InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > De motorrijder van tegenwoordig
mijn kijk op

De motorrijder van tegenwoordig

De motorrijder van tegenwoordig De motorrijder van tegenwoordig: hardrijder, wegmisbruiker en asociaal. Maar hoe zit het nu werkelijk? Zijn echt álle motorrijders boze mannen in strakke leren jassen die standaard 30 km/h te hard rijden of van het type Hells Angel? Is het stereotype van ‘de motorrijder van tegenwoordig’ dat wordt geschetst en aangedikt door de verschillende televisieprogramma’s wel reëel? Is het terecht dat motorrijders op hun gedrag worden aangesproken of zijn de motorrijders Nederlands pispaaltje?

Televisie

Sla de televisiegids er maar eens op na. In de huidige programmering worden zeker drie verschillende programma’s uitgezonden waarin de notoire hardrijder achterna wordt gezeten door de verkeerspolitie. Af en toe best spectaculaire televisie, dat geef ik toe. Niemand vindt het leuk om zelf post van het Centraal Justitieel Incasso Bureau te ontvangen, in de wandelgangen gekscherend fanmail genoemd. Maar genietend zit Nederland voor de beeldbuis om als beste vriend van de politie dikke prenten uit te delen.

Vaak is de motorrijder het onderwerp van discussie in deze programma’s. De getoonde motorrijder rijdt te hard, kijkt niet of haalt gevaarlijk in. Een enkele keer zien we ook overtredingen van het kaliber ‘artikel 5’ wat bijvoorbeeld staat voor het rijden op 1 wiel (de wheelie), het op één wiel tot stilstand komen (de stoppie) en andere gevaarlijke overtredingen zoals het maken van een ‘kneedown’, het door de bocht gaan met een knie aan de grond. Voor al deze overtredingen is de verkeerspolitie gerechtigd om een bekeuring uit te delen of zelfs het rijbewijs af te nemen.

De verkeerspolitie geeft vaak te kennen aan de staande gehouden motormuis dat de openbare weg geen circuit is. Acties als hierboven beschreven behoren dan ook op het circuit of in het uiterste geval een afgelegen parkeerplaats thuis. De motor is leuk speelgoed maar spelen doen we alleen maar in de speeltuin. Helaas is het stereotype motormuis het niet altijd eens met Oom Agent. Dit kan hele vervelende situaties opleveren waarbij de motormuis nog verder in de problemen komt. En dan gaan de verkeerspolitie de verkeerde weg in.

Verantwoordelijkheid

In een recente aflevering van een van de overbekende programma’s begon een verkeersagent een verhaal dat zou moeten inwerken op ons schuldgevoel. Hij vertelde het welbekende verhaal dat de motormuis zich op een dag zou doodrijden en dat hij dan degene was die dat nieuws aan de familie mocht gaan vertellen. Alsof deze agent verantwoordelijk is voor het gedrag van de motorrijder. Op zo’n moment gaat zelfs bij ondergetekende de knop om. Iedereen moet zich, zo veel mogelijk, aan de regels houden maar altijd blijft de bestuurder van het voertuig degene die de verantwoordelijkheid draagt bij elke beslissing die hij neemt.

Het probleem is dan ook dat er zo’n negatief beeld van de motorrijder wordt geschetst. Natuurlijk is het voor televisiemakers niet interessant om voorbeeldige bestuurders van zowel motor als auto te laten zien. Daar zijn mensen niet in geïnteresseerd en het zorgt zeker niet voor de hoge kijkcijfers die de programma’s nu hebben. Ondanks dat er duizenden motorrijders zijn geven de programma’s maar één type weer: de wegmisbruiker.

Medemotorrijders

Als motorrijder begrijp ik dat de verkeerspolitie zijn best doet om de verkeersveiligheid te waarborgen zelfs als dat het uitdelen van boetes betekent. Mijn ervaring leert dat er gelukkig meer motorrijders mijn mening delen. Met mij zijn er vele motorrijders die zich ergeren aan de motorrijder zoals die wordt weergegeven op televisie. Gefrustreerd kijkt motorrijdend Nederland toe hoe hun imago naar de knoppen wordt geholpen. Aan de ene kant wordt er gestimuleerd om motor te rijden zodat er minder filevorming ontstaat, aan de andere kant wordt er zo’n naar imago geschetst dat ik begrijp dat mensen een negatief gevoel jegens motorrijden ontwikkelen.

Oplossing?

Zal het probleem ooit opgelost worden? Een erg grote kans is er niet. Mensen zijn nu eenmaal meer geïnteresseerd in afwijkend gedrag dan in het ‘normale’ gedrag. Laten ‘wij motorrijders’ het daarbij zitten? Nee zeker niet. De meerderheid zal even netjes blijven rijden als voorheen en zeker het slechte voorbeeld niet volgen. Reden? Er zijn ook gelukkig ook verstandige mensen op de wereld die de motor gebruiken waarvoor hij is: jezelf verplaatsen van A naar B. Zelfs als punt B uitkomt bij Zandvoort of Assen.
© 2009 - 2017 Dekonink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paarden in het verkeerPaarden, paarden zijn: leuk; saai; eng; tof; groot; klein; zwart; bruin. Wat een paard voor je betekend, dat is voor een…
Welk rijbewijs heb jij nodig om een voertuig te besturen?Welk rijbewijs heb jij nodig om een voertuig te besturen?Er zijn meedere soorten rijbewijzen beschikbaar en is het dus de vraag welk rijbewijs je echt nodig hebt. Heb je een sco…
VRO Training voor de motorVRO Training voor de motorIedere motorrijder heeft er vaag wel eens iets van gehoord, misschien zelfs van bekenden vernomen dat het enorm goed is,…
Motor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotorrijdend Nederland opgelet! Je hebt een motor maar niemand om mee te rijden? Kijk dan eens op Motor-Forum. Een ontmo…
Motorverzekering vergelijken: Goede en goedkope verzekeringAls motorrijder ben je verplicht om een motorverzekering af te sluiten. Natuurlijk wil je op zoek naar de goedkoopste mo…

Reageer op het artikel "De motorrijder van tegenwoordig"

Reactie

Stef, 02-09-2010 20:07 #1
"Alsof deze agent verantwoordelijk is voor het gedrag van de motorrijder."

Nee, inderdaad niet. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. hopelijk neemt men geen onschudlige weggebruikers mee in hun waanzin op de weg.
Maar die agent dat er totaal niets mee te maken heeft mag wel gaan vertellen aan zijn gezin dat ze het voortaan zonder hem moeten doen. Denk niet dat je enig idee hebt wat het is om dat te doen, denk dat er veel agenten die taak graag eens aan u willen doorschuiven.
PS ben zelf ook motorrijder

Infoteur: Dekonink
Laatste update: 30-03-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!