Oldtimer bromfiets: roest in de tank verhelpen

Veel berijders van oldtimerbromfietsen hebben last van roestvorming in de tank. U hoeft niet altijd meteen op zoek te gaan naar een andere tank. De meest bekende oplossingen heb ik voor u op een rijtje gezet.

Roest in de tank

Roest in de tank ontstaat als het ijzer van de tank in aanraking komt met zuurstof uit de lucht. Dit komt vaak voor bij bromfietsen als ze lang stilstaan, waarbij de tank nagenoeg leeg is. Het blanke ijzer van de tank vormt samen met zuurstof een dun laagje roest en kan in de loop van de jaren een dikke laag gaan vormen. Als de tank vol met benzine heeft gestaan, heeft u geluk gehad en heeft de zuurstof geen kans gekregen om roest te vormen.

Aangezien u op dit artikel terecht bent gekomen, zult u dit probleem vermoedelijk wel hebben met uw bromfiets. Hieronder vindt u informatie over allerlei middelen en manieren, die ik voor u heb kunnen vinden. Of ze allemaal evengoed werken is niet zeker. Daar krijgt u dan ook geen garantie op. Maar niets doen lost het probleem zeker niet op en het zal eerder verergeren dan dat het beter zal worden.

Bij alle methoden is het noodzakelijk om de tank te demonteren en de benzine te verwijderen. Aangeraden wordt om de benzinekraan te demonteren en het gat goed met tape vloeistofdicht af te plakken.

Grind, kiezels of grit in de tank

Heeft u heel veel roest in de tank, dan kunt u kiezels in de tank stoppen, al dan niet met een beetje benzine (waar de losgeslagen roest mee wegspoeld wordt). Niet te grote en scherpe kiezels of grit gebruiken, want dit kan weer deukjes veroorzaken in de tank. En nu maar schudden met de tank totdat u het idee heeft dat de meeste roest verdwenen is.

Na elke keer behandelen, de tank goed spoelen met water (tuinslang), al dan niet met wat afwasmiddel om goed te ontvetten. Sommige mensen zweren er bij om als laatste nog een keer te schudden met fijner aquariumgrind. Na de behandeling nog een aantal keren naspoelen met benzine. (via milieustraat of garage afvoeren!)

Roest verwijderen door stralen

Stralen kan gebeuren door gebruik te maken van water of grit.

Heeft u een hogedrukspuit, dan kan er geprobeerd worden de losse, grove roestschilvers van de binnenkant van de tank af te spuiten. De kans dat toch niet alle roest eruit gaat is echter groot. U zult hierna toch nog met andere middelen aan de gang moeten gaan.

Heeft u de mogelijkheid om een gritstraal te kunnen gebruiken (gebeurt in een afgesloten kast), dan heeft u een goede kans dat de meeste roest eruit gaat. Een en ander is afhankelijk van het type straalpistool waar u mee kunt werken. Alle roest zal er niet helemaal mee uitgaan, maar u kunt de andere besproken middelen nog ter hand nemen.

Wel de tank heel goed schoonmaken, daar het fijne grit grote schade kan toebrengen aan uw zuiger en cylinder als er restantjes overblijven in uw tank. Maar het meeste wordt er natuurlijk wel weer uitgefilterd onderweg naar uw cylinder via de benzinekraan- en carburateurfilters.

ontroesten door gebruik natuurazijn

Deze methode kost veel tijd, maar sommige mensen zweren erbij.

De verhouding voor een 6 litertank is 4,5 liter natuurazijn en 1,5 liter water.
Tank in elk geval tot de nok toe vullen en zorgen dat de benzinekraan goed gesloten is, of de benzinekraan opening goed afgesloten is. Natuurazijn is per liter te koop bij een aantal supermarkten en kost bijna niets.(ongeveer 0,50 cent per liter). Het idee is om de tank zo een 2 toto 4 weken te laten staan. Daarna de tank leeggieten en goed naspoelen. Bij de laatste spoelbeurt warm water gebruiken om het sneller te laten drogen en daarna de tank op de tocht of mogelijk in de zon leggen.

Alternatieven voor bovenstaande oplossing kunnen zijn:
  • roestoplosser van "HG" bij de supermarkt te koop voor een 8,- euro. Aantal malen goed naspoelen met water en zeepoplossing, gevolgd door diverse spoelingen met benzine.
  • 350 gram citroenzuur per 12 liter water oplossen en een dagje laten staan (uiteraard wel tot aan 't randje vullen). Citroenzuur haalt u bij de drogist, kijk eerst in de verhouding na hoeveel u nodig heeft. Uiteraard weer spoelen zoals hierboven besproken

Tank Cure producten

Met Tank Cure producten is het mogelijk uw tank van binnen op professionele wijze te herstellen en is benzine- en oliebestendig (buiten Tanc-Cure zijn er ook andere fabrikanten die een soortgelijke oplossing bieden).

