InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Kawasaki Vulcan 750 Twin, icoon van de toermotors

Kawasaki Vulcan 750 Twin, icoon van de toermotors

Kawasaki Vulcan 750 Twin, icoon van de toermotors De Kawasaki Vulcan 750 Twin was de eerste toermotor van Kawasaki met V-twin motor die in 1984 wereldwijd werd geïntroduceerd. De motor kenmerkt zich door haar karakteristieke chopperstijl welke ruim 22 jaar onveranderd is gebleven. De Kawasaki Vulcan is een populaire en betaalbare toermotor. Bijna alle modellen zijn echte oerdegelijke choppers. De populariteit en daarmee ook de vraag stijgt naarmate de oudere modellen schaars worden. Dankzij de inzet van de Kawasaki Vulcan Owners club blijft dit type toermotor als een icoon een mooie blikvanger op de weg.

Productie geschiedenis

De VN750, beter bekend als de Vulcan 750, is een 750cc-motor in cruiser-stijl. Cruiser is voor Nederlandse begrippen gewoon Chopper of toermotor. De motor is door Kawasaki geproduceerd vanaf 1985 tot 2006. De Vulcan 750 was de eerste cruiser van Kawasaki met de eerste V-twin motor. Oorspronkelijk werd de Kawasaki Vulcan aan de Verenigde staten geleverd met een cillinderinhoud van 699 cc. Vanaf 1986 werd ook het Amerikaanse model geleverd met een 750cc-motor. In 2006 is de productie van de Vulcan 750 helemaal stop gezet. Tijdens het hele productieproces is het model nauwelijks veranderd.

De Kawasaki Vulcan in de Verenigde Staten

Kawasaki begon in 1985 de 750 cc-klasse Vulcan wereldwijd te introduceren. Als gevolg van beperkingen in de Verenigde Staten op de invoer van Japanse motorfietsen met meer dan 700 cc, werd het Amerikaanse model beperkt tot 699 cc.
In 1986 werd de beperking opgeheven en alle motoren van toen, tot de productie in 2006 werd stop gezet.

Overzicht van de Kawasaki Vulcan en V-Twin mootor

Tijdens de 22 jaar durende productielijn is de Vulcan grotendeels onveranderd gebleven. Er waren soms slechts wat kleine aanpassingen aan de onderdelen en verschillende kleurstellingen. De Vulcan 750 was uniek in zijn klasse. Vooral de aandrijving met de betrouwbare cardanas was meestal te vinden op de grotere modellen. De motor onderscheidde zich ook door een vloeistofgekoelde DOHC* V-twin motor. Dit motorblok produceert ruim 60 pk en een 34 ft-lbs koppel tijdens het grootste deel van het toerentalbereik. * (Double OverHead Camshaft)

Kawasaki Vulcan Owners Club Nederland

In Nederland is er ook een speciale Vulcan Club (www.vocn.nl). De club is in 1993 opgericht door een aantal enthousiaste Kwasaki Vulcanrijders. De club telt intussen een ledenaantal van zo'n 200 leden. Iedereen met een Kawasakichopper kan lid worden.

Toermotor

Volgens de club zijn Kawasaki chopper rijders dun gezaaid. De club is dus zeer exclusief. Het lidmaatschap van de club staat open voor alle berijders van alle typen Kawasaki Vulcans. De club promoot door middel van haar activiteiten met de leden het rijden op een toermotor.

Kwaaltjes van de Kawasaki Vulcan

De Vulcan is een chopper van een redelijk goede 'Japanse' technische kwaliteit. Wanneer de chopper wat op leeftijd is kunnen er echter wat 'kwaaltjes' de kop op steken. Door slijtage van de distributiekettingspanners kan er een tik hoorbaar worden. De tik kan op zich geen kwaad maar het is wel aan te raden om er wat aan te doen. Meestal is het op te lossen door de distributiekettingen inclusief de spanners te vervangen. Op zich is dit geen moeilijke of dure klus.

Wegenbelastingvrije toermotor

Net zoals de wegenbelastingvrije auto's zijn ook de oldtimer motorfietsen populair. De prijzen van de 'oldies' onder de motoren stijgen ook gestaag. Mocht je een belastingvrije Kawasaki Vulcan op de kop tikken is het goed om op dat 'kwaaltje' te letten of de verkoper vragen of het al eens vervangen is. Op internet worden er nog regelmatig mooie belastingvrije Vulcan's aangeboden. Mocht je in het bezit komen van zo'n mooi 'oldtimertje' dan kun je er nog jarenlang rijplezier van hebben.
Gerelateerde artikelen
Motortypes en classificatiesMotortypes en classificatiesMotorrijden is een fascinerende vrijetijdsbesteding. In deze gids geef ik wat meer uitleg over de types van de motors.
Sportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftipsSportmotoren onder de 4000 euro: types en aanschaftipsEen mooie tweedehands sportmotor kost vaak een hoop geld. Toch zijn er diverse mooie zogenaamde racertjes te koop onder…
Ziekte van KawasakiZiekte van KawasakiDe ziekte van Kawasaki is een zeldzame aandoening die vooral kinderen onder de vijf jaar treft. De ziekte werd voor het…
Syndroom van KawasakiSyndroom van KawasakiHet syndroom van Kawasaki is een ziekte waarbij er koorts optreedt en afschilfering van de vingertoppen. De grote bloedv…
Motor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotorrijdend Nederland opgelet! Je hebt een motor maar niemand om mee te rijden? Kijk dan eens op Motor-Forum. Een ontmo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Wikipedia
  • Website Vulcan Club
  • Kawasaki werkplaats handboek

Reageer op het artikel "Kawasaki Vulcan 750 Twin, icoon van de toermotors"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 24-06-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Schrijf mee!