InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Brommer en scootermerken

Brommer en scootermerken

Brommer en scootermerken Er bestaan vele Brommer en scootermerken, van Aprilia, Batavus en Centro tot Tomos, Yamaha en Zündapp. Vele van deze merken bestaan al vele jaren en produceren tot op heden nog steeds bromfietsen en scooters. Dit artikel kleine achtergrond informatie van de meeste Brommer en scootermerken welke een belangrijke rol hebben gespeeld of nog spelen.

Brommer en scootermerken

Brommer en scootermerken welke worden behandeld in dit artikel: Aprilia, Batavus, Centro, Derbi, Gilera, Flandria, Honda, Kreidler, Peugeot, Puch, Rap, Solex, Suzuki, Sparta, Tomos, Yamaha, Zündapp.

Aprilia

Aprilia is een Italiaans merk welke motorfietsen en scooters ontwikkelen. Het merk Aprilia is in 1968 ontstaan uit kleine rijwielfabriek van Ivano Beggio. Het merk is genoemd naar een model van Lancia.

Batavus

Batavus is een zeer bekend fietsmerk in Nederland welke in het verleden ook bromfietsen en motorfietsen hebben geproduceerd. Opgericht in 1904 door Andries Gaastra en zijn vrouw Dientje Gaastra. Begonnen aanvankelijk met wekkers en naaimachines. De eerste eigen motorfiets ontstond in 1932.

Centro

Centro is een historisch Nederlands merk van bromfietsen, scooters en fietsen. Centro scooters welke voornamelijk aan framebouw deed leverde framen aan rijwielhandelaren welke de kale frames afmonteerden en onder een eigen merk verkochten.

Derbi

Derbi is een Spaans merk van motorfietsen. De naam is afgeleid van DERivado de BIcicleta. Opgericht in 1922 door Siméon Rabas Singla. In Mollet bij Barcelona repareerde, monteerde, verkocht en verhuurde fietsen. In 1950 storte hij zich volledig op de productie van motorfietsen.

Gilera

Gilera is een Italiaans merk van motorfietsen, bromfietsen en scooters. Al voor de eerste wereldoorlog was het een groot bedrijf. De vraag naar Gilera's motorfietsen was groot. Tijdens deze oorlog werden motorfietsen aan het Italiaanse leger verkocht.

Flandria

Flandria is een Belgisch bromfietsmerk. De broers Aimé en Remi Claeys bouwden in 1953 hun eerste Flandria met hun eigen Claeys-motor. In 1959 gingen de broers uit elkaar. Aimé bleef Flandria-bromfietsen maken en Remi gebruikte de naam Superia om eveneens bromfietsen te gaan produceren maar met Sachs motoren.

Honda

Honda komt uit Japan en werd in 1948 opgericht. Het bedrijf kreeg de naam van de oprichter Soichiro Honda. Er werd begonnen met de productie van losse motoren voor inbouw in fietsen.

Kreidler

Kreidler is een Duits merk van bromfietsen. In 1950 verschenen de eerste bromfietsen. Deze machines een 50 cc tweetaktmotor, vaak met liggende cilinder. In 1956 verscheen er ook een scooter.

Puch

Puch is een Oostenrijks merk van zowel bromfietsen, motorfietsen en inbouwmotoren. In 1899 stichtte Johann Puch de fietsenfabriek Styria, terwijl de fietsenfabriek bleef bestaan bouwde hij tegerlijk een nieuwe Puch fabriek welke in 1901 de eerste Puch afleverde.

Rap

Rap is een Nederlands bromfietsmerk dat meestal Rex-motorblokjes inbouwde. De bekendste Rap-bromfietsen zijn de Rocky-sportbromfiets en de Crown-toerbromfiets.

Solex

Solex is van origine een Frans bedrijf met voornamelijk carburateurs in de productie. Het bedrijf is daarnaast ook beroemd geworden door de rijwielen met hulpmotor, die het tussen 1946 en 1988 produceerde onder de naam Vélosolex.

Suzuki

Suzuki is een Japans bedrijf welke vooral auto's en motorfietsen produceerd. Michio Suzuki richte Suziku in 1902 op.

Sparta

Sparta is van Nederlandse komaf welke tot vandaag de dag nog steeds fietsen en snorfietsen produceert. Voorheen produceerde Sparta ook brom-, bak- & motorfietsen.

Tomos

Tomos is van origine een is een Joegoslavisch bedrijf, tegenwoordig Sloveens. Oa merk van scooters, motorfietsen en bromfietsen. Produceerd vanaf 1954 bromfietsen en lichte motorfietsen.

Yamaha

Yamaha is een Japans bedrijf dat is uitgegroeid tot twee afzonderlijke wereldwijde ondernemingen. Een fabrikant van een uitgebreide reeks muziekinstrumenten en een fabrikant van motoren.

Zündapp

Zündapp is een Duits merk van auto's, tanks, motorfietsen en bromfietsen. Met name in de laatste categorie was Zündapp in de jaren 70 en 80 één van de belangrijkste merken in Nederland.
© 2006 - 2018 Autofrank, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hulp bij brom/snorfiets kopenHulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…
Elektrische scooter: milieuvriendelijk brommenElektrische scooter: milieuvriendelijk brommenEen elektrische scooter kun je aan het stopcontact bijtanken. De elektrische solex is schoon, stil en ideaal voor in het…
Gestolen bromfiets en (inboedel)verzekeringBrommers en scooters zijn zeer gewilde objecten voor dieven en worden dan ook regelmatig gestolen. Niet alleen op straat…
Bromfietsverzekering: Hoe verzeker je je brommer of scooter?De meeste mensen weten wel dat je, wanneer je autorijdt, ook verplicht bent om jezelf te laten verzekeren. Minder bekend…
Vespa: toen en nuVespa: toen en nuJe ziet er elke dag wel een dozijn van rijden: vespa's. De modellen van vandaag de dag zijn nog steeds allemaal ontworpe…

Reageer op het artikel "Brommer en scootermerken"

Reacties

Blumink, 22-09-2009 08:38 #3
Waar moet ik op letten bij het kopen van een tweedehands bromfiets?
Aandachtspunten

Niels, 30-07-2009 13:36 #2
In de jaren 70 was er al een elektrische brommer van een duits merk. de Brommer had kleine wielen en de motor werd aangedreven door twee 12v accus. Weet u het merk van deze scooter?

P. Holten, 27-07-2008 13:13 #1
Ik zoek twee scooter modellen van 25 km metdrager voor achter op de trekhaak te zetten spoed p.j. holten

Infoteur: Autofrank
Gepubliceerd: 11-11-2006
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 3
Schrijf mee!