Het middel bestaat uit 3 producten, die na elkaar toegepast, een prima resultaat geven. Wel is het een prijzige methode, dus dat is de afweging die u zelf moet maken.
Er is een tank ontroester, een tankreiniger en een tank coating te koop. Het beste resultaat heeft u als u alle drie producten gebruikt, maar zelf reinigen en alleen de coating zal ook wel helpen. Prijzen voor ontroester en reiniger liggen op zo'n 10,- euro per stuk en de coating kost een 25,- euro per 450 gram.

Voor de juiste werking dient u de gebruiksaanwijzing goed te lezen en zo goed mogelijk toe te passen. De producten worden geleverd met een duidelijke Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

Denk aan het milieu!

Houdt u er rekening mee dat uw ontroeste tank niet mag gaan leiden tot een kleine mileuramp, door de gebruikte middelen. De meesten van deze middelen mogen niet door uw afvoer weggespoeld worden en dienen bij de milieustraat ingeleverd te worden.

In dit artikel heb ik geprobeerd om een aantal bekende middeltjes op een rijtje te zetten en er zijn er vast nog wel meer. Mocht u die willen delen met lezers, dan kunt u onder het artikel uw oplossing voor dit probleem melden. Wie weet ontdekken we zo nog meer leuke oplossingen, waar nog niemand over gehoord heeft.
© 2010 - 2024 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Zelf onderhoudsbeurt tweetakt buitenboordmotor uitvoerenZelf onderhoudsbeurt tweetakt buitenboordmotor uitvoerenZelf een onderhoudsbeurt van een tweetakt buitenboordmotor uitvoeren is een gemakkelijke klus door systematisch de belan…
Oldtimer bromfiets: de Berini M23 de luxeDe Berini M23 is een Nederlandse bromfiets, die erg zeldzaam aan het worden is. Zelfs bij de vele oldtimerclubs die het…
M4 Sherman: Amerikaanse tank in de Tweede WereldoorlogM4 Sherman: Amerikaanse tank in de Tweede WereldoorlogDe M4 Sherman tank, operationeel sinds 1941, is de meest gebruikte geallieerde tank tijdens de Tweede Wereldoorlog van A…
Oldtimer bromfiets: Zündapp 517De Zündapp 517 is het meest gewilde type van de modellen die Zündapp in de loop van vele jaren gemaakt heeft. Ze lijken…

Motordiefstal, hoe gaat het in zijn werk en wat doe je eraanMotordiefstal, hoe gaat het in zijn werk en wat doe je eraanDiefstal van motoren is niet nieuw. Het gebeurt al sinds er motoren bestaan. Waarom worden motoren gestolen en wat gebeu…
Bromfietsen en hun geschiedenisBromfietsen en hun geschiedenisOp vakantie gaan in de jaren vijftig betekende vaak op de Berini naar Echternach in Luxemburg. Nederland zat in de weder…
Reacties

Tom, 29-11-2020
Helemaal top dit! Had een tank met een dikke laag roest erin. Een dag lang helemaal ondergedompeld in een bak met citroenzuuroplossing en alles is weg. Bedankt voor de tip! Reactie infoteur, 01-12-2020
Mooi dat er weer iemand iets met de tips kon doen 😎

Guus Moleman, 04-08-2016
Goedemorgen
Ik vind dat verhaal van het zand dat wel door de benzine filter en carburateur filter eruit gezeefd wordt niet echt handig. Ik heb net de carburateurs van mijn Honda gedemonteerd en schoongemaakt. Je wil geen zand in die kleine filtertjes die in je carbs zitten. Die tank moet gewoon blinken. Is veel minder tijd dan een heel carburateur blok verwijderen tussen een v twin. Reactie infoteur, 04-08-2016
Het is een van de mogelijke oplossingen. Of iemand die wil gebruiken is aan hem of haar…

Joop, 13-05-2015
Voor het een lange tijd weg zetten van Uw brommer, is een volle tank het mooiste.
Maar als U in een box staat of een Garage/schuur met de brommers is een beetje lekken al voldoende voor stank en brand gevaar.
Mijn oplossing is simpel, Hang in de Lege tank een zakje met rijstkorrels aan een touwtje, al het vocht trekt in de rijst en na een jaar of zo weer verversen en de tank blijft roestvrij.
Succes. Reactie infoteur, 13-05-2015
Klinkt als een goede oplossing voor vocht in de tank. Dit gaat echter geen roest oplossen helaas…

Berrie_van_mier (101 artikelen)
Gepubliceerd: 24-03-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.