor bovenstaande oplossing kunnen zijn:
- roestoplosser van "HG" bij de supermarkt te koop voor een 8,- euro. Aantal malen goed naspoelen met water en zeepoplossing, gevolgd door diverse spoelingen met benzine.
- 350 gram citroenzuur per 12 liter water oplossen en een dagje laten staan (uiteraard wel tot aan 't randje vullen). Citroenzuur haalt u bij de drogist, kijk eerst in de verhouding na hoeveel u nodig heeft. Uiteraard weer spoelen zoals hierboven besproken
Tank Cure producten
Met Tank Cure producten is het mogelijk uw tank van binnen op professionele wijze te herstellen en is benzine- en oliebestendig (buiten Tanc-Cure zijn er ook andere fabrikanten die een soortgelijke oplossing bieden).
Het middel bestaat uit 3 producten, die na elkaar toegepast, een prima resultaat geven. Wel is het een prijzige methode, dus dat is de afweging die u zelf moet maken.
Er is een tank ontroester, een tankreiniger en een tank coating te koop. Het beste resultaat heeft u als u alle drie producten gebruikt, maar zelf reinigen en alleen de coating zal ook wel helpen. Prijzen voor ontroester en reiniger liggen op zo'n 10,- euro per stuk en de coating kost een 25,- euro per 450 gram.
Voor de juiste werking dient u de gebruiksaanwijzing goed te lezen en zo goed mogelijk toe te passen. De producten worden geleverd met een duidelijke Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
Denk aan het milieu!
Houdt u er rekening mee dat uw ontroeste tank niet mag gaan leiden tot een kleine mileuramp, door de gebruikte middelen. De meesten van deze middelen mogen niet door uw afvoer weggespoeld worden en dienen bij de milieustraat ingeleverd te worden.
In dit artikel heb ik geprobeerd om een aantal bekende middeltjes op een rijtje te zetten en er zijn er vast nog wel meer. Mocht u die willen delen met lezers, dan kunt u onder het artikel uw oplossing voor dit probleem melden. Wie weet ontdekken we zo nog meer leuke oplossingen, waar nog niemand over gehoord heeft.