InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Harley Davidson

Harley Davidson

Harley Davidson Het bekendste motormerk ter wereld is Harley Davidson. Dit is niet alleen een motor, maar het is een manier van leven.

Het Begin

Harley Davidson staat voor motoren en wel voor zware motoren. Harley Davidson werd in 1903 opgericht in Milwaukee, in de Verenigde Staten, door William S. Harley en Arthur, Walter en William Davidson. Harley Davidson is het laatste Amerikaanse motorfietsmerk. Vanaf het begin van de twintigste eeuw zijn er zo´n honderdvijftig Amerikaanse motormerken op de markt geweest en allemaal zijn ze verdwenen in de loop van de tijd. Alleen Harley Davidson is er nog en heeft inmiddels het honderdjarig bestaan gehaald.

Concurrentie

Toch heeft ook Harley Davidson in de afgelopen negentig jaar enkele keren financieel op het randje van de afgrond gestaan. In de jaren twintig van de twintigste eeuw, toen de auto (T-ford) als comfortabel alternatief op de markt kwam, en in de jaren dertig, ten tijde van de grote economische crisis, was het bijna afgelopen met Harley Davidson. Na de tweede Wereldoorlog braken goede tijden aan voor Harley Davidson en pas in de jaren zeventig van de vorige eeuw kregen ze het weer zwaar te verduren. Deze keer kwam de bedreiging uit Japan, waar met name Honda de strijd aanbond met het Amerikaanse merk. Honda profiteerde sterk van moderne productietechnieken en ontwikkelde een goed inzicht in de Amerikaanse markt. Harley Davidson had grote kwaliteitsproblemen: 50 tot 60 procent van de geproduceerde Harley Davidson motoren vertoonde gebreken tegen 5 procent bij de Japanse Honda. De productiemethoden van Harley Davidson waren sterk verouderd en de productlijn was als antiek aan te merken. Zelfs de Amerikaanse politie stapte over op motoren van Japanse afkomst.

Overname en wederopbouw

In 1981 kocht een groep topmanagers Harley Davidson op en dat is achteraf gezien de redding geweest. Er werd geïnvesteerd in nieuwe productiemethoden, samen met Porsche werd een nieuw motorblok ontwikkeld, voorraden werden sterk verlaagd, het personeel werd gestimuleerd en men ging gericht in marketing investeren. Vanaf 1983 maakte Harley Davidson weer winst en liepen de zaken weer gesmeerd. In het jubileumjaar 1993 werden er 80.000 stuks gemaakt en verkocht. Harley Davidson nam in 1998 het merk Buell over. Zij bouwden sportfietsen die werden uitgerust met motorblokken van Harley-Davidson.
Gerelateerde artikelen
Motortypes en classificatiesMotortypes en classificatiesMotorrijden is een fascinerende vrijetijdsbesteding. In deze gids geef ik wat meer uitleg over de types van de motors.

Reageer op het artikel "Harley Davidson"

Reactie

Sicco, 01-12-2007 20:01 #1
Jammer dat de afbeelding bij het artikel geen Harley Davidson betreft…

Infoteur: Juul
Laatste update: 05-01-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 1
Schrijf mee